עמוד 1 מתוך 1

גֶבר או גָבר

פורסם: ג' יולי 10, 2018 6:44 pm
על ידי חיימקה
איכה פרק ג פסוק כז
ט֣וֹב לַגֶּ֔בֶר כִּֽי־יִשָּׂ֥א עֹ֖ל בִּנְעוּרָֽיו:
איכה פרק ג פסוק לה
לְהַטּוֹת֙ מִשְׁפַּט־גָּ֔בֶר נֶ֖גֶד פְּנֵ֥י עֶלְיֽוֹן:


כידוע בפסוקים קצרים שאין בהם אתנחתא - מקבל טעם הקטון את תכונות האתנחתא - ואז גֶבר הופך לגָבר.
א"כ למה בזה ולא בזה?

Re: גֶבר או גָבר

פורסם: ד' יולי 11, 2018 10:45 am
על ידי כדכד
יש הרבה מקרים בתנ"ך שיש הערה "קמץ בז"ק" וזה "זקף קטון" שהוא מפסיק אך פחות מאתנחתא ולפעמים כשיש הפסקה בז"ק בא קמץ אך בדרך כלל לא. איני יודע אם יש כללים בזה. אולי תלוי במספר המלים לפני כן כבדוגמה שהביא כת"ר

Re: גֶבר או גָבר

פורסם: ה' יולי 12, 2018 8:51 am
על ידי אחד מעיר
כידוע בפרק זה יש רק אתנח אחד
והוא דומה לשירה
ולכן יש זקפים במקום אתנח
אולי בגלל אות השימוש נשאר הסגול
עדיף לומר איני יודע

Re: גֶבר או גָבר

פורסם: ה' יולי 12, 2018 7:16 pm
על ידי בעל קורא
מגליון תורת הקורא פרשת בהעלותך:
קמץ בז''ק.jpg
קמץ בז''ק.jpg (96.88 KiB) נצפה 4448 פעמים

כמדומני שגם כאן הגדרה זו תענה על השאלה.
בפסוק 'טוב לגבר כי ישא עול בנעוריו' אין הפסק ענין כלל, וכולו מורכב רק ממשפט אחד פשוט, ולכן המפסיק הגדול ביותר אינו מקבל את דין האתנחתא, אך בפסוק 'להטות משפט גבר נגד פני עליון' יש משפט מורכב, ולכן המפסיק הגדול מקבל את דין האתנחתא, כיון שהוא מפסיק בין שני חלקים.

Re:

פורסם: ו' יולי 13, 2018 5:46 am
על ידי במסתרים
בעל קורא כתב:כמדומני שגם כאן הגדרה זו תענה על השאלה.
בפסוק 'טוב לגבר כי ישא עול בנעוריו' אין הפסק ענין כלל, וכולו מורכב רק ממשפט אחד פשוט, ולכן המפסיק הגדול ביותר אינו מקבל את דין האתנחתא, אך בפסוק 'להטות משפט גבר נגד פני עליון' יש משפט מורכב, ולכן המפסיק הגדול מקבל את דין האתנחתא, כיון שהוא מפסיק בין שני חלקים.


מענין לענין

פסוק זה, משפט פשוט הוא או מורכב?
בְּנֵ֥י יוֹסֵ֖ף לְמִשְׁפְּחֹתָ֑ם מְנַשֶּׁ֖ה וְאֶפְרָֽיִם׃

Re: גֶבר או גָבר

פורסם: ו' יולי 13, 2018 12:09 pm
על ידי מעט דבש
מורכב.
כותרת - פירוט.

Re: גֶבר או גָבר

פורסם: ו' יולי 13, 2018 6:06 pm
על ידי אחד מעיר
כך ענה לי אליהוא
אכן זה נידון בהרחבה בספר של ישראל בן-דוד. [אין לו כל קשר עם אבא בנדויד, ושימו לב לכתיב.]
הוא מבדיל בין משפט פשוט ומשפט עם משלים או משפט לואי.
[סליחה אם אינני בקי במינוח הדקדוק.]
לכן, לא השתנה הניקוד בפסוק טוב לגבר, אבל כן בפסוק להטות משפט גבר.
חודש טוב ושבת שלום
אליהוא

תוספת שלי
מנסה להבין לעצמי
טוב לגבר
טוב נשוא
לגבר מושא עקיף
כי ישא... נושא

להטות נושא-נשוא
משפט גבר מושא ישיר
נגד פני - תיאור
לכן הקמץ מוצדק