עמוד 1 מתוך 1

שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: א' מאי 26, 2019 4:04 pm
על ידי אריק
פניתי לרב יעקב לויפר, הידוע במומחיותו בענייני לשון, ושאלתיו:
(אם החכם גולש כאן וניחא ליה שאכתוב את שמו, אדרבא !)

בתחילת פרשת בחוקותי
וּפָנִ֣יתִי אֲלֵיכֶ֔ם וְהִפְרֵיתִ֣י אֶתְכֶ֔ם וְהִרְבֵּיתִ֖י אֶתְכֶ֑ם וַהֲקִימֹתִ֥י אֶת־בְּרִיתִ֖י אִתְּכֶֽם:

כל הפעלים שיש בהם ו ההיפוך בפסוק זה מוטעמים במלרע, חוץ מהמילה וּפָנִ֣יתִי. מה ההבדל?

וענה לי:
שרשי ל"ה בבנין קל מוחרגים מהכלל הזה של הטעמת מלרע בו"ו ההיפוך [וכמדומני שגם בבנין פיעל], ראה למשל 'והייתי' שמוטעם תמיד מלעיל הגם שהו"ו היא להיפוך. וכן כל 'ועשית' שבציוויי עשיית המשכן
הנה עוד דוגמאות מתוכנת הכתר בקובץ המצורף

חזרתי ושאלתי:
והכיתי (במלרע) כל בכור, יוצא דופן?
הכלל נכון גם בבנין פיעל, כמו וחיכיתי, וגיליתי.

וענה לי:
בפיעל כן
רק בהפעיל זה לא ברור, כפי שכתבתי על והכית / והכיתי

ובמוצש"ק בחוקותי כתבתי:
הבקר דברתי עם בעל הקורא דקהילתינו ועל אתר ציטט לי את הפסוק: ולקחת סולת ואפית אתה, ואפית מלרע למרות שהשורש הוא אפה.

וענה לי:
יפה, ומה שהוא לא יודע שזה שייך לכלל אחר:
מילה מלעילית המסתיימת בהברה פתוחה, הבאה לפני מילה המתחילה באות גרונית - תהפוך מלרע, דוגמאות קלאסיות לכך הן המילים 'למה' ו'אנא / אנה', שהן מטבען מלעיל, ובמקרה שאחריהן מילה הפותחת באות גרונית - הן תוטעמנה מלרע, לכן 'למה ה' תמיד מלרע [כמובן לפי הקרי שזה אדני ולא יקוק].
לכן גם 'והבדילה הפרוכת' - תיבת 'והבדילה' מלרע, אף שבזה אין כלל של ו"ו ההיפוך הגורמת מלרע.


שבתי ושאלתי:
מאידך
ועשית אותה קטרת
ועשית מלעיל.

האם חקרו את הלוגיקה של הכללים?

וענה לי:
נכון
הבעיה בכללים שתמיד יש חריגים, אבל הטעמת מלרע לפני גרונית נפוצה ביותר.
לגבי הלוגיקה קשה לדעת.
בכל אופן לגבי הטעמת מלרע לפני גרונית נהוג להסביר שזה כדי שסוף המילה לא יתערבב עם תחילת המילה הבאה, מכיון שהברה פתוחה ואות גרונית אחריה זה סיבה להתחברות, מעין 'דבקים' כזה.



האם לחכמי פורום הדין ידועה הסבה לכללים ולחריגות?

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: ב' מאי 27, 2019 12:49 am
על ידי ביקורת תהיה
אריק כתב:שבתי ושאלתי: 'ועשית אותה קטרת' - 'ועשית' מלעיל.
כמו כן:
וְרָאִֽיתָ אֹתָהּ וְנֶאֱסַפְתָּ אֶל עַמֶּיךָ
וְעָלִֽיתָ אַתָּה וְאַהֲרֹן עִמָּךְ
וּבָנִֽיתָ עָלֶיהָ דָּיֵק
וכנראה ההטעמה המלרעית של 'ואפית' היא יוצאת דופן.

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: ב' מאי 27, 2019 11:33 am
על ידי כדכד
בכל הדוגמאות שהבאתם לכך שהת' אינה במלרע מדובר בתחילת פסוק. איני יודע אבל אולי זו הסיבה לשינוי

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: ב' מאי 27, 2019 2:02 pm
על ידי רב טקסט
חשוב להזכיר שגם אצל ואפית אותה יש בזה מחלוקת קדמונים, לפי זכרוני הוא מחלוקת בן אשר ובן נפתלי, ועיין שם במנחת שי.

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: ג' מאי 28, 2019 10:15 am
על ידי שמואלייזער
עיינתי במנחת שי שם וראיתי שב'ואפית אותה' אין מחלוקת המחלוקת היא בשני פסוקים אחרים, אעתיק לשון המנש"י שם, והערת המהדיר במהדורת בצר:
לשון המנש"י:
וְאָפִיתָ֣: בכל ספרי' מדוייקי' מלרע, שלא כמנהג. וכ"כ ן' עזרא, ומכלול משקל פָעַלְתָ. ולא כהגהת לוית חן, זל"ש, ואפית אתה, וכן וְחָצִיתָ את המלקוח (מדבר ל"א) מלרע בפשט אחד לקריאת בן נפתלי, ולקריאת בן אשר שאנו סומכי' על קריאתו מלעיל בשני פשטין, וכן וְעָשִיתָ עטרות (זכריה ו') לבן נפתלי מלרע לבן אשר מלעיל, ע"כ. ובעל הגהה נשתבש במשמעות <דברי> המכלול. עיין עליו כי משם תראה טעותו מפורסם.

הערת המהדיר: ולא כהגהת לוית חן: שער שלישי פרק יט, לח ע"א (רד"ק אומר כי 'ואפית' הוא מלרע לדברי הכול, ואילו שני הפסוקים האחרים ['וחצית', 'ועשית'] הם מלרע רק לדברי בן נפתלי. בעל לוית חן הבין מדבריו בטעות כי גם 'ואפית' שנוי במחלוקת).

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: א' יוני 02, 2019 11:26 am
על ידי אחד מעיר
כפי ששמת לב
יש כלל
יש חריגים שנכללו בכלל חריגים
יש חריגים שיצאו מכלל החריגים
ושבו לעיקר הכלל
הכלל הזה אינו יציב במאה אחוז ולכן כנראה שקשה להחזיר את הקורא אם טעה.
קח לדוגמה ואכלת [מלרע] ושבעת [מלעיל בגלל האתנח] וברכת [מלרע]

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: ב' יוני 03, 2019 11:47 am
על ידי כדכד
ושבעת מלעיל לענ"ד אינו בגלל האתנח אלא בגלל הל' הגרונית בשורש שבע

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: ב' יוני 03, 2019 12:24 pm
על ידי חגי פאהן
כדכד כתב:ושבעת מלעיל לענ"ד אינו בגלל האתנח אלא בגלל הל' הגרונית בשורש שבע

אם היה כן "וְיָדַעְתָּ היום" לא היה מלרע.

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: ב' יוני 03, 2019 3:57 pm
על ידי מעט דבש

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: א' יוני 09, 2019 10:05 pm
על ידי אריק
במגילת רות ב:יד

וַתֹּ֥אכַל וַתִּשְׂבַּ֖ע וַתֹּתַֽר:

ותאכל במלעיל, השניים האחרים במלרע. מדוע?

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: ב' יוני 10, 2019 5:48 pm
על ידי כדכד
אכן

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: ב' יוני 10, 2019 5:50 pm
על ידי כדכד
חגי פאהן כתב:
כדכד כתב:ושבעת מלעיל לענ"ד אינו בגלל האתנח אלא בגלל הל' הגרונית בשורש שבע

אם היה כן "וְיָדַעְתָּ היום" לא היה מלרע.

כנראה שאתם צודקים וזה שילוב בין זה שזה באתנח לבין שזו ל' גרונית. סבורני שבלא ל' גרונית גם באתנח זה נשאר מלרע

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: ב' יוני 10, 2019 7:19 pm
על ידי אישצפת
כדכד כתב:כת"ר בטוח ש"ותאכל" זה במלעיל? אני זוכר שזה במלרע

הטעם תחת התי"ו.

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: ב' יוני 10, 2019 7:28 pm
על ידי אישצפת
וכן כתב להדיא מהר"ש הכהן בסלת למנחה

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: ב' יוני 10, 2019 11:03 pm
על ידי מעט דבש
אבן עזרא במדבר יא, א
ותאכל - מלעיל, כמו 'ויאמר'. ובמוכרת - מלרע, הפך הלשון. רק כן מצאנו:

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: ג' יוני 11, 2019 11:52 am
על ידי כדכד
אישצפת כתב:
כדכד כתב:כת"ר בטוח ש"ותאכל" זה במלעיל? אני זוכר שזה במלרע

הטעם תחת התי"ו.

בדקתי וראיתי בספרים שאתם צודקים
מענין ששנים קראתי במלרע ולא שמתי לב לכך

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: ה' יוני 13, 2019 3:03 pm
על ידי אחד מעיר
ותאכל ותשבע אינו עניין לכאן
כל הדיון על ו' ההיפוך לעתיד בניקוד שווא (או ניקוד אחר המתאים לו' החיבור)
לא על וי' ההיפוך לעבר
וזה נכון שהרבה פעמים הוא הופך למלעיל כמו ויאמֶר ויוכח וילָּחֶם

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: א' אפריל 12, 2020 10:25 pm
על ידי לבי במערב
כדכד כתב:מענין ששנים קראתי במלרע ולא שמתי לב לכך

ויל"ד אי מעכב, לענין חזרה.

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: ב' אפריל 13, 2020 3:21 pm
על ידי ביקורת תהיה
מאיזה צד יש לומר שמחזירין אותו? הלוא אין הענין משתנה על ידי שינוי ההטעמה!

Re: שינוי ההטעמה כאשר הפועל הוא בו' ההיפוך

פורסם: ב' מאי 04, 2020 2:11 am
על ידי יאיר אתמר