עמוד 29 מתוך 34

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' דצמבר 29, 2022 1:08 pm
על ידי אחד מעיר
היבטים לשוניים ויגש פג
הערות רבותיי
הערות!

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' דצמבר 29, 2022 1:15 pm
על ידי כדכד
השינוי של מי שקורא "ואומרה" במ' בשווא נח שזה נשמע כאילו מלשון "ואמור" אינו נשמע לי
איפה מצינו הטיה כזו של "ואמור"?
אולי כוונת מר כמו "שבה ואכלה מצידי"?
בכל אופן קשה להניח שזה משנה משמעות עם כי ברור שהשווא אכן נע.
שאלה (שאין לה קשר להערה הקודמת) האם השווא בל' של "ילדה לו" או "ילדה לי" או כיוצא בהן הוא נע או נח?

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 12:53 pm
על ידי אחד מעיר
אם מצינו ואכלה מציד
יכול להיות גם ואמרה בציווי, איני אומר קבלו דעתי ואיני מתכוון להתווכח על זה

לעניין אם שווא אחרי תנועה גדולה שנסוגה הוא נע עי' מנחת שי על גש הלאה (וירא)
בשם ערוגות הבושם שהוא נע.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ו' ינואר 06, 2023 2:22 am
על ידי עקבי
אחד מעיר כתב:לעניין אם שווא אחרי תנועה גדולה שנסוגה הוא נע עי' מנחת שי על גש הלאה (וירא)
בשם ערוגות הבושם שהוא נע.

אפשר כבר כתבתי שזה ממבואר מכמה מקומות בתנ"ך כמו:
ספר שמות פרק ז פסוק י:
וַיָּבֹ֨א מֹשֶׁ֤ה וְאַֽהֲרֹן֙ אֶל־פַּרְעֹ֔ה וַיַּ֣עֲשׂוּ כֵ֔ן כַּאֲשֶׁ֖ר צִוָּ֣ה יְהוָ֑ה וַיַּשְׁלֵ֨ךְ אַהֲרֹ֜ן אֶת־מַטֵּ֗הוּ לִפְנֵ֥י פַרְעֹ֛ה וְלִפְנֵ֥י עֲבָדָ֖יו וַיְהִ֥י לְתַנִּֽין:
שמות טז:ח
וּבְר֤וּחַ אַפֶּ֙יךָ֙ נֶ֣עֶרְמוּ מַ֔יִם נִצְּב֥וּ כְמוֹ־נֵ֖ד נֹזְלִ֑ים קָפְא֥וּ תְהֹמֹ֖ת בְּלֶב־יָֽם:

ספר במדבר פרק ב פסוק לא:
כָּל־הַפְּקֻדִים֙ לְמַ֣חֲנֵה דָ֔ן מְאַ֣ת אֶ֗לֶף וְשִׁבְעָ֧ה וַחֲמִשִּׁ֛ים אֶ֖לֶף וְשֵׁ֣שׁ מֵא֑וֹת לָאַחֲרֹנָ֥ה יִסְע֖וּ לְדִגְלֵיהֶֽם:
ספר דברים פרק ח פסוק ז:
כִּ֚י יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ מְבִיאֲךָ֖ אֶל־אֶ֣רֶץ טוֹבָ֑ה אֶ֚רֶץ נַ֣חֲלֵי מָ֔יִם עֲיָנֹת֙ וּתְהֹמֹ֔ת יֹצְאִ֥ים בַּבִּקְעָ֖ה וּבָהָֽר:
ספר דברים פרק י פסוק ז:
מִשָּׁ֥ם נָסְע֖וּ הַגֻּדְגֹּ֑דָה וּמִן־הַגֻּדְגֹּ֣דָה יָטְבָ֔תָה אֶ֖רֶץ נַ֥חֲלֵי מָֽיִם:

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: א' ינואר 08, 2023 11:29 am
על ידי כדכד
לא הבנתי
מה הוכיח מר, מהיכן ואיך?

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: א' ינואר 08, 2023 11:34 am
על ידי כדכד
אחד מעיר כתב:הרפאים פ' בשוא נע בניגוד להרגל.

לא זוכר שיש באיזשהו מקום "הרפאים" בשוא נח
מדוע זה בניגוד להרגל?

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: א' ינואר 08, 2023 9:21 pm
על ידי עקבי
כדכד כתב:לא הבנתי
מה הוכיח מר, מהיכן ואיך?

הכלל של "נגינה" שמבטל חטפים (ושוואים נעים) הוא רק בהטעמה מקורי אבל לא בנסוג אחור.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: א' ינואר 08, 2023 9:33 pm
על ידי במסתרים
כדכד כתב:
אחד מעיר כתב:הרפאים פ' בשוא נע בניגוד להרגל.

מדוע זה בניגוד להרגל?

כוונתו לדיבור הרגיל בשיחת חולין.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: א' ינואר 08, 2023 10:19 pm
על ידי כדכד
עקבי כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי
מה הוכיח מר, מהיכן ואיך?

הכלל של "נגינה" שמבטל חטפים (ושוואים נעים) הוא רק בהטעמה מקורי אבל לא בנסוג אחור.

תודה רבה
זה ה"מה"
עכשו "מהיכן ואיך"?

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: א' ינואר 08, 2023 10:20 pm
על ידי כדכד
במסתרים כתב:
כדכד כתב:
אחד מעיר כתב:הרפאים פ' בשוא נע בניגוד להרגל.

מדוע זה בניגוד להרגל?

כוונתו לדיבור הרגיל בשיחת חולין.

הדיבור הרגיל בשיחת חולין?
חוץ מזה, גם בשיחת חולין צריך לדבר נכון

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ב' ינואר 09, 2023 2:29 am
על ידי עקבי
כדכד כתב:
עקבי כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי
מה הוכיח מר, מהיכן ואיך?

הכלל של "נגינה" שמבטל חטפים (ושוואים נעים) הוא רק בהטעמה מקורי אבל לא בנסוג אחור.

תודה רבה
זה ה"מה"
עכשו "מהיכן ואיך"?

רשמתי כמה מקומות שמצינו חטפים אחר הנגינה במקומות שהנגינה נסו"א.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ב' ינואר 09, 2023 11:01 am
על ידי כדכד
עקבי כתב:
אחד מעיר כתב:לעניין אם שווא אחרי תנועה גדולה שנסוגה הוא נע עי' מנחת שי על גש הלאה (וירא)
בשם ערוגות הבושם שהוא נע.

אפשר כבר כתבתי שזה ממבואר מכמה מקומות בתנ"ך כמו:
ספר שמות פרק ז פסוק י:
וַיָּבֹ֨א מֹשֶׁ֤ה וְאַֽהֲרֹן֙ אֶל־פַּרְעֹ֔ה וַיַּ֣עֲשׂוּ כֵ֔ן כַּאֲשֶׁ֖ר צִוָּ֣ה יְהוָ֑ה וַיַּשְׁלֵ֨ךְ אַהֲרֹ֜ן אֶת־מַטֵּ֗הוּ לִפְנֵ֥י פַרְעֹ֛ה וְלִפְנֵ֥י עֲבָדָ֖יו וַיְהִ֥י לְתַנִּֽין:
שמות טז:ח
וּבְר֤וּחַ אַפֶּ֙יךָ֙ נֶ֣עֶרְמוּ מַ֔יִם נִצְּב֥וּ כְמוֹ־נֵ֖ד נֹזְלִ֑ים קָפְא֥וּ תְהֹמֹ֖ת בְּלֶב־יָֽם:
ספר במדבר פרק ב פסוק לא:
כָּל־הַפְּקֻדִים֙ לְמַ֣חֲנֵה דָ֔ן מְאַ֣ת אֶ֗לֶף וְשִׁבְעָ֧ה וַחֲמִשִּׁ֛ים אֶ֖לֶף וְשֵׁ֣שׁ מֵא֑וֹת לָאַחֲרֹנָ֥ה יִסְע֖וּ לְדִגְלֵיהֶֽם:
ספר דברים פרק ח פסוק ז:
כִּ֚י יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ מְבִיאֲךָ֖ אֶל־אֶ֣רֶץ טוֹבָ֑ה אֶ֚רֶץ נַ֣חֲלֵי מָ֔יִם עֲיָנֹת֙ וּתְהֹמֹ֔ת יֹצְאִ֥ים בַּבִּקְעָ֖ה וּבָהָֽר:
ספר דברים פרק י פסוק ז:
מִשָּׁ֥ם נָסְע֖וּ הַגֻּדְגֹּ֑דָה וּמִן־הַגֻּדְגֹּ֣דָה יָטְבָ֔תָה אֶ֖רֶץ נַ֥חֲלֵי מָֽיִם:

כל הראיות היו מחטפים ולא משוואים נעים
מלבד "נערמו מים".
ב"נערמו מים" הר' בשווא נח.
למה להניע אותה? אין תנועה גדולה לפניה.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ג' ינואר 10, 2023 3:08 am
על ידי עקבי
כדכד כתב:
עקבי כתב:
אחד מעיר כתב:לעניין אם שווא אחרי תנועה גדולה שנסוגה הוא נע עי' מנחת שי על גש הלאה (וירא)
בשם ערוגות הבושם שהוא נע.

אפשר כבר כתבתי שזה ממבואר מכמה מקומות בתנ"ך כמו:
ספר שמות פרק ז פסוק י:
וַיָּבֹ֨א מֹשֶׁ֤ה וְאַֽהֲרֹן֙ אֶל־פַּרְעֹ֔ה וַיַּ֣עֲשׂוּ כֵ֔ן כַּאֲשֶׁ֖ר צִוָּ֣ה יְהוָ֑ה וַיַּשְׁלֵ֨ךְ אַהֲרֹ֜ן אֶת־מַטֵּ֗הוּ לִפְנֵ֥י פַרְעֹ֛ה וְלִפְנֵ֥י עֲבָדָ֖יו וַיְהִ֥י לְתַנִּֽין:
שמות טז:ח
וּבְר֤וּחַ אַפֶּ֙יךָ֙ נֶ֣עֶרְמוּ מַ֔יִם נִצְּב֥וּ כְמוֹ־נֵ֖ד נֹזְלִ֑ים קָפְא֥וּ תְהֹמֹ֖ת בְּלֶב־יָֽם:
ספר במדבר פרק ב פסוק לא:
כָּל־הַפְּקֻדִים֙ לְמַ֣חֲנֵה דָ֔ן מְאַ֣ת אֶ֗לֶף וְשִׁבְעָ֧ה וַחֲמִשִּׁ֛ים אֶ֖לֶף וְשֵׁ֣שׁ מֵא֑וֹת לָאַחֲרֹנָ֥ה יִסְע֖וּ לְדִגְלֵיהֶֽם:
ספר דברים פרק ח פסוק ז:
כִּ֚י יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ מְבִיאֲךָ֖ אֶל־אֶ֣רֶץ טוֹבָ֑ה אֶ֚רֶץ נַ֣חֲלֵי מָ֔יִם עֲיָנֹת֙ וּתְהֹמֹ֔ת יֹצְאִ֥ים בַּבִּקְעָ֖ה וּבָהָֽר:
ספר דברים פרק י פסוק ז:
מִשָּׁ֥ם נָסְע֖וּ הַגֻּדְגֹּ֑דָה וּמִן־הַגֻּדְגֹּ֣דָה יָטְבָ֔תָה אֶ֖רֶץ נַ֥חֲלֵי מָֽיִם:

כל הראיות היו מחטפים ולא משוואים נעים
מלבד "נערמו מים".
ב"נערמו מים" הר' בשווא נח.
למה להניע אותה? אין תנועה גדולה לפניה.

למה אתה חושב שיש שני כללים? יש כלל אחד שהשוא אחר הנגינה הוא שוא נח. וכיון שמבואר מכל הדוגמאות הנ"ל שכלל זה אינו נוהג במקום נסוג אחור אין חילק בין חטף ושוא פשוט.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ג' ינואר 10, 2023 11:12 am
על ידי כדכד
הכלל שאני מכיר אינו מכללי השווא הנח
כי אם מכללי השווא הנע
והוא ששווא שאחרי תנועה גדולה כשההברה אינה מוטעמת הוא נע
ועל כך שאלתי אם ההברה מוטעמת אבל ההטעמה מחמת נסוג אחור אם דינה כמוטעמת
לא ידעתי שכללי השוא נע והחטפים שווים כי החטפים שבאים באותיות גרוניות לעתים נמצאים בגלל הגיית האות הגרונית ולא ידעתי אם זה מקביל לכללי השווא. בכל אופן לשוו"א נע או נח אני זקוק לכללים ואילו החטפים מסומנים כבר בניקוד.
בדבריך תרצת לי גם את "נערמו מים" שהשווא הוא אחר הנגינה והיה ראוי להיות נח לולי שהיה נסוג אחור
אך לפי הכלל שאני למדתי לא הבנתי מדוע שוא זה היה צריך להיות נע אם הוא אחר תנועה קטנה

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ד' ינואר 11, 2023 3:12 am
על ידי עקבי
כדכד כתב:הכלל שאני מכיר אינו מכללי השווא הנח
כי אם מכללי השווא הנע
והוא ששווא שאחרי תנועה גדולה כשההברה אינה מוטעמת הוא נע
ועל כך שאלתי אם ההברה מוטעמת אבל ההטעמה מחמת נסוג אחור אם דינה כמוטעמת
לא ידעתי שכללי השוא נע והחטפים שווים כי החטפים שבאים באותיות גרוניות לעתים נמצאים בגלל הגיית האות הגרונית ולא ידעתי אם זה מקביל לכללי השווא. בכל אופן לשוו"א נע או נח אני זקוק לכללים ואילו החטפים מסומנים כבר בניקוד.
בדבריך תרצת לי גם את "נערמו מים" שהשווא הוא אחר הנגינה והיה ראוי להיות נח לולי שהיה נסוג אחור
אך לפי הכלל שאני למדתי לא הבנתי מדוע שוא זה היה צריך להיות נע אם הוא אחר תנועה קטנה

אחד מכללי השווא נע הוא שהשווא אחר תנועה גדולה הוא נע
יש עוד כלל (מכללי השווא נח) שהשווא אחר ההברה המוטעמת הוא נח. ולכאורה זהו אותו כלל הנמסר בהמסורה לענין חטפים והובא במנחת שי (יהושע ו:יז). ולמרות שאיננו צריכים את כללי החטף (שכן הם כבר מסומנים) נוכל ללמוד מהם.
נערמו רשמתי בטעות. סליחה.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' ינואר 12, 2023 4:59 pm
על ידי אחד מעיר
גליון שמות פג
לעניין שוא אחרי ת"ג שנסוגה
יתכן שיש ראיה גם אם התנועה נסוגה לפני חטף

ממשמעות ברויאר באחד ממאמריו נראה שלדעתו זה שווא נח
למעשה יש להנהיג כמנחת שי

עשו לי טובה ושלחו לי את ההערות גם לכתובת המייל

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' ינואר 19, 2023 1:06 pm
על ידי אחד מעיר
למען אחיי ורעיי גליון וארא פג


אל נא תמנעו את הערותיכם
אנא שלחו הערות וגם שאלות בכל עניין לשוני תורני
ובדקדוק המקרא לרבות תרגום מסורה טעמים ופרשנות
הערות ושאלות מתקבלות גם באנגלית
הערה. אם לא נתקבלה תשובה יתכן שהשאלה (או ההערה) נשכחה או אבדה
אל תהססו לשלוח שוב


הודעה מאוריאל פרנק נר"ו
בס"ד
הועלו לאתר ההקלטות, המצגות והתמסירים של יום העיון "תורה ולשון בצהרי יום" ה-13.
ברכת יישר כח להוריי ולבני ביתי, למרצים, למשתתפים, ולכל העוזרים.
תודה לבורא עולם, הבוחר בתורה, ובלשונה.
כל טוב,
אפ"ר

https://www.maanelashon.org/?p=545

שימו לב שישנה אפשרות להורדה מרוכזת של כל ההקלטות להאזנה (MP3) + המצגות הנלוות

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' ינואר 26, 2023 12:43 pm
על ידי אחד מעיר
היבטים לשוניים בוא פג
אנא העירו
ואם אפשר גם לאימייל הפרטי [לא לתבה כאן]

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' ינואר 26, 2023 12:49 pm
על ידי כדכד
סתירה בין ,לכתוב הערות, ובין ,ואכמ,ל".
לגבי הדגש בת' של "הבתים, נכתב שברור שהוא אינו סוגר את ההברה שהרי הב' קמוצה.
אולם, נכתב גם שיש להטעים את הב' בגלל המונח. הרי אם ההברה מוטעמת תיתכן תנועה גדולה גם אם היא סגורה?

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' פברואר 02, 2023 1:24 pm
על ידי אחד מעיר
היבטים לשוניים בשלח פג
אנא העירו
בתים היא מלה יוצאת מן הכלל למרות הדגש (הקל) בת', הבי' בהברה פתוחה
במלה בתיכם יש געיא בב'

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' פברואר 02, 2023 5:10 pm
על ידי כדכד
אז הראיה שהדגש סוגר את ההברה היא מהגעיא ב' של בתיכם או מכך שהב' קמוצה?
מסברא אין מובן לי כל הדגש הקל פה, שלכאורה הדגשת הת' היא במקום הי' שב"בית" יחיד וכאילו במקום "ביתים" וכשהאות נכפלת זה דגש חזק

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' פברואר 09, 2023 12:51 pm
על ידי אחד מעיר
היבטים לשוניים יתרו פג
האירו והעירו!!

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' פברואר 09, 2023 12:56 pm
על ידי אחד מעיר
לכדכד
אם הדגש בא להשלים
הוא משלים את הנ'
בתים הוא משורש בנה
בית הוא כמו בנת (השווה לבנין)
בכל אופן הבי' בהברה פתוחה ואיני מתווכח על טיב הדגש

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' פברואר 16, 2023 12:45 pm
על ידי אחד מעיר
משפטים-שקלים
אנא העירו
את הערותיכם
וליתר בטחון שלחו אליי לאימייל

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' פברואר 23, 2023 12:48 pm
על ידי אחד מעיר
היבטים לשוניים תרומה פג
אנא הערות

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' מרץ 02, 2023 4:56 pm
על ידי אחד מעיר
תצוה פג
היבטים לשוניים תצוה פג
אנא העירו
אל תהיו אדישים!

בס"ד יום ג' לסדר ונקדש בכבודי
למערכת שלום!
בהתקרב ימי הפורים רציתי להתריע על שני עיוותי הצנזור שנכנסו לסידורים.
אחד מהם נוגע לדינא דתלמודא שאינו מקוים עקב הצנזור.


א. בסליחות לתענית אסתר, בפזמון במתי מספר בבית לפני האחרון בחלק מהסידורים: השיבנו למנוחתך כי ידך לא תקצר. במקור: בְּאַפְּךָ קוּמָה עַל הַצּוֹרֵר הַצָּר.
ובבית האחרון: לוחצינו ישלימו אתנו (!) ועוונותינו תשליך במצולה. גם מי שלא מבין בנושא יבין שאסור לומר כן, ועדיף לא לומר כלום מלומר את זה.
במקור: לוֹחֲצֵינוּ הַמְעַד וּמַלְּאֵם חַלְחָלָה.

ב. וכבר נתנו דוגמא של דינא דתלמודא שאינו מקוים עקב השמטת הצנזור והוא:
באו"ח סי' תר"צ סעיף טז צריך שיאמר 'ארור המן ברוך מרדכי ארורה זרש ברוכה אסתר ארורים כל וכו' ברוכים כל וכו''. מהו ה'וכו'? מנהג אשכנזים לשיר שושנת יעקב [שהוא הסיום של אותיות ש' ות' של אשר הניא], ואחריו בחרוזים ארור המן וכו' ובסידורים לא נדפס אחר כך. אבל שרים, ארורים כל הרשעים ברוכים כל הצדיקים. ובאמת ברא"ש בטור וברבנו ירוחם כתוב: אֲרוּרִים כָּל הָעֲרֵלִים בְּרוּכִים כָּל יִשְׂרָאֵל. ומי שאומר או שר ארורים כל הרשעים אינו מקיים דין מהשלחן ערוך ומובא ברא"ש מכ"י הלא מצונזר וברבנו ירוחם ובטור.
ויבוא על הברכה הרב צבי כוהן ז"ל שבמגילה המצורפת לספרו על פורים הוא נותן את הנוסח הנכון: אֲרוּרִים כָּל הָעֲרֵלִים בְּרוּכִים כָּל יִשְׂרָאֵל.

בכבוד רב ובברכה

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' מרץ 02, 2023 9:59 pm
על ידי צופה_ומביט
בנוגע להערה הראשונה:
אני תמיד הבנתי [ועכ"פ הוא פשר בדיעבד] שהוא ע"ד הפסוק בִּרְצוֹת ה' דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ.

בנוגע להערה השניה:
אולי באשכנז היה כך, אבל יהודי תימן אמרו ואומרים "ארורים אויבים ברוכים ישראל".

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: א' מרץ 05, 2023 9:57 am
על ידי אחד מעיר
היבטים לשוניים אסתר פג

לעניין ההערות
הלשון ישלימו כתחליף לבקשת השמדת האויב הוא עלוב מאוד
ועדיף שלא לאומרו

נוסח הטור והרא"ש ורבנו ירוחם בשם הירושלמי כל הערלים
על הנוסח כל הרשעים כבר העיק הרב עקיבה יהוסף שלזינגר ז"ל
אבל לו היה רק ש"ע מצונזר לכן הוא אומר לגרוס כל עובדי אלילים
(הוא מערער גם על ולא נתתו... וגם במנוחתו לא ישכנו רשעים)
בפועל רצוי וצריך להחזיר עטרה בכל ישראל
לפני שידעתי על נוסח הרא"ש וכו' אמרתי סתם 'גויים'.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: א' מרץ 05, 2023 6:32 pm
על ידי כדכד
לכאורה קריאת עשרת בני המן בנשימה אחת היא מדינא דגמרא ולמה כתב "נוהגים"?

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' מרץ 09, 2023 3:14 pm
על ידי אחד מעיר
כי-תשא פרה פג
'נשימה אחת' מוזכר בתלמוד אבל אינו מובא הרמב"ם
משמע שזה מנהג

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' מרץ 09, 2023 7:38 pm
על ידי כדכד
ממתי דין שמוזכר בגמרא ונפסק בשולחן ערוך אורח חיים הלכות מגילה ופורים סימן תרצ סעיף טו: "צריך לומר עשרת בני המן ועשרת, הכל בנשימה אחת, להודיע שכולם נהרגו ונתלו כאחד" הופך למנהג רק משום שלא נזכר ברמב"ם? אדרבה, אם כבר אז זו קושייא על הרמב"ם שלא הביא את זה.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' מרץ 16, 2023 5:36 pm
על ידי אחד מעיר
שבת שלום
ויקהל פקודי פג ופרשת החודש


לכאורה זה דינא דתלמודא עשרת בני המן...
אבל יש שמתקשים בנשימתם
בכל אופן זה עניין לקורא ולא לציבור
אבל שוב לטחון בלי ראיות חדשות אין כ"כ טעם

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' מרץ 23, 2023 9:40 am
על ידי אחד מעיר
גליון ויקרא פג
שבת שלום וחודש טוב ומבורך
הערות!!

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' מרץ 30, 2023 1:58 pm
על ידי אחד מעיר
צו שבת הגדול פג
אנא שלחו הערות

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' אפריל 13, 2023 8:03 am
על ידי אחד מעיר
אסרו את חג הפסח בעבותים!
גליון שמיני פג
הערות להציב כאן וגם להודיע לי (המערכת כאן לא מודיעה)

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' אפריל 13, 2023 8:22 pm
על ידי אחד מעיר
תיקון
יא ט בַּיַּמִּ֛ים: היו"ד בפתח ודגש חזק במ"ם הראשונה, רבים של 'ים' להבדיל מרבים של 'יום', כן הדבר בפסוק י

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 11:06 am
על ידי אחד מעיר
היבטים לשוניים תזריע/ זאת-תהיה (מצורע) פג
שבת שלום וחודש טוב ומבורך
תחילה וראש לפדיון נפשנו

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' אפריל 27, 2023 5:09 pm
על ידי אחד מעיר
אחרי וקדושים פג
אנא הציבו הערות גם שלחו אלי

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' מאי 04, 2023 5:26 pm
על ידי אחד מעיר
היבטים לשוניים אמור פג
נא להעיר מי שהולך למירון פויעלט אלץ גוט
אלע ישיעס
תצליחו בתפילותיכם וכל הישועות
הערות....!

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' מאי 04, 2023 6:08 pm
על ידי כדכד
לא הבנתי מה כתב מר על מירון

לגוף הענין בהפטרה "והאלמנה אשר תהיה אלמנה מכהן יקחו" - מהו "למרות שאין הטעמים מורים אחרת"?
אם הבנתי נכון משמעות ההערה שיש להפסיק בין "אלמנה" לבין "מכהן" כי משמעות הכתוב הוא ש"מכהן יקחו" אלמנה ולא להתיר דווקא אלמנה מכהן (יונתן, רש"י ועוד) ואילו החיבור של "והאלמנה מכהן" יוצר הבנה שמדובר במי שהתאלמנה מכהן.
מהו "למרות שאין הטעמים מורים אחרת"?