עמוד 1 מתוך 1

לעבור על מצוות עשה - לבטל עשה

פורסם: ד' ספטמבר 26, 2018 11:04 pm
על ידי אוהב עמו
מהי הצורה הנכונה לומר האם לעבור על מ"ע או לבטל עשה?
האם יש בזה כלל קבוע? או שינוי בין זמן חז"ל ללשוננו?
כמדומה שבגמ' כתוב בכמה מקומות לעבור על מצוות עשה, אך מאידך מסוגיא מכות טז יש לשונות של ביטלו ולא ביטלו

Re: לעבור על מצוות עשה - לבטל עשה

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 1:10 pm
על ידי כדכד
איפה מצא מר "לעבור על מצות עשה"? לי זכור רק "עובר בעשה" אבל בד"כ כשרוצים לומר שמישהו לא קיים מ"ע באמת אומרים "ביטל מ"ע"

Re: לעבור על מצוות עשה - לבטל עשה

פורסם: א' אוקטובר 21, 2018 4:35 pm
על ידי אוהב עמו
צודק כת"ר נכשלתי במקלדתי הכוונה הייתה לעובר על עשה או מבטל עשה
האם יש חילוק האם מזכירים המילה מצוה או לא?
האם זה בדווקא, ואם יש לזה מקור או סיבה?

Re: לעבור על מצוות עשה - לבטל עשה

פורסם: א' אוקטובר 21, 2018 5:01 pm
על ידי כדכד
כמדומני שהלשון "עובר בעשה" היא לא לשון המורה על ביטול מצוה אלא לשון של הפלגה בחומרת ענין כדוגמת "כל השח שיחת חולין עובר בעשה" שאין הכוונה שהוא ביטל מ"ע כמו אחד שלא הניח תפלין או לא קרא ק"ש או לא השיב אבדה אלא להפליג בחומרת הענין

Re: לעבור על מצוות עשה - לבטל עשה

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2018 2:28 pm
על ידי חגי פאהן
כדכד כתב:כמדומני שהלשון "עובר בעשה" היא לא לשון המורה על ביטול מצוה אלא לשון של הפלגה בחומרת ענין כדוגמת "כל השח שיחת חולין עובר בעשה" שאין הכוונה שהוא ביטל מ"ע כמו אחד שלא הניח תפלין או לא קרא ק"ש או לא השיב אבדה אלא להפליג בחומרת הענין

והא אמר רב יהודה: כל המשחרר עבדו עובר בעשה, שנאמר "לעולם בהם תעבודו"! (ברכות מז:) האם הוא לא התכוון לפשוטו? מצד שני, אם זה עשה אז למה "דבר מצוה שאני"?

מצד שני, נראה כדבריך. אבל עדיין, יש מקור ברור לדבריך אלה?

Re: לעבור על מצוות עשה - לבטל עשה

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2018 4:56 pm
על ידי כדכד
אם היה ברור לא הייתי כותב כמדומני.
הנחתי כך מתוך מה שזכרתי אבל איני מכיר מקור לכך