עמוד 1 מתוך 1

אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ד' יולי 14, 2021 2:19 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
וידועים דברי רש"י עה"פ שמה

ידו פרש צר - עמון ומואב. על כל מחמדיה -חמדיה - ספרי תורות שנאמר בהם (תהלים יט) הנחמדים מזהב הכל נפנו לבוז כסף וזהב והם נפנים על ספרי תורות כדי לשורפם לפי שכתוב בהם (דברים כג) לא יבא עמוני וגו'. אשר צוית לא יבאו בקהל לך - אלו עמון ומואב:


ושאלתי בפי, שהרי הארון נגנזה בימי יאשיהו כמה שנים לפני החרבן, ואיפוא היה שמה ספר תורה? האם בימי בית שני היה שם ספר תורה ללא ארון?

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ד' יולי 14, 2021 2:23 am
על ידי אראל
יש קושיא שמקשים מעין זה, על מ"ש חז"ל עה"פ כי ראו ערותה, שראו הכרובים מעורים זע"ז, שהרי נגנז הארון בימי יאשיהו, דברו מזה באיזה מקומן כאן בפורום

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ד' יולי 14, 2021 2:27 am
על ידי מעיין

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ד' יולי 14, 2021 2:38 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
אראל כתב:יש קושיא שמקשים מעין זה, על מ"ש חז"ל עה"פ כי ראו ערותה, שראו הכרובים מעורים זע"ז, שהרי נגנז הארון בימי יאשיהו, דברו מזה באיזה מקומן כאן בפורום

זה לא כ"כ קשה לתרץ, כי באמת אין מבואר בפירוש שגנזו את הכרובים בשעת גניזת הארון, שבבית שבנה שלמה לא היו קשורים זב"ז. רק שבגמ' יומא נג. הק' הגמ' בימי בית שני כרובים מי הויא, ולא הביא מקור שלא היו כרובים. אמנם מתי נגנזו הכרובים אין כתיב.

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ד' יולי 14, 2021 7:52 am
על ידי אראל
איפא כתוב כאן שנפלו אל ספר תורה שבקוה"ק?
הם נפנו על ספר תורה שהי' בעזרה או בהיכל [הרי הכהן גדול היה קורא מספר תורה ביוה"כ]

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ד' יולי 14, 2021 1:16 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
א"כ למה חיכו עד שהגיעו לירושלים? האם לא היו ספרי תורה בכל בית ובית? הרי מצוה על כל אחד ואחד לכתוב ס"ת, ומה חיפשו בביהמ"ק?

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ד' יולי 14, 2021 2:45 pm
על ידי לבי במערב
מאן יימר שלא נפנו באמת אף בדרכם לירושלים?

מש"כ רש"י הוא שאף בשעת ביזה (בביהמ"ק) פנו לשרוף ספרי־התורה (רח"ל), ולא שמו לבם על הכסף והזהב.

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ד' יולי 14, 2021 8:52 pm
על ידי הארי החי
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
אראל כתב:יש קושיא שמקשים מעין זה, על מ"ש חז"ל עה"פ כי ראו ערותה, שראו הכרובים מעורים זע"ז, שהרי נגנז הארון בימי יאשיהו, דברו מזה באיזה מקומן כאן בפורום

זה לא כ"כ קשה לתרץ, כי באמת אין מבואר בפירוש שגנזו את הכרובים בשעת גניזת הארון, שבבית שבנה שלמה לא היו קשורים זב"ז. רק שבגמ' יומא נג. הק' הגמ' בימי בית שני כרובים מי הויא, ולא הביא מקור שלא היו כרובים. אמנם מתי נגנזו הכרובים אין כתיב.


צ"ל יומא נד.

ולעיקר הקושיא עי' ברש"ש (ב"ב יד.) שמבואר בדבריו שהס"ת לא נגנז בימי יאשיהו עם הארון מדלא נמנה בין הדברים שנגנזו [ובאדר"נ פמ"א משמע כן יותר דחשיב הארון ושברי לוחות] או עכ"פ היה זה א' מי"ג ס"ת שכתב משה, ע"ש ברש"ש.

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ד' יולי 14, 2021 9:29 pm
על ידי הארי החי
או יאמר דקאי על ספר עזרה וכפירש"י במו"ק יח: "ספר מוגה היה בעזרה שממנו היו מגיהים כל ספרי גולה" ומובן דדייקא ס"ת זו רצו לשרוף על שכתוב בו לא יבא עמוני וגו' דממנו מגיהים לכל הספרים.

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ד' יולי 14, 2021 10:16 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
הארי החי כתב:או יאמר דקאי על ספר עזרה וכפירש"י במו"ק יח: "ספר מוגה היה בעזרה שממנו היו מגיהים כל ספרי גולה" ומובן דדייקא ס"ת זו רצו לשרוף על שכתוב בו לא יבא עמוני וגו' דממנו מגיהים לכל הספרים.

לכאורה מדובר בבית ראשון ולכן אין מקום לזה.

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ד' יולי 14, 2021 10:31 pm
על ידי אראל
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
הארי החי כתב:או יאמר דקאי על ספר עזרה וכפירש"י במו"ק יח: "ספר מוגה היה בעזרה שממנו היו מגיהים כל ספרי גולה" ומובן דדייקא ס"ת זו רצו לשרוף על שכתוב בו לא יבא עמוני וגו' דממנו מגיהים לכל הספרים.

לכאורה מדובר בבית ראשון ולכן אין מקום לזה.

למה מדובר בבית ראשון?
לפי הגירסא הראשונה שם ברש"י 'ספר עזרא' הרי עזרא בבית שני היה, ולמה לפי אידך גירסא ידבר על בית ראשון?, ועכצ"ל כן, שהרי קאמר 'שממנו היו מגיהים כל ספרי גולה', ואיזה 'ספרי גולה' היה בבית ראשון?

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ד' יולי 14, 2021 10:40 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
הפוך, הסיפור עם המואבים היה בבית ראשון

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ד' יולי 14, 2021 10:46 pm
על ידי אראל
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הפוך, הסיפור עם המואבים היה בבית ראשון

נו, אם בבית שני היה ספר תורה בעזרה, אף שלא הי' ארון, גם בבית ראשון הי' ס"ת שמה, וא"ש

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ד' יולי 14, 2021 11:17 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
בבית ראשון, סמכו על הס"ת שכתב משה רבינו.

כאשר חזרו, החליט עזרא הסופר לכתוב ס"ת כדי שכולם יחקו אותו ולא תהיה התורה כשתי תורות. אם אתה חושב שבינתיים היה עוד ס"ת, עליך להביא ראיה.

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ד' יולי 14, 2021 11:22 pm
על ידי אראל
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בבית ראשון, סמכו על הס"ת שכתב משה רבינו.

כאשר חזרו, החליט עזרא הסופר לכתוב ס"ת כדי שכולם יחקו אותו ולא תהיה התורה כשתי תורות. אם אתה חושב שבינתיים היה עוד ס"ת, עליך להביא ראיה.

בירושלמי תענית פ"ד ה"ב, איתא מפורש שהי' [לכה"פ] שלשה ספרי תורה בעזרה
וכך מוכח לשון רש"י עצמו, 'והם נפנים על ספרי תורות', יותר מס"ת אחת

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ג' אוגוסט 03, 2021 10:47 pm
על ידי ספרים וועלט
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בבית ראשון, סמכו על הס"ת שכתב משה רבינו.

כאשר חזרו, החליט עזרא הסופר לכתוב ס"ת כדי שכולם יחקו אותו ולא תהיה התורה כשתי תורות. אם אתה חושב שבינתיים היה עוד ס"ת, עליך להביא ראיה.

אתה מניח שמצוות כתיבת ספר תורה "נתחדשה" מאוחר יותר?
שכחת גם שאיתא בחז"ל שמשה רבינו ע"ה כתב שלשה עשרה ספרי תורה ביום פטירתו.
כמו כן איתא בגמרא שמנשה קדר את האזכרות. זה היה לאחר גניזת הארון. מאיפה היה לו ספר תורה?

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ג' אוגוסט 03, 2021 11:09 pm
על ידי אראל
ספרים וועלט כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בבית ראשון, סמכו על הס"ת שכתב משה רבינו.

כאשר חזרו, החליט עזרא הסופר לכתוב ס"ת כדי שכולם יחקו אותו ולא תהיה התורה כשתי תורות. אם אתה חושב שבינתיים היה עוד ס"ת, עליך להביא ראיה.

אתה מניח שמצוות כתיבת ספר תורה "נתחדשה" מאוחר יותר?
שכחת גם שאיתא בחז"ל שמשה רבינו ע"ה כתב שלשה עשרה ספרי תורה ביום פטירתו.
כמו כן איתא בגמרא שמנשה קדר את האזכרות. זה היה לאחר גניזת הארון. מאיפה היה לו ספר תורה?

מנשה קדם ליאשיהו, שגנז את הארון
יאשיהו היה בנו של אמון בן מנשה

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

פורסם: ד' אוגוסט 04, 2021 3:22 am
על ידי ספרים וועלט
אראל כתב:
ספרים וועלט כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בבית ראשון, סמכו על הס"ת שכתב משה רבינו.

כאשר חזרו, החליט עזרא הסופר לכתוב ס"ת כדי שכולם יחקו אותו ולא תהיה התורה כשתי תורות. אם אתה חושב שבינתיים היה עוד ס"ת, עליך להביא ראיה.

אתה מניח שמצוות כתיבת ספר תורה "נתחדשה" מאוחר יותר?
שכחת גם שאיתא בחז"ל שמשה רבינו ע"ה כתב שלשה עשרה ספרי תורה ביום פטירתו.
כמו כן איתא בגמרא שמנשה קדר את האזכרות. זה היה לאחר גניזת הארון. מאיפה היה לו ספר תורה?

מנשה קדם ליאשיהו, שגנז את הארון
יאשיהו היה בנו של אמון בן מנשה

אמנם כן.
הראיה היא ככה:
אמון שרף את התורה. סנהדרין קג.
ובנו יאשיהו מצאה!
על כרחך שהיה כמה ספרי תורה.