עמוד 1 מתוך 1

'כּרעותיה' (כ"ף דגושה) או 'כרעותיה' (כ"ף רפה)?

פורסם: ה' מרץ 28, 2019 9:43 am
על ידי ח. רוזנברג
בקדיש, ברוב הסידורים 'כרעותיה' בכ"ף רפה, אבל היא כ"ף הדמיון, ולכאו' בג"ד כפ"ת בראש מילה.
אולי בארמית יש כללים שונים?

Re: 'כּרעותיה' (כ"ף דגושה) או 'כרעותיה' (כ"ף רפה)?

פורסם: ה' מרץ 28, 2019 9:53 am
על ידי חד ברנש
האריכו בזה המדקדקים ומה טעם לפתוח אשכול על זה.
צא ועיין, למשל, בספרו של יעב"ץ, לוח ארש, במהדורתו של הרב יצחקי.

Re: 'כּרעותיה' (כ"ף דגושה) או 'כרעותיה' (כ"ף רפה)?

פורסם: ה' מרץ 28, 2019 9:57 am
על ידי חגי פאהן
על קדיש אתה שואל, ועל אלה לא?
וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ
וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ
אלא שהמילה שלפניה נגמרת בהברה פתוחה.

Re: 'כּרעותיה' (כ"ף דגושה) או 'כרעותיה' (כ"ף רפה)?

פורסם: ה' מרץ 28, 2019 9:58 am
על ידי מעט דבש
אותיות בגד כפת הבאות אחרי אותיות אהו"י (שבסוף המילה הקודמת להן) הן רפויות. ולכן בפשטות צריך להיות רפי.
אלא שתלוי על מה חוזרת המילה 'כרעותיה'; אם המשפט הוא 'בעלמא דברא כרעותיה' (בעולם שברא כרצונו) כפירוש כמה ראשונים, וכגון האבודרהם:
בעלמא דברא כרעותיה. לפי שכשברא את העולם הזה לא היה שם עדיין עם מי יהיה נמלך כי עדיין לא נבראו המלאכים עד יום שני, אבל כשרצה לברוא את האדם נמלך עם המלאכים, שנאמר (ברא' א, כו) ויאמר אלהים נעשה אדם בצלמנו וגומר ואמרו רבותינו (ב"ר פ"ח, ד), שנמלך עם פמלייא של מעלה.

אזי האות כ' באמת רפויה.

אבל לדעת הגר"א (דיוקים בנוסח התפילה הנדפס באו"ח אחרי סימן רמ"א, ומעשה רב אות נה), 'כרעותיה' חוזר על 'יתגדל ויתקדש שמיה רבא (בעלמא דברא), כרעותיה' - וכיון ש'כרעותיה' חוזר על תחילת הקטע, יש הפסק בין 'דברא' ל'כרעותיה', והכלל הוא שאם יש הפסק בין אותיות אהו"י למילה שאחריהם בג"ד כפ"ת שאחריהם דגושה.

ועיין עוד בקובץ 'בית אהרן וישראל' גליון מז, עמ' קיט, קכא, קכב, קכט; גליון מח עמ' קכח, קכט.

Re: 'כּרעותיה' (כ"ף דגושה) או 'כרעותיה' (כ"ף רפה)?

פורסם: ה' מרץ 28, 2019 10:04 am
על ידי מעט דבש
ח. רוזנברג כתב:אולי בארמית יש כללים שונים?

בדניאל ועזרא הכללים הם אותם כללים.
אבל במסורת תימן, אכן בתורה שבע"פ אינם נוהגים את כללי בגד כפת כמו במקרא. ולכן בתרגום שלהם יש הרבה דגושים שלא לפי הכללים.

Re: 'כּרעותיה' (כ"ף דגושה) או 'כרעותיה' (כ"ף רפה)?

פורסם: ה' מרץ 28, 2019 10:46 am
על ידי ח. רוזנברג
חד ברנש כתב:האריכו בזה המדקדקים ומה טעם לפתוח אשכול על זה.
צא ועיין, למשל, בספרו של יעב"ץ, לוח ארש, במהדורתו של הרב יצחקי.

לא ידעתי שהאריכו, ופתחתי האשכול כדי לקבל הפניות ומקורות וכו'.
תודה.

Re: 'כּרעותיה' (כ"ף דגושה) או 'כרעותיה' (כ"ף רפה)?

פורסם: ה' מרץ 28, 2019 2:39 pm
על ידי חיימקה
ראה גם בתמצות בערוה"ש סי' נו ס"ב. [לא בדקתי אם הביאוהו בקבצי באו"י]

Re: 'כּרעותיה' (כ"ף דגושה) או 'כרעותיה' (כ"ף רפה)?

פורסם: ה' מרץ 28, 2019 3:32 pm
על ידי עושה חיל
[אינני מונח בסוגיא, ויתכן שהראיה שאביא כבר מובאת בפוסקים.]

אמו"ר שליט"א אמר לי ראיה לשיטת הגר"א ממה שאומרים בהוצאת ספר תורה - ממסכת סופרים [פי"ד, י"ב]
ועוד צריך על הכל יתגדל וישתבח ויתפאר ויתרומם ויתנשא ויתעלה ויתהדר ויתקלס הנכבד והנורא שמו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא בעולמות שברא העולם הזה והעולם הבא כרצונו וכרצון כל עמו בית ישראל תגלה ותרא' מלכותו עלינו במהרה ובזמן קרוב והוא יבנה ביתו בימינו ויחון פלטתנו ופלטת עמו ישראל ברחמיו וברוב חסדיו בשלו' ובחן ובחסד וברחמי' הוא יעשה עמנו בעבור שמו הגדול אמרו אמן:

Re: 'כּרעותיה' (כ"ף דגושה) או 'כרעותיה' (כ"ף רפה)?

פורסם: ה' מרץ 28, 2019 4:45 pm
על ידי סעדיה
עושה חיל כתב:[אינני מונח בסוגיא, ויתכן שהראיה שאביא כבר מובאת בפוסקים.]

אמו"ר שליט"א אמר לי ראיה לשיטת הגר"א ממה שאומרים בהוצאת ספר תורה - ממסכת סופרים [פי"ד, י"ב]
ועוד צריך על הכל יתגדל וישתבח ויתפאר ויתרומם ויתנשא ויתעלה ויתהדר ויתקלס הנכבד והנורא שמו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא בעולמות שברא העולם הזה והעולם הבא כרצונו וכרצון כל עמו בית ישראל תגלה ותרא' מלכותו עלינו במהרה ובזמן קרוב והוא יבנה ביתו בימינו ויחון פלטתנו ופלטת עמו ישראל ברחמיו וברוב חסדיו בשלו' ובחן ובחסד וברחמי' הוא יעשה עמנו בעבור שמו הגדול אמרו אמן:

Re: 'כּרעותיה' (כ"ף דגושה) או 'כרעותיה' (כ"ף רפה)?

פורסם: ה' מרץ 28, 2019 9:16 pm
על ידי עושה חיל
הרב סעדיה,
תודה רבה

Re: 'כּרעותיה' (כ"ף דגושה) או 'כרעותיה' (כ"ף רפה)?

פורסם: ד' יוני 26, 2019 4:53 am
על ידי איש גלילי
עושה חיל כתב:[אינני מונח בסוגיא, ויתכן שהראיה שאביא כבר מובאת בפוסקים.]

אמו"ר שליט"א אמר לי ראיה לשיטת הגר"א ממה שאומרים בהוצאת ספר תורה - ממסכת סופרים [פי"ד, י"ב]
ועוד צריך על הכל יתגדל וישתבח ויתפאר ויתרומם ויתנשא ויתעלה ויתהדר ויתקלס הנכבד והנורא שמו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא בעולמות שברא העולם הזה והעולם הבא כרצונו וכרצון כל עמו בית ישראל תגלה ותרא' מלכותו עלינו במהרה ובזמן קרוב והוא יבנה ביתו בימינו ויחון פלטתנו ופלטת עמו ישראל ברחמיו וברוב חסדיו בשלו' ובחן ובחסד וברחמי' הוא יעשה עמנו בעבור שמו הגדול אמרו אמן:

שמעתי ראיה זו משם הגר"מ גנוט שליט"א, ואינה ראיה בעיני, דאין זה יותר מגזרה שוה שאין אדם דן מעצמו.
ובעניי לא זכיתי להבין דעת הגר"א, דלכאורה לשיטתו לא אתי שפיר הפסק ה'אמן' אחר "יתגדל ויתקדש שמיה רבא", שהרי אין המשפט מסתיים עד 'כרעותיה' (לשם ההמחשה, זה כאילו היו תיבות הקדיש מוטעמות באופן זה: יִתְגַּדֵּ֨ל וְיִתְקַדֵּ֜שׁ שְׁמֵ֧יהּ רַבָּ֛א בְּעָלְמָ֥א דִי־בְרָ֖א כִּרְעוּתֵ֑יהּ, ואם כן איך יבא ההפסק אחר התביר. הרי אם היה בא אפילו אחר תיבת 'ברא' היה כבר יותר טוב).

Re: 'כּרעותיה' (כ"ף דגושה) או 'כרעותיה' (כ"ף רפה)?

פורסם: ד' יוני 26, 2019 6:25 am
על ידי מה שנכון נכון
הראיה מנוסח על הכל נאמרה בשם הגר"א בעצמו, כידוע.

Re: 'כּרעותיה' (כ"ף דגושה) או 'כרעותיה' (כ"ף רפה)?

פורסם: ד' יוני 26, 2019 8:41 am
על ידי איש גלילי
מה הכונה כידוע?

Re: 'כּרעותיה' (כ"ף דגושה) או 'כרעותיה' (כ"ף רפה)?

פורסם: ד' יוני 26, 2019 10:29 am
על ידי שמואל שלומוביץ
כמבואר כאן לעיל בסמוך

Re: 'כּרעותיה' (כ"ף דגושה) או 'כרעותיה' (כ"ף רפה)?

פורסם: ד' יוני 26, 2019 1:55 pm
על ידי מה שנכון נכון
איש גלילי כתב:מה הכונה כידוע?

כפשוטו. שמפורסמת הערה זו בשם הגר"א יחד עם הראיה הנ"ל. (את המובאה לעיל לא ראיתי).