עמוד 1 מתוך 1

חצי - מקצת

פורסם: ב' יולי 16, 2018 6:51 pm
על ידי שמואל דוד
כמדומני שראיתי פעם בספר דעת תורה (מהרש״ם) שמצינו לשון ״חצי״ שהכוונה מקצת ולאו דוקא חצי ממש.
היום למדתי זבחים לח. לא מצינו דמים שחציין למעלה וחציין למטה כו׳ ומבואר כנ״ל.
אשמח במראי מקומות לזה.

Re: חצי - מקצת

פורסם: ב' יולי 16, 2018 7:30 pm
על ידי שמואל דוד
עכשיו ראיתי ברד״ק שמואל ב, יט- מא שכתב וז״ל חצי עם ישראל. קצת עם ישראל שהרי אמר אחר כן וכל ישראל באים אל המלך אם כן אותם שעברו עמו מישראל מעטים היו ולא היו אלא אותם שהיו בין בני יהודה שעברו עמו בברחו ואלה אלף איש שעברו עם שמעי בן גרא מבנימין ולשון חצי ומחצה ומחצית אינו אלא חלוק החלק מהכלל פעמים הוא חלק כחלק בשוה וזהו ברוב ופעמים אינו בשוה כמו חציו שרפתי במו אש וכן אומר עד צואר יחצה והצואר אינו חצי הגוף בשוה וממנו ולמעלה אינו אלא קצת מעט מהגוף

Re: חצי - מקצת

פורסם: ב' יולי 16, 2018 9:16 pm
על ידי תוכן
מצאנו גם סוג של הפוך, דאם רובו ככולו סגי בחצי.

Re: חצי - מקצת

פורסם: ב' יולי 16, 2018 11:18 pm
על ידי עושה חדשות
רש"י חולין יט. כותב 'פלגא' על חלק מועט.

ואיסור חצי שיעור כולל גם פחות מחצי, מלבד שי' המחודשת של מהר"ם חלאווה.

Re: חצי - מקצת

פורסם: ב' יולי 16, 2018 11:31 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
פרה"ש: וחצי הר הגלעד ועריו נתתי לראובני ולגדי,
ויתר הגלעד וגו' נתתי לחצי שבט המנשה.

Re: חצי - מקצת

פורסם: ג' יולי 17, 2018 2:07 am
על ידי שמואל דוד
יישר כח לכולם.
ועיין דעת תורה טריפות סימן נד וע״ע מהרש"ם ח"ח סימן קיז

Re: חצי - מקצת

פורסם: ג' יולי 17, 2018 2:55 pm
על ידי אוהב עמו
בסו"ס שט"ו גבי לפרוס עור ע"ג החבית בגמ' מבואר שעל חצי מותר, ובטור כ' שאם משאיר מקצת שרי

Re: חצי - מקצת

פורסם: ה' יוני 06, 2019 5:31 am
על ידי שמואל דוד
בכורות מח:

רש״י ד״ה אפילו בציר מעשרה בא״ד דהא דאמרינן חצי חמש לאו דוקא דה״ה לרביע חמש (עיין הגהות הב״ח) כו׳

Re: חצי - מקצת

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2019 5:24 pm
על ידי שמואל דוד
רש״י כריתות ו:

חצאין דרבא לאו דוקא אלא כל דראוי להקטיר

Re: חצי - מקצת

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2019 6:32 pm
על ידי קראקובער
אין אדם מת וחצי תאוותו בידו והכוונה מקצת.

Re: חצי - מקצת

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2019 6:50 pm
על ידי שברי לוחות
עיין בספר הפך בה והפך בה עמ' ג, ספר מיוחד על ענינים כאלו

Re: חצי - מקצת

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2019 7:29 pm
על ידי שמואל דוד
שברי לוחות כתב:עיין בספר הפך בה והפך בה עמ' ג, ספר מיוחד על ענינים כאלו

נמצא באוצר?

Re: חצי - מקצת

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2019 8:11 pm
על ידי שברי לוחות
כן

Re: חצי - מקצת

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2019 8:47 pm
על ידי שמואל דוד
לא מצאתי

Re: חצי - מקצת

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2019 8:55 pm
על ידי שברי לוחות
הפוך בה והפוך בה, ותמצא

Re: חצי - מקצת

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2019 10:41 pm
על ידי שברי לוחות
יש לציין עוד לרש"י פר' פנחס שמתו חצי שבט שמעון, והיה יותר מחצי, לפי החשבון

Re: חצי - מקצת

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2019 10:44 pm
על ידי שמואל דוד
שברי לוחות כתב:הפוך בה והפוך בה, ותמצא

באוצר המקוון?

Re: חצי - מקצת

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2019 10:52 pm
על ידי שברי לוחות
גם

Re: חצי - מקצת

פורסם: א' ספטמבר 22, 2019 7:43 pm
על ידי בברכה המשולשת
נתבקשתי להכניס:
אפשר לציין למאמר בהכי איתמר ג עמ' 95-96 לגבי "חציו לכם" ביו"ט

‎⁨״חצי״ בלשון חכמים = חלק⁩

פורסם: ג' אוקטובר 15, 2019 12:39 pm
על ידי גלרשטיין
מישהו יודע מקורו שאפשר להוכיח שלשון ״חצי״ בחז״ל או בראשונים אינו 50% אלא חלק...
מצאתי את הקובץ הנ״ל, אבל אשמח אם יפנו אותי לראיות נוספות...
״חצי״ בלשון חכמים = חלק.pdf
(53.83 KiB) הורד 906 פעמים

Re: חצי - מקצת

פורסם: ג' אוקטובר 15, 2019 10:03 pm
על ידי גלרשטיין
כן מצאתי התייחסות בספר תורת החיים (חול המועד עמ׳ נג הע׳ 14):
ספר תורת החיים - חול המועד סימן א עוד נג - חצי = חלק.png
ספר תורת החיים - חול המועד סימן א עוד נג - חצי = חלק.png (161.91 KiB) נצפה 8873 פעמים

Re: חצי - מקצת

פורסם: ו' אוקטובר 25, 2019 10:32 am
על ידי עזריאל ברגר

Re: חצי - מקצת

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 12:38 am
על ידי שמר
שמואל דוד כתב:כמדומני שראיתי פעם בספר דעת תורה (מהרש״ם) שמצינו לשון ״חצי״ שהכוונה מקצת ולאו דוקא חצי ממש.

הערה:
מנין לך שמקצת הוא פחות מחמישים אחוז, לענ"ד מקצת פירושו הוא לא שלם לגמרי - לא הכל.

"מודה במקצת" - האם במודה על 99 מתוך מאה לא מקרי מודה במקצת.

"כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה" - וברש"י מקצת שבחו של אדם בפניו, והרי שם זה חצי ולא פחות (בלי ווארטים של "איש").

Re: חצי - מקצת

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 12:43 am
על ידי שמואל דוד
ביאה במקצת שמיה ביאה.

Re: חצי - מקצת

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 12:48 am
על ידי שמר
אה"נ צודק.
זו היא בדיוק כוונתי שאין הכרח שמקצת הוא פחות מחמישים אחוז אלא כל שאינו הכל\שאינו שלם מקרי מקצת.

Re: חצי - מקצת

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 1:10 am
על ידי שמואל דוד
עכ״פ לפעמים ״חצי״ לאו דוקא.

Re: חצי - מקצת

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 4:54 am
על ידי יאיר אתמר
עיין דרך אמונה (להגרח"ק) תרומות ה-ב בה"ל ד"ה אבל לא.
ולגבי חצי שיעור עי' יד מלאכי כללי הדינים כלל רסו (ובהערות במהדורת מ"י).

Re: חצי - מקצת

פורסם: ו' ינואר 29, 2021 4:15 am
על ידי שמואל דוד
גלרשטיין כתב:כן מצאתי התייחסות בספר תורת החיים (חול המועד עמ׳ נג הע׳ 14):
ספר תורת החיים - חול המועד סימן א עוד נג - חצי = חלק.png

עיין ספר המפתח על הרמב״ם שם הרבה מראי מקומות בזה.

Re: חצי - מקצת

פורסם: ו' ינואר 29, 2021 12:51 pm
על ידי צופה_ומביט
שמואל דוד כתב:
גלרשטיין כתב:כן מצאתי התייחסות בספר תורת החיים (חול המועד עמ׳ נג הע׳ 14):
ספר תורת החיים - חול המועד סימן א עוד נג - חצי = חלק.png

עיין ספר המפתח על הרמב״ם שם הרבה מראי מקומות בזה.


לא עיינתי שם, רק מה שראיתי בלימודי בזמנו את לשון הרמב"ם הזה היטב:

רואים שהבין ש"חציו וחציו" הכוונה בדוקא.

כותב להשכים כדי שלא יחסר חלק מהחציו לה' בשינה, והזמן שקורין ושונין מחצות היום עד זמן המנחה מתקזז עם הזמן ששבו לבתיהם לפני כן ואכלו.

Re: חצי - מקצת

פורסם: ו' ינואר 29, 2021 12:55 pm
על ידי צופה_ומביט
אוסיף עוד מ"מ מהתורה:

"אל נא תהי כמת אשר בצאתו מרחם אמו ויאכל חצי בשרו" (במדבר יב, יב).

רש"י (מהספרי): "חצי בשרו, חצי בשרנו היה לו לומר, אלא שכינה הכתוב, אשר מאחר שיצאה מרחם אמנו היא לנו כאילו נאכל חצי בשרנו, כענין שנאמר (בראשית לז) כי אחינו בשרנו. הוא ולפי משמעו אף הוא נראה כן אין ראוי לאח להניח את אחותו להיות כמת".

והלוא מרים לא היתה אחותו היחידה של אהרן, אלא אהרן פונה למשה ואומר לו שמרים היא אחותם ובשרם (לכן אומר הספרי שהול"ל "בשרנו", לא "בשרי"), כלומר מרים היתה שליש מסך האחים, ואומר אהרן למשה שאם היא תמות - ייאכל חצי בשרנו.

Re: חצי - מקצת

פורסם: ש' ינואר 30, 2021 7:35 pm
על ידי צופה_ומביט
צופה_ומביט כתב:אוסיף עוד מ"מ מהתורה:

"אל נא תהי כמת אשר בצאתו מרחם אמו ויאכל חצי בשרו" (במדבר יב, יב).

רש"י (מהספרי): "חצי בשרו, חצי בשרנו היה לו לומר, אלא שכינה הכתוב, אשר מאחר שיצאה מרחם אמנו היא לנו כאילו נאכל חצי בשרנו, כענין שנאמר (בראשית לז) כי אחינו בשרנו. הוא ולפי משמעו אף הוא נראה כן אין ראוי לאח להניח את אחותו להיות כמת".

והלוא מרים לא היתה אחותו היחידה של אהרן, אלא אהרן פונה למשה ואומר לו שמרים היא אחותם ובשרם (לכן אומר הספרי שהול"ל "בשרנו", לא "בשרי"), כלומר מרים היתה שליש מסך האחים, ואומר אהרן למשה שאם היא תמות - ייאכל חצי בשרנו.


יש לדחות קצת לפי מה שראיתי בשבת זו בתנחומא (פרשת בשלח סימן י) שמי שמוסר נפשו על הדבר - נקרא הדבר על שמו, ומביא שם הרבה דוגמאות [וביניהן שמרים מסרה נפשה על משה לפיכך נקראה "אחותו" ולא "אחותם", עיי"ש], ולפי"ז אולי מכיון שכאן גם משה וגם אהרן מסרו נפשם להתפלל על מרים, אהרן פונה למשה ומבקש, ומשה מתפלל, לכן כלפי כל אחד ואחד מהם היא נקראת "אחותו" היחידה, וממילא נחשבת "חצי" בשרו. אבל איני יודע אם אפשר לומר שזהו פשוטו של מקרא.

וראה במכילתא עה"פ "ותיקח מרים הנביאה אחות אהרן" (שמות טו, כ) "אחות אהרן ולא אחות משה? ומה ת"ל אחות אהרן, אלא לפי שנתן אהרן נפשו על אחותו (היינו כשנצטרעה) נקראת אחותו על שמו". הנה מפרש עפי"ז פסוק מפורש, ומשמע לכאורה שאפשר גם להבין פשוטו של מקרא באופן זה. ויל"ע.

Re: חצי - מקצת

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 9:20 pm
על ידי יאיר אתמר
ב"ב לז א חצי קרקע לפי הרבה ראשונים

Re: חצי - מקצת

פורסם: ד' פברואר 17, 2021 4:36 pm
על ידי צופה_ומביט