עמוד 1 מתוך 1

כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: א' יולי 18, 2021 1:08 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
מרגלא בפומי דאינשי, שהכסא הנמוך שהאבל (ב"מ) יושב עליה צריכה להיות פחותה מג' טפחים. פומא לגופא לא גליא, כי רוב הכסאות שאני רואה אנשים יושבים עליהם הם למעלה קצת מג' טפחים.

אמנם אני לא מצאתי מקור כלל לשיעור זה של ג' טפחים, הן להחמיר הן להקל. (יש סיפור עם השינאווא רב, אבל זה לא מקור, כנראה הוא הסתמך על מקור אחר). האם יש בפוסקים מקור לזה? מונח בזכרוני שראיתי באחד מספרי המלקטים שהחזו"א אמר שאין מקור לזה, אבל גם זה אינו ראיה, כמובן.

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: א' יולי 18, 2021 1:11 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
בספר 'אלא ד"א של הלכה' (עמ' קפא ואילך) הובא שאמר כן מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א (אולי בשם החזו"א) שאין מקור לזה, והעיקר שיהיה נמוך מהרגיל.

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: א' יולי 18, 2021 1:16 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
גם בחזו"ע אבילות דיבר מזה.

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: א' יולי 18, 2021 1:24 pm
על ידי ונתנו ידידים
האם אין הסיבה משום שצריך לישב על הארץ ותוך ג כלבוד דמי

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: א' יולי 18, 2021 1:45 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
ע"ז אני מחפש מקור. חזון עובדיה ואימרות מר' חיים קנייבסקי הם מקורות חלשים מאד על דבר שהיה נוגע לדורי דורות כל שנה ושנה, וגם בכל מקרה אבלות ב"מ. האיך אין שום מקור מלפני פחות משלשים שנה על דבר כזה?

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: א' יולי 18, 2021 1:50 pm
על ידי יבנה
המקור מסידור עיון תפילה

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: א' יולי 18, 2021 7:46 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
ניכר בעליל שבאמת לא מצאו מקור קדום. עיינתי בסידור דעת קדושים אשר שם הדפיסו את הקונטרס עיון תפלה, ובהסכמת הבית יצחק הזכיר חיבור זה ג"כ, אבל זהו סוף הסיפור. מה עשו כל השנים בעת האבלות? למה לא דברו ע"ז?

מענין איך משני הצדדים זה נתפס, הן שכולם יודעים שזה ההלכה, הן שכולם מתעלמים ממנה.

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: א' יולי 18, 2021 10:40 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ע"ז אני מחפש מקור. חזון עובדיה ואימרות מר' חיים קנייבסקי הם מקורות חלשים מאד על דבר שהיה נוגע לדורי דורות כל שנה ושנה, וגם בכל מקרה אבלות ב"מ. האיך אין שום מקור מלפני פחות משלשים שנה על דבר כזה?

בת"ב לומר שגדולי הדור הם חלשים.

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: א' יולי 18, 2021 10:57 pm
על ידי אור עולם
לא פתחתי את הקבצים המצורפים כאן, אבל כמדומה שאם יש דין לשבת על הארץ הרי שא"א לשבת על יותר מג"ט, כשם שמצינו על גובה של אילן (איני זוכר כעת היכן בדיוק, אולי בעירובין או בשביעית).

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: ב' יולי 19, 2021 12:10 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ע"ז אני מחפש מקור. חזון עובדיה ואימרות מר' חיים קנייבסקי הם מקורות חלשים מאד על דבר שהיה נוגע לדורי דורות כל שנה ושנה, וגם בכל מקרה אבלות ב"מ. האיך אין שום מקור מלפני פחות משלשים שנה על דבר כזה?

בת"ב לומר שגדולי הדור הם חלשים.

אם אתה כבר מוציא מילים, תגיד שכתבתי שהדור הוא חלש.................

כתבתי שהמקור הוא חלש. לא מתחילים סוגיא עם אימרא של הרב עובדיה, הרב חיים קנייבסקי, הרב משה פיינשטיין או הרב חיים עוזר. הסוגיות מתחילות הרבה לפני זה. יש הדורשים לגנאי את אלו הישיבישער שמתחילים את הסוגיא עם הר' ברוך בער. אני מקוה שאתה לא תובע ממני להיות כמותם.

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: ב' יולי 19, 2021 12:31 am
על ידי עניו כמשה
אור עולם כתב:לא פתחתי את הקבצים המצורפים כאן, אבל כמדומה שאם יש דין לשבת על הארץ הרי שא"א לשבת על יותר מג"ט, כשם שמצינו על גובה של אילן (איני זוכר כעת היכן בדיוק, אולי בעירובין או בשביעית).


נא לעיין במועו"ז להגאון הגר"מ שטרנבוך ח"ה סי' שמא מש"כ בענין והזכיר דבר זה

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: ב' יולי 19, 2021 12:31 am
על ידי אראל
למה שלא תחפש מקור לזה בהלכות אבלות?

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: ב' יולי 19, 2021 12:42 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
הרב משה שטרנבוך כותב שהחיוב הוא על הארץ דוקא ולא על גבי ספסל, אמנם המ"ב כבר דחה את זה והתיר על גבי ספסל נמוך.

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: ב' יולי 19, 2021 7:07 am
על ידי נהר שלום
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ע"ז אני מחפש מקור. חזון עובדיה ואימרות מר' חיים קנייבסקי הם מקורות חלשים מאד על דבר שהיה נוגע לדורי דורות כל שנה ושנה, וגם בכל מקרה אבלות ב"מ. האיך אין שום מקור מלפני פחות משלשים שנה על דבר כזה?

בת"ב לומר שגדולי הדור הם חלשים.

אם אתה כבר מוציא מילים, תגיד שכתבתי שהדור הוא חלש.................

כתבתי שהמקור הוא חלש. לא מתחילים סוגיא עם אימרא של הרב עובדיה, הרב חיים קנייבסקי, הרב משה פיינשטיין או הרב חיים עוזר. הסוגיות מתחילות הרבה לפני זה. יש הדורשים לגנאי את אלו הישיבישער שמתחילים את הסוגיא עם הר' ברוך בער. אני מקוה שאתה לא תובע ממני להיות כמותם.

חזון עובדיה אינו ספר שמועות חבל על הזלול, עי"ש בעמ' עדר

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: ב' יולי 19, 2021 4:08 pm
על ידי אור עולם
ע"פ בהגר"א שישיבה על ספסל נמוך היא מעיקר הדין, לכאו' גם צריך לשבת על הקרקע דווקא.

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: ב' יולי 19, 2021 5:22 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
נהר שלום כתב:חזון עובדיה אינו ספר שמועות חבל על הזלול, עי"ש בעמ' עדר

אתה חייב למחות על כל מי שאמר שזה ספר שמועות. תחפש אותו ותמחה נגדו.

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: ג' יולי 20, 2021 12:21 am
על ידי נוטר הכרמים
איני מבין את הצעקה הגדולה,
הרי השיעור של ג' טפחים מסתבר מאוד מכל הבחינות,
אם אין דין לישב על הקרקע ממש,
גם הסברא של 'ארעא סמיכתא',
וגם מצד הענין של צער ואבילות,
על פחות מזה כמעט לא שייך לישב אם לא במדרגה,
ויותר מזה, זה כבר אשטיקל ישיבה רגילה,
ומסתבר שגם החזו"א לא קרא תגר ע"ז,
אלא שאחז שאין ענין לצמצם בדיוק.

ופוק חזי בכל תפוצות ישראל.

Re: כסא נמוך משלשה טפחים - מקור?

פורסם: ג' אוגוסט 02, 2022 2:54 am
על ידי משה פרץ
נהר שלום כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ע"ז אני מחפש מקור. חזון עובדיה ואימרות מר' חיים קנייבסקי הם מקורות חלשים מאד על דבר שהיה נוגע לדורי דורות כל שנה ושנה, וגם בכל מקרה אבלות ב"מ. האיך אין שום מקור מלפני פחות משלשים שנה על דבר כזה?

בת"ב לומר שגדולי הדור הם חלשים.

אם אתה כבר מוציא מילים, תגיד שכתבתי שהדור הוא חלש.................

כתבתי שהמקור הוא חלש. לא מתחילים סוגיא עם אימרא של הרב עובדיה, הרב חיים קנייבסקי, הרב משה פיינשטיין או הרב חיים עוזר. הסוגיות מתחילות הרבה לפני זה. יש הדורשים לגנאי את אלו הישיבישער שמתחילים את הסוגיא עם הר' ברוך בער. אני מקוה שאתה לא תובע ממני להיות כמותם.

חזון עובדיה אינו ספר שמועות חבל על הזלול, עי"ש בעמ' עדר


וראה עוד במה שכתב בהסכמתו לספר נר לחיים.
וע"ע בספר חפץ חיים על התורה (סוף עמוד רסט).