עמוד 1 מתוך 1

מה הקשר בין רומי לאדום?

פורסם: ג' אוגוסט 06, 2024 4:22 pm
על ידי .השוחט
ידוע עניינם של ד' הגלויות, ושאנו היום נחשבים בגלות אדום, הנמשכת כבר (תשפ"ד) 1956 שנים (מתתכ"ח), או שנה או 2 פחות לפי חישובים מעט שונים.

ולפום ריהטא הדבר נראה זר. בני עשו המכונים אדום, ארצם הלא היא ידועה מזרחית דרומית לא"י, כמבואר בתורה, ואילו בית מקדשנו ותפארתנו נחרב על ידי רומי הרשעה והחייבת, שמקום מושבה בארץ איטליה, והיכן שמענו שממלכת רומי הם זרעם של אדום?

לא ספק דנו בדבר קדמונינו ואחרונינו, ובעניותי אשמח מאד להפניות וקישורים, ברצותי בס"ד לנסות לברר לעצמי שמועה זו לקראת הגאולה הקרובה בב""א.

Re: מה הקשר בין רומי לאדום?

פורסם: ג' אוגוסט 06, 2024 4:30 pm
על ידי דרומי
ב'פשוטו של מקרא': רש"י סוף פרשת וישלח - מגדיאל היא רומי, והיא מזרע אדום.

Re: מה הקשר בין רומי לאדום?

פורסם: ג' אוגוסט 06, 2024 4:33 pm
על ידי דרומי
שוב הקשתי בגוגל ומצאתי מאמר זה:

מאת הרב יונתן אושינסקי
אושינסקי.pdf
(284.39 KiB) הורד 56 פעמים

Re: מה הקשר בין רומי לאדום?

פורסם: ג' אוגוסט 06, 2024 4:34 pm
על ידי צופה_ומביט
viewtopic.php?t=1202
viewtopic.php?t=60909

הרמב"ן [במהדורה לא מצונזרת] כותב ע"ז בב' מקומות [אא"ט, ואחד מהם בפרשת ויחי מט, לא] על פי יוסיפון, שצפו בן אליפז נשבה באפריקה וברח לאיטליה והיה הראשון שייסד מלכות ברומי, וממנו כל נימוסיהם. [ראה גם בפרשת בלק כד, יח והיה אדום ירשה].
ראה הרחבה בזה ברמב"ן ע"פ הדרת קודש לרב מרגולין שליט"א השלמות לפרשת בלק עמוד שצט.

בעוד מקומות רואים ש"מלכות פלונית" אין פירושו דוקא ממשלה בפועל אלא תרבות ונימוסים [שכשהם מתקבעים הרי שאותה "מלכות" ממשיכה למשול ולקבוע, לא כשלטון אלא כאורחות חיים].

לגבי מקורות, ראיתי בזמנו ספר [אקדמי] שלם שנתחבר על העניין, השתלשלות איזכורי אדום כרומי בחז"ל ומהם למפרשים. איני זוכר כעת את שמו. [יש ספר של עירית אמינוף בשם "עשו אחי, אבי אדום ורומי" שגם עוסק בזה בחלקו השני, אבל איני זוכר אם הכוונה לזה].

כעת ראיתי שכתוב אצלי בזה כחלק מהמקורות:
בקינה שומרון קול תתן, כדבר פשוט שרומי היא אדום.
וכך בגמרא פסחים קיח, ב כדבר פשוט שרומי עושה ק"ו ומה אלו שאינן אחיהן אנו שאנו אחיהן, כלומר עשו הוא אדום.

הרב שרקי כותב ע"ז:
ש: מהיכן יודעים שמלכות אדום היא רומא והיכן המשיכה מלכות אדום להופיע מאז נפלה רומא ואיך יודעים את זה?
ת: שלטון רומא ביהודה החל עם הורדוס האדומי. מלבד זאת יש מסורת בחז"ל שרומא הוקמה על ידי אדומים, ונרמז ב"אלוף עירם" (כידוע ששמה של רומא היה Urbs, כלומר העיר). וגם נרמז בקרי וכתיב אדומים=ארומים בס' מלכים. גם כל התנהגותה של רומא כיריבה עם ישראל על ההגמוניה העולמית מורה על היותה התאום של יעקב. העולם המערבי הינו התפתחות פנימית של האימפריה הרומית, שמעולם לא בוטלה בתודעתה של אירופה. גם מלכי הברברים שכבשו את האימפריה התפארו בתארי האצולה הרומיים שלהם ואף היו מבקשים גושפנקא רשמית מהקיסר הרומי-ביזנטי. אף שמרו על השפה הלטינית ולעיתים אף נמשחו לקיסרים על ידי האפיפיור. האחרון בתור היה נפוליאון. אף לאמריקה כל מוסדות רומי, סנאט, קפיטול, נשר, ועוד.

Re: מה הקשר בין רומי לאדום?

פורסם: ג' אוגוסט 06, 2024 5:06 pm
על ידי כדכד
ע' אברבנאל תחילת עובדיה

Re: מה הקשר בין רומי לאדום?

פורסם: ג' אוגוסט 06, 2024 6:38 pm
על ידי סגי נהור
צופה_ומביט כתב:גם כל התנהגותה של רומא כיריבה עם ישראל על ההגמוניה העולמית מורה על היותה התאום של יעקב.

דוקא אדום של תקופת מלכי בית דוד, אדום כפשוטה, הולמת יותר את ברכות יצחק, כאומה של חצי-עבדים המשועבדת תחת יד ישראל. ולפי הפירוש הנזכר כאן, שהקשר בין רומי לאדום עובר דרך הורדוס - מי שהשליט את הרומאים על הארץ - הרי מבואר היטב ענין והיה כאשר תריד ופרקת עולו מעל צווארך. שכשחטאו ישראל נעשה עבד אדומי מלך עליהם, והשליט עליהם את רומי שהחריבה את ביהמ"ק והגלתנו מארצנו עד אשר יעלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו.

Re: מה הקשר בין רומי לאדום?

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2024 1:19 pm
על ידי תלמיד-חכמים
ר' אברהם בן הרמב"ם מבאר שכלל האומה הנוצרית נקראת בשם "אדום" לפי שמייסדי הנצרות היו מן האומה האדומית, וכמו שכל המוסלמים נקראים בשם ישמעאל לפי שמייסד דתם היה ידוע בייחוסו לקדר בן ישמעאל. ואולי לכן נקראה רומי על שם אדום, לפי שקיבלו עליהם את הנצרות. וז"ל:

ר' אברהם בן הרמב"ם על בראשית פרק כה פסוק כג
"ולאם מלאום יאמץ - יגבר ויתחזק גזירתו (מן) חזק ואמץ וסתם (דבר) זה ולא ביאר איזה משניהם יהיה חזק יותר לפי שכל אחד מהם כלומר (כל אחד) מזרעם גבר בזמן מה על אחיו כמו שנאמר במלחמת עמלק וגבר ישראל (וגו') וגבר עמלק ובראשית הזמן גבר זרע עשו (ככתוב בהם) ואלה המלכים אשר מלכו בארץ אדום לפני (וגו') בני ישראל בשעבוד מצרים ובני עשו בגבורתם וגדולתם וכאשר גבר ישראל נחלשו בני עשו והיו למס לישראל ובימי שאול נמחה עמלק שהוא היה המפורסם בבני עשו ואחרי שאול בימי דוד [ויהי כל אדום עבדים לדוד] והתמידו כך עד ימי יהורם בן יהושפט כאשר כפר [והלך בדרך] מלכי ישראל (ש)אמר (הכתוב) ויפשע אדום וגם בבית שני כאשר גברה מלכות ישראל [נכנע אדום] וחזרו אל משמעתם והזקיקו אותם (ישראל) למילה כמו שהובא בדברי הימים ליוסף בן גוריון ובסוף בית שני כאשר נחלשו ישראל גברו אדום והם היו סיבה לחורבן [בית] שני כמו שהתנבא דוד בזה ואמר זכר ה' לבני אדום את יום ירושלם ונאמר בקינות שישי ושמחי בת אדום וגו' ו(סבה ל)התגלות הדת הנוצרית אשר [אדום היו] עיקרה כלומר מיסדי שיטתה אחרי מות ישו ימחה שמו (כמה) שנים כמו שהוא מפורסם ולפיכך נתיחסו הנוצרים כולם לאדום אע"פ שהיו מאומות הרבה אשר נכנסו בדתם כמו שמתיחסת דת האסלם לישמעאל אע"פ שאומות הרבה נכנסו בדתם".

וכ"כ הרמב"ם באגרת תימן שמחדש דת הנוצרים (לא ישו) היה מבני עשו:
"ואחריו (אחרי ישו) לזמן ארוך עמדה דת מיוחסת אליו מאומת בני עשו שלא היתה כוונתו אליה ולא עלתה כמו כן במחשבתו ולא הזיק שום דבר לישראל ולא נולד בהם ספק לא לכלל ולא ליחידים לפי שהתבאר להם חסרונו ושנכרת ואבד בידינו עד שנעשה בו מה שנעשה".

וכ"כ הרמב"ן בספר הגאולה:
ודע כי אנחנו הסומכים על דעת רבותינו ז"ל חושבים כי אנו היום בגלות אדום. כי האדומים הם היו הטועים ראשונה אחרי האיש ונתבססה שם בימי קונסטנטין המלך על רומי האדומי אשר יסד להם לכן תחשב רומי ואדום מלכות אחת אע"פ שהם אומות שונות'.