עמוד 1 מתוך 1

המעתיק והנקדן

פורסם: ד' יוני 27, 2012 11:35 pm
על ידי חכם באשי
יש הרבה כתבי יד מנוקדים. ופעם ראיתי שכתבי יד הופקו, בדרך כלל, ע"י שני אנשים: מעתיק ונקדן. אחד העתיק את הטקסט והשני ניקדו.
איני זוכר היכן ראיתי את הדברים ואודה למי שישיב לי אבדתי.

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ד' יוני 27, 2012 11:39 pm
על ידי אוהב ספרים
בסיני עט במאמר על משפחת טרבוט, מביא שם על לוי בן נתנאל שהיה מעתיק ונקדן

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ד' יוני 27, 2012 11:40 pm
על ידי ישבב הסופר
ככה אומרים על ה'כתר' שהניקוד לא נעשה בידי הסופר.
שם הסופר היה שלמה בן בויעא, או משהו בסגנון. הניקוד והטעמים והמסורת נעשו בידי בעל המסורת אהרן בן אשר מטבריה.
כשהייתי במוזיאון הבחנתי שהדיו של הטעמים והניקוד הוא בצבע כהה יותר.

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ד' יוני 27, 2012 11:41 pm
על ידי שבטיישראל
המציאות יורה על זה שיש הרבה כת"י (מחזורים וסידורי תפילה וכדו') שהחלק מנוקד והחלק בלתי מונקד !

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ד' יוני 27, 2012 11:43 pm
על ידי ישבב הסופר
שבטי, זה אינו ראיה כ"כ, שהרי יש ליישב שהכותב התחיל לכתוב ולנקד, והתעייף. או שתחילה כתב ואח"כ ניקד, וכשניקד לא הספיק לגומרו. עכ"פ מזה שלא נגמרה המלאכה אין כ"כ ראיה.

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ד' יוני 27, 2012 11:45 pm
על ידי ישבב הסופר
תיקון טעות:
היפוך הדברים - הניקוד והטעמים הם בצבע יותר שחור, משא"כ האותיות עצמם כהו קצת.
עיין כאן.
http://www.aleppocodex.org/newsite/index.html

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ד' יוני 27, 2012 11:47 pm
על ידי תוכן
בכת"י רבים הדיו של הניקוד שונה מהדיו של האותיות, אז מתחילים להבין שזה נעשה על ידי שני אנשים. ולא רק זה, אלא גם ניקוד התורה והטעמים נעשו על ידי אנשים שונים, ולפיכך לפעמים סותרים אחד את השני, וכמו שכתב על זה יוחנן ברויאר.

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ד' יוני 27, 2012 11:53 pm
על ידי ישבב הסופר
תודה לך ידידינו התוכן. האם ניתן לראות את דברי ברויאר בזה?
מה כוונתך, שהניקוד והטעמים סותרים זא"ז? באילו כת"י? ואיך הם סותרים זא"ז, מקרא סופרים אֶרץ אָרץ במקום שאין טעם מפסיק, או ההיפך?

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ד' יוני 27, 2012 11:56 pm
על ידי חכם באשי
תודה רבה למשיבים הרבים. אני מחפש בעיקר מתקופות קדומות, והדוגמא מכתר ארם צובה מצויינת עבורי. היכן נכתב על כך?

תוכן,
היכן כתב בענין יוחנן ברויאר?

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ד' יוני 27, 2012 11:58 pm
על ידי חכם באשי
עכשיו ראיתי שבנוגע ל'כתר' כתב על כך: א' שמוש, הכתר, עמ' 11.

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ה' יוני 28, 2012 12:05 am
על ידי צh33
לא הבנתי,
גם על הדיו אפשר לומר שבאמצע החליף אותו אדם את צבע הדיו?!

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ה' יוני 28, 2012 12:15 am
על ידי ישבב הסופר
לא מדובר בצבע דיו אלא סוג של דיו. ומ"מ לכאורה צודק שבטי שהמחזורים שמנוקדים בחלקם נעשו ע"י שני אנשים, אבל הדיו הוא ראיה חזקה יותר. יש לזכור שכל האותיות בכתר השלם נכתבו בדיו הכהה, וכל הטעמים והנקודות נכתבו בדיו השני.
בכלל, היו שני משרות: 'סופר', ו'נקדן'.

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ה' יוני 28, 2012 12:21 am
על ידי חכם באשי
עכשיו ראיתי את מאמרו של מ' בר-אשר, 'על משוגות הניקוד בכתב יד קאופמן של המשנה', שם גם עמד על 'מחלוקות' שבין המעתיק למנקד (פרט המעניין אותי במיוחד, ואודה למי שיוסיף בענין).
שתי המשרות השונות - מעתיק ונקדן (ופעמים גם נקדן-מסרן) היה מקובל באשכנז וצרפת, בתקופה יותר מאוחרת (המאות ה13-12), ראה: א' ריינר, 'אבן שכתוב עליה: תוארי הנפטרים על מצבות בית העלמין בווירצבורג 1346-1147', תרביץ, עח (תשסט), עמ' 135-134.

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ה' יוני 28, 2012 2:41 am
על ידי תוכן
כרגע אני מוצא רק את זה: מחלוקת ניקוד וטעמים בחלוקת פסוקים, ספר היובל לרב מרדכי ברויאר א (תשנב) 191-242. אבל זכרוני שכתב בענין זה גם בספר יובל או זכרון נוסף (ספר עבה) שראיתי תוך כדי רפרוף באקדמון, וכרגע שמו פרח מזכרוני.

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ה' יוני 28, 2012 10:36 am
על ידי בברכה המשולשת
זכורני שהעיר על כך י"צ פיינטוך, במאמרו על כ"י פארמה (נמצא בקובץ מאמריו).

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ה' יוני 28, 2012 11:13 am
על ידי חכם באשי
כנראה כוונתך למאמר הזה:
פינטוך, ישראל צבי ‬ ‫ משהו על כתב-יד פארמה (דה רוסי 831) ‬ ‫ בר-אילן יח/יט (תשמא) 196-217 ‬

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ה' יוני 28, 2012 5:16 pm
על ידי חכם באשי
בברכה,
קיבלתי את מאמרו של פיינטוך (באדיבותו של ר' אבישי אלבוים מספריית הרמב"ם ויישר כוחו), ושם אין מדובר על 'מסורת' נקדן שהורכבה על מסורת המעתיק. אלא שהמעתיק עצמו, תוך כדי שהעתיק מאב-טקסט שעמד לפניו זכר נוסחאות אחרות ושילבן בתוך העתקתו (בעיקר ב'ממלאי השורות'). עיי"ש.

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ה' יוני 28, 2012 7:27 pm
על ידי בריושמא
חכם באשי הראשון לציון, כל אשר תאווה נפשך תמצא במאמרו של מרדכי גלצר, מלאכת הספר
בכתר ארם צובה והשלכותיה, ספונות יט (תשמ"ט), עמ' 167 - 276.
שם תמצא על המעתיק שלמה בן בויאעא, והנקדן-מסרן-מגיה אהרן בן אשר.
מאמר מאלף שממנו אפשר ללמוד כיצד ללמוד את מלאכת המעתיק ואת מלאכת הנקדן, המסרן והמגיה.
שם מוכיח כי אפרים בן אשר ניקד, מיסר והגיה את כתב יד לנינגרד.
ועוד ועוד.

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ה' יוני 28, 2012 7:35 pm
על ידי חכם באשי
רוב תודות!!

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ה' יוני 28, 2012 11:16 pm
על ידי ישבב הסופר
בריושמא כתב:חכם באשי הראשון לציון, כל אשר תאווה נפשך תמצא במאמרו של מרדכי גלצר, מלאכת הספר
בכתר ארם צובה והשלכותיה, ספונות יט (תשמ"ט), עמ' 167 - 276.
שם תמצא על המעתיק שלמה בן בויאעא, והנקדן-מסרן-מגיה אהרן בן אשר.
מאמר מאלף שממנו אפשר ללמוד כיצד ללמוד את מלאכת המעתיק ואת מלאכת הנקדן, המסרן והמגיה.
שם מוכיח כי אפרים בן אשר ניקד, מיסר והגיה את כתב יד לנינגרד.
ועוד ועוד.

מי יביאנו מאמר הלזה? תודה.
אפרים בן אשר? כוונתך לאהרן בן אשר? הרי מהקולופון מבואר שהוא צעיר מכתר ארם צובה בכמה עשורים, וגם נעשה בארץ מצרים.
באמת אימא, שככל שהתרשמתי, כת"י לנינגרד הינו חידה סתומה. לע"ע לא מצאתי הרבה אודותיו, ואאל"ט מקורו לוטה בערפל, ופירקוביץ לא גילה פרטים רבים מאיפה לקחו. האם אני טועה בזה? כמובן, שמבחינת תיאום, הוא הקודקס הכי תואם לכתר ארם צובה ולשיטת בן אשר, עם מספר שינויים זעירים מאוד - יחסית לספרים כאלו [כ200?].

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ה' יוני 28, 2012 11:24 pm
על ידי ישבב הסופר
כתר לנינגרד להורדה
http://www.seforimonline.org/seforimdb/pdf/264.pdf

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ה' יוני 28, 2012 11:39 pm
על ידי חכם באשי
ישבב,
אשלח אליך את המאמר בשבוע הבא. עכשיו אני צריך לזוז.

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: ה' יוני 28, 2012 11:57 pm
על ידי ישבב הסופר
תודה לך!

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: א' יולי 01, 2012 10:16 am
על ידי בברכה המשולשת
חכם באשי כתב:בברכה,
קיבלתי את מאמרו של פיינטוך (באדיבותו של ר' אבישי אלבוים מספריית הרמב"ם ויישר כוחו), ושם אין מדובר על 'מסורת' נקדן שהורכבה על מסורת המעתיק. אלא שהמעתיק עצמו, תוך כדי שהעתיק מאב-טקסט שעמד לפניו זכר נוסחאות אחרות ושילבן בתוך העתקתו (בעיקר ב'ממלאי השורות'). עיי"ש.


אני יודע. אבל יש הערת שוליים אחת במאמר בו הוא מעיר גם על נקודה זו.

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: א' אפריל 03, 2016 2:29 pm
על ידי ההוא גברא
חכם כחכם באשי מסתמא התכוון למבוא לערוגת הבושם עמוד 62 http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=76

Re: המעתיק והנקדן

פורסם: א' אפריל 03, 2016 4:43 pm
על ידי חכם באשי
תודה רבה!
(לקח לי קצת זמן כדי עבור מה בכלל נצרכתי לעניין..)