עמוד 1 מתוך 1

משמעות המילה הילולא

פורסם: א' מאי 12, 2019 1:38 pm
על ידי נחלי אפרסמון
משמעות המילה הילולא היא גם שמחה,
וגם יום פטירת צדיק ,האם נוכל ללמוד מזה שהחיד"א כתב בעבודת הקודש
שיום ל"ג בעומר הוא "הילולא דרשב"י" שהוא יום פטירתו.[בחיד"א יש בכמה מקומות התייחסות האם רשב"י נפטר בל"ג בעומר].

Re: משמעות המילה הילולא

פורסם: א' מאי 12, 2019 3:53 pm
על ידי בברכה המשולשת
היכן מצאנו שהילולא היא יום פטירת צדיק (לפני תחילת מנהג ההילולות בימי הפטירה)?

Re: משמעות המילה הילולא

פורסם: א' מאי 12, 2019 4:30 pm
על ידי שמואל שלומוביץ
בברכה המשולשת כתב:היכן מצאנו שהילולא היא יום פטירת צדיק (לפני תחילת מנהג ההילולות בימי הפטירה)?

הלשון הילולא אולי מתחיל להתפשט מל"ג בעומר עצמו.
כי בסדר פטירת רשב"י המתואר בא"ז נאמר :
א"ז זוהר האזינו דף רצו ע"ב
שמעו קלא עולו ואתו ואתכנשו להילולא דרבי שמעון

וכיון שיש שסברו שיום ל"ג בעומר הוא יום פטירת רשב"י קראוהו הילולא דרשב"י ומשם לימי פטירת הצדיקים. שקראוהו הילולא וחגגוהו עד שכבי הילולא דמיא.
אמנם השימוש בזה לכאו' יש לחוש בו משום הוצאת דברים מהקשרם. הלא הילולא פירושו משתה ושמחה של נישואין. והכרוז היוצא הנזכר באדרא היה בשעת הלוויתו של רשב"י המתוארת שם.
ובוודאי אין שם שום זכר לשמחת התלמידים בפטירת רבם, ואדרבה :
א"ז זוהר האזינו דף רצו ע"ב
"... כל ההוא יומא נפילנא על ארעא וגעינא, ... ואנא לחיכנא עפרא דתחות רגלוי בעו חברייא למבכי ולא יכילו למללא שארו חברייא בבכיה ורבי אלעזר בריה נפיל תלת זמנין ולא יכיל למפתח פומיה, לבתר פתח ואמר אבא אבא, תלת הוו, חד אתחזרו, ... וחברייא כלהו שתיין דמא"

זה ודאי לא תיאור של בי הילולא.
ומה כן?
זה לשון הספדנא הינוקא כי נח נפשיה דרבה בר הונא ורב המנונא :
מועד קטן דף כה ע"ב
קצף על עולמו וחמס ממנו נפשות ושמח בהם ככלה חדשה, רוכב ערבות שש ושמח בבא אליו נפש נקי וצדיק.

הרי כאן למטה בשעת פטירת ת"ח וצדיקים חברייא כולהו שתיין דמא, אבל למעלה היכן שהכרוז הולך ויוצא, לפניו יתב' עוז וחדוה במקומו, והקב"ה שמח בנפש הצדיק ככלה חדשה.
ואיך היא השמחה בכלה חדשה אשר רוכב ערבות שש ושמח.
הוי אומר:
א"ז זוהר האזינו דף רצו ע"ב
עולו ואתו ואתכנשו להילולא דרבי שמעון

שמחת חתן בכלה הרי בי הילולא. הילולא דרבי שמעון.

Re: משמעות המילה הילולא

פורסם: א' מאי 12, 2019 4:43 pm
על ידי נחלי אפרסמון
א"כ לפי דברי החכמים אין מקור להילולא כלפי יארצייט לצדיקים?

Re: משמעות המילה הילולא

פורסם: א' מאי 12, 2019 6:11 pm
על ידי פרנצויז

Re: משמעות המילה הילולא

פורסם: א' מאי 19, 2019 11:21 am
על ידי חגי פאהן
אם כן,
א. למי אמרה הבת קול "עולו ואתכנשו להילולא"?
ב. פטירתו וקבורתו לא היתה באותו יום?

Re: משמעות המילה הילולא

פורסם: א' מאי 19, 2019 11:46 am
על ידי שמואל שלומוביץ
חגי פאהן כתב:אם כן,
א. למי אמרה הבת קול "עולו ואתכנשו להילולא"?
ב. פטירתו וקבורתו לא היתה באותו יום?

א. הבת קול קראה לבני השמים להתכנס לשמחה ששמח רוכב ערבות בבא אליו נפש נקי וצדיק, והם כנראה נשמות הצדיקים והמלאכים וכדו'. ומה ששמעו הבת קול בארץ הוא כמו ששמעו הכרזות אחרות לכבודו של רשב"י כמתואר שם.
ב. זה נשאל ביחס לדברי לעיל?

Re: משמעות המילה הילולא

פורסם: א' מאי 19, 2019 3:40 pm
על ידי חגי פאהן
ב. כן. טענת ש"עולו ואתכנשו" הוצא מהקשרו, משום שהוא נאמר בלוויה של רשב"י, בניגוד ל"יש שסברו של"ג בעומר הוא יום פטירתו". אמנם עכשיו אני רואה שהבנה זו לא מוכרחת בדבריך.

מ"מ, דברי האר"י הקדוש כבר נתפשטו בקרב כל ישראל, שיום ל"ג בעומר הוא יום פטירתו והוא יום ה"הילולא" שלו והוא היום שאנחנו צריכים לשמוח בו. וי"ל שתלמידיו (של רשב"י) שקיבלו ממנו אכן לא יכלו להגביר השמחה על האבל על שנלקח מהם, אבל אנחנו שמחים בשמחתו של רשב"י עצמו.

Re: משמעות המילה הילולא

פורסם: א' מאי 19, 2019 4:16 pm
על ידי שמואל שלומוביץ
הדבר ידוע שבדברי האר"י הק' ותלמידו הרח"ו לא נמצא מעולם שרשב"י נפטר ביום ל"ג בעומר וכבר כתב הרב חיד"א שהוא יום שמחתו מחמת שביום זה נסמכו החמשה תלמידים וביניהם רשב"י וכ"כ הבא"ח, וכבר פירסמו חכמי הדור (ביניהם הרב יעקב הלל בספרו עד גל הזה וכן היה אומר הר"ש פינקוס זצ"ל ועוד רבים) שהטעות נפלה עקב טעות בפע"ח דפסוס דוברוונא ששם כתבו יום שמת הרשב"י במקום יום שמחת הרשב"י, ובאמת בשער הכוונות אינו.
ומכאן והילך קשה עלי להכנס לנידון זה. ולכן אסמוך שיבואו המציינים ויציינו היכן כבר עמדו בזה, והיכן נתברר הדבר.
גם בירחון האוצר יש איזה מאמר כנראה בנושא זה בענין ל"ג בעומר אבל לא ראיתי תוכנו.

Re: משמעות המילה הילולא

פורסם: א' מאי 19, 2019 5:59 pm
על ידי בברכה המשולשת
שמואל שלומוביץ כתב: גם בירחון האוצר יש איזה מאמר כנראה בנושא זה בענין ל"ג בעומר אבל לא ראיתי תוכנו.


המאמר בירחון עוסק בתולדות העליה למירון באותן שנים. (העובדה של"ג בעומר איננו יום פטירת הרשב"י ע"ה נזכרת שם בהערה)

viewtopic.php?f=7&t=31425&p=542784&hilit=%D7%99%D7%A8%D7%97%D7%95%D7%9F#p542784

Re: משמעות המילה הילולא

פורסם: ב' מאי 20, 2019 11:59 am
על ידי חגי פאהן
שמואל שלומוביץ כתב:הדבר ידוע שבדברי האר"י הק' ותלמידו הרח"ו לא נמצא מעולם שרשב"י נפטר ביום ל"ג בעומר וכבר כתב הרב חיד"א שהוא יום שמחתו מחמת שביום זה נסמכו החמשה תלמידים וביניהם רשב"י וכ"כ הבא"ח, וכבר פירסמו חכמי הדור (ביניהם הרב יעקב הלל בספרו עד גל הזה וכן היה אומר הר"ש פינקוס זצ"ל ועוד רבים) שהטעות נפלה עקב טעות בפע"ח דפסוס דוברוונא ששם כתבו יום שמת הרשב"י במקום יום שמחת הרשב"י, ובאמת בשער הכוונות אינו.

היכן החיד"א הזה? אשמח לראותו.
מ"מ יוצא שאתה אומר שאין נפקא מינה באיזה יום הוא נפטר, לכל הדעות בל"ג בעומר צריך לשמוח בשמחת רשב"י, בין אם זה יום פטירתו או סמיכתו או חתונתו (עד כדי סכנה באמירת "נחם" כמפורסם). נכון?

Re: משמעות המילה הילולא

פורסם: ב' מאי 20, 2019 12:15 pm
על ידי שמואל שלומוביץ
חגי פאהן כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:הדבר ידוע שבדברי האר"י הק' ותלמידו הרח"ו לא נמצא מעולם שרשב"י נפטר ביום ל"ג בעומר וכבר כתב הרב חיד"א שהוא יום שמחתו מחמת שביום זה נסמכו החמשה תלמידים וביניהם רשב"י וכ"כ הבא"ח, וכבר פירסמו חכמי הדור (ביניהם הרב יעקב הלל בספרו עד גל הזה וכן היה אומר הר"ש פינקוס זצ"ל ועוד רבים) שהטעות נפלה עקב טעות בפע"ח דפסוס דוברוונא ששם כתבו יום שמת הרשב"י במקום יום שמחת הרשב"י, ובאמת בשער הכוונות אינו.

היכן החיד"א הזה? אשמח לראותו.
מ"מ יוצא שאתה אומר שאין נפקא מינה באיזה יום הוא נפטר, לכל הדעות בל"ג בעומר צריך לשמוח בשמחת רשב"י, בין אם זה יום פטירתו או סמיכתו או חתונתו (עד כדי סכנה באמירת "נחם" כמפורסם). נכון?

דברי החיד"א נמצאים במראית העין, ליוורנו תקס"ה, ליקוטים פרק ח אות ז, יעויי"ש. וכמצויין בהערה בירחון האוצר שציין הרב בברכה.
אכן אין נ"מ באיזה יום הוא נפטר.
(עקרונית יכול להיות שהיה זה בל"ג בעומר אלא שאין לנו שום מקור לכך מלבד טעות הדפוס שהוכחשה מכת"י המקורי של ר"ח ויטאל כידוע - הכת"י מצוי לפי זכרוני בגנזיו של חכם יעקב הלל שליט"א, וצילומי הכת"י והשתלשלות הטעות התפרשה היטב במאמרו המצויין של ר' משה אייזיק בלוי, 'ל"ג בעומר כיום שמחה והלולת התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זיע"א', ישורון ט"ו, עמודים תתנ"ו – תתע"ב. כמצויין שם).
ויודעים אנו שהאר"י הק' מסר לתלמידיו שיש שורש במנהג שנהגו ליל על קברו בל"ג בעומר, וכידוע הבא"ח כתב ע"פ דברי החיד"א הנ"ל שעד"ז יש מקום לילך גם על שאר התלמידים שנסמכו בו ביום.