עמוד 1 מתוך 1

'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

פורסם: ש' דצמבר 02, 2017 9:17 pm
על ידי לענין
כ' הגר''א בפירושו על ספר יצירה (ס''פ ב' - דף י''ד א')-
'וכל מוצא האותיות באות בתנועות גדולות (ר''ל אלף וכו' דלית וכו' חית וכו' יוד וכו' בסוד פיתוחי חותם) כידוע'.
דהיינו, כאשר הוגים את שמות האותיות, כל הברה ראשונה הינה תנועה גדולה.
האם שמענו למי שנהג בכך? האם הנוהגים כהגר''א עושים כן?

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

פורסם: א' דצמבר 03, 2017 12:04 pm
על ידי כדכד
לגבי סמ"ך נדמה לי שזה באמת הניקוד המקובל

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

פורסם: ב' דצמבר 04, 2017 7:54 pm
על ידי הירש חסיד
בויליאמסבורג נהוג לבטא זין בקמץ אבל סמך ועין בפתח
השאלה היא אם אותיות הם כמו בסוף פסוק (בעי׳ן וזי׳ן)

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

פורסם: ב' דצמבר 04, 2017 8:59 pm
על ידי לענין
התעוררתי שזה אולי קשור למה שהרבה תבות שהם בקמ''ץ הוגים אותם האשכנזים כמו פתח - מאן, נמי, כאן, ועוד.
היה מדובר ע''ז לאחרונה בפורום, ומישהו הבטיח ע''ז בקרוב מאמר של לויפר. אם יש כאן מישהו שיודע את המייל שלו, אולי בבקשה שיעורר אותו לענין.

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

פורסם: ב' דצמבר 04, 2017 10:03 pm
על ידי איש גלילי
לענין כתב:התעוררתי שזה אולי קשור למה שהרבה תבות שהם בקמ''ץ הוגים אותם האשכנזים כמו פתח - מאן, נמי, כאן, ועוד.
היה מדובר ע''ז לאחרונה בפורום, ומישהו הבטיח ע''ז בקרוב מאמר של לויפר. אם יש כאן מישהו שיודע את המייל שלו, אולי בבקשה שיעורר אותו לענין.

בפשטות זה מגיע מן הסתם כשיריים מההגייה הקדומה של האשכנזים, שלא הבדילו בין קמץ לפתח, וזה מה שמן הסתם יכתוב הרב לויפר במאמרו.

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 6:03 pm
על ידי כדכד
לענין כתב:התעוררתי שזה אולי קשור למה שהרבה תבות שהם בקמ''ץ הוגים אותם האשכנזים כמו פתח - מאן, נמי, כאן, ועוד.
היה מדובר ע''ז לאחרונה בפורום, ומישהו הבטיח ע''ז בקרוב מאמר של לויפר. אם יש כאן מישהו שיודע את המייל שלו, אולי בבקשה שיעורר אותו לענין.

מנין שתיבות אלו הן אכן בקמץ ולא בפתח

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 7:40 pm
על ידי לענין
עיין בדברי ידידנו הרב פלגינן שבשולי האשכול 'קריאת שם הנביא מלאכי', ואנו תקוה בס'' כי בהתרחב היריעה נחכים גם בזה.
אין אצלכם בביהכנ''ס מי שאומר בקדיש 'ועל כל מאן דעסקין באורייתא' בקמץ?

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

פורסם: ו' אוקטובר 04, 2019 10:58 am
על ידי לענין
לענין כתב:כ' הגר''א בפירושו על ספר יצירה (ס''פ ב' - דף י''ד א')-
'וכל מוצא האותיות באות בתנועות גדולות (ר''ל אלף וכו' דלית וכו' חית וכו' יוד וכו' בסוד פיתוחי חותם) כידוע'.
דהיינו, כאשר הוגים את שמות האותיות, כל הברה ראשונה הינה תנועה גדולה.


שוב מצאתי עוד
הדרת קדש.PNG
הדרת קדש.PNG (131.82 KiB) נצפה 3505 פעמים

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

פורסם: ו' אוקטובר 04, 2019 3:46 pm
על ידי יאיר אתמר
לענין כתב:התעוררתי שזה אולי קשור למה שהרבה תבות שהם בקמ''ץ הוגים אותם האשכנזים כמו פתח - מאן, נמי, כאן, ועוד.
היה מדובר ע''ז לאחרונה בפורום, ומישהו הבטיח ע''ז בקרוב מאמר של לויפר. אם יש כאן מישהו שיודע את המייל שלו, אולי בבקשה שיעורר אותו לענין.

ראה כאן (ובפרט הע' 2), וכאן. ובצרופות. לאחרונה כתב ר"י לויפר מאמר ארוך בעניין, המסכם את דבריו במאמריו הקודמים, בקובץ חצי גבורים יא, וראה בהפניות שם הע' 4. (אקח את ההזדמנות להעיר על המובא שם: 'במאמר זה (עמ' רלז, גרמניה) טוען הכותב שיהודי גרמניה הגו את הקמץ "הממוצע", ולא היתה אצלם כפתח ממש...', המעיין במאמר הנזכר יראה שלא הוכיח אלא שהיה קיים סוג של קמץ הממוצע בין חולם ופתח, אבל אין הוכחה שהגיית הקמץ הזה היתה כהגיית ה'קמץ הממוצע' (כביכול) של הספרדים, שלדברי ר"י לויפר קרוב מאוד לפתח עד שכמעט אי אפשר להבחין בהבדל שביניהם, וראה שם ליד ובהע' 15 שה'קמץ הממוצע' הוא כ-U שבמילים SUN, UNDER, ושבספר דקדוקי שי כתוב שהוא נהגה כך בחו"ל, וכל דובר אנגלית יידע שאין דמיון כלל בין קמץ כזה ופתח, ומסתבר שר"ש מנדלבוים מחבר ספר דקד"ש, שהוא אמריקאי, התכוון לקמץ הממוצע בין פתח וחולם אמריקאי. וראה גם כאן. הערה נוספת, למה אין התייחסות לשיטתו של מאקס ווינרייך? וראה גם פה.)
וראה עוד פה.

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

פורסם: ד' אוקטובר 21, 2020 2:02 pm
על ידי לבי במערב
אודות הגיית שם האות ז' נכב"ב מקדם.