עמוד 1 מתוך 1

הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה

פורסם: ה' יולי 15, 2021 6:07 pm
על ידי עושה חדשות
שלהי מס' מכות - שוב פעם אחת היו עולין לירושלים, כיון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם. כיון שהגיעו להר הבית, ראו שועל שיצא מבית קדשי הקדשים, התחילו הן בוכין ור"ע מצחק. אמרו לו: מפני מה אתה מצחק? אמר להם: מפני מה אתם בוכים? אמרו לו, מקום שכתוב בו: והזר הקרב יומת ועכשיו שועלים הלכו בו ולא נבכה? אמר להן: לכך אני מצחק, דכתיב: ואעידה לי עדים נאמנים את אוריה הכהן ואת זכריה בן יברכיהו, וכי מה ענין אוריה אצל זכריה? אוריה במקדש ראשון וזכריה במקדש שני! אלא, תלה הכתוב נבואתו של זכריה בנבואתו של אוריה, באוריה כתיב: לכן בגללכם ציון שדה תחרש [וגו',] בזכריה כתיב: עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלם, עד שלא נתקיימה נבואתו של אוריה - הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה, עכשיו שנתקיימה נבואתו של אוריה - בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת. בלשון הזה אמרו לו: עקיבא, ניחמתנו! עקיבא, ניחמתנו.


למה ר"ע היה מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה? האם כל נבואה לטובה יש להתיירא שלא תתקיים? ולמה באמת קיום נבואתו של אוריה הוא ערובה לכך שתתקיים נבואת זכריה? נאמרו הרבה נבואות של פורענות והרבה של נחמה ולא שמענו שקיום פורענות מסויימת הוא סימן לקיום עתידי של נחמה אחרת, והדק"ל מה ענין אוריה אצל זכריה. ומסתמא כבר ביארו בזה המפרשים כל צורכו, אשמח למ"מ.

Re: הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה

פורסם: ה' יולי 15, 2021 6:32 pm
על ידי עץ הזית
נבואות אוריה וזכריה כבר התקיימו לפני זמנו של ר' עקיבא (נבואת אוריה בחורבן בית ראשון, ונבואת זכריה בזמן בית שני).
ר' עקיבה הסתפק אם נבואת זכריה עתידה לחזור ולהתקיים לעתיד, וכשראה שנבואת אוריה חזרה והתקיימה אז הוא הסיק שכן על פי דרשתו מהפסוק "ואעידה לי" שנבואות אלו תלויות זו בזו.

Re: הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה

פורסם: ה' אוגוסט 04, 2022 3:22 pm
על ידי ידבר פי
שמעתי לבאר שכיון ונבואה רעה חוזרת, לכן הכא מאחר דיליף מקרא ד"ואעידה לי" דתלה הכתוב זב"ז הרי שנבואת זכריה תלויה ועומדת בנבואת אוריה, וכל שנבואת אוריה לא תתקיים (כיון דהווא נבואה רעה דחוזרת וכנ"ל) ממילא ליכא תו הבטחה על נבואת זכריה.

Re: הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה

פורסם: ה' אוגוסט 04, 2022 3:54 pm
על ידי סעדיה
ידבר פי כתב:שמעתי לבאר שכיון ונבואה רעה חוזרת, לכן הכא מאחר דיליף מקרא ד"ואעידה לי" דתלה הכתוב זב"ז הרי שנבואת זכריה תלויה ועומדת בנבואת אוריה, וכל שנבואת אוריה לא תתקיים (כיון דהווא נבואה רעה דחוזרת וכנ"ל) ממילא ליכא תו הבטחה על נבואת זכריה.


Re: הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה

פורסם: ה' אוגוסט 04, 2022 4:18 pm
על ידי סגי נהור
ראה בכ"ז במצו"ב בארוכה (ובמצוין בהערה 42).

Re: הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2022 8:06 pm
על ידי עושה חדשות
נוסח דומה שמעתי, שהרי באמת לא התקיימה נבואת ציון שדה תיחרש בשעתה וכמבואר בירמיה כו,יט, ואעפ"כ חזרה ונתקיימה לאחר זמן בחורבן בית שני, ומכאן יש ללמוד לנבואת זכריה שאף שלא התקיימה באופן מושלם בבית שני, מ"מ עתידה היא להתקיים לאחר זמן.

Re: הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה

פורסם: ג' ספטמבר 06, 2022 3:31 am
על ידי עץ הזית
עושה חדשות כתב:נוסח דומה שמעתי, שהרי באמת לא התקיימה נבואת ציון שדה תיחרש בשעתה וכמבואר בירמיה כו,יט, ואעפ"כ חזרה ונתקיימה לאחר זמן בחורבן בית שני, ומכאן יש ללמוד לנבואת זכריה שאף שלא התקיימה באופן מושלם בבית שני, מ"מ עתידה היא להתקיים לאחר זמן.
נבואת מיכה הנזכרת בירמיהו שם לא נתקיימה בשעתה, אבל נבואת אוריהו (שהיא זו שהוקשה לנבואת זכריה) היתה בימי יהויקים והתקיימה אחרי לא מידי הרבה שנים. וגם לא ידעתי מניין לך שנבואת זכריה לא התקיימה באופן מושלם בבית שני.