עמוד 1 מתוך 1

אמירה בכתיב מלא - בצים/ביצים? זתים/זיתים?

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 12:05 pm
על ידי שייף נפיק
בקרב בני עדות המזרח יותר נפוץ לומר חסר,
כך שנשמע בצים זתים, האם כך הוא בכללי הדקדוק שהי' נעלמת?

Re: אמירה בכתיב מלא - זיתים /זתים?

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 1:08 pm
על ידי בריושמא
בית, זית ועוד מילים הן דיפטונג.
משמע - שתי תנועות סמוכות בזו אחר זו.
העברית לא 'אוהבת' דיפטונג, ופותרת אותו בדרכים שונות.
לכן ריבוי של זית הוא זיתים, תמיד עם יו"ד.
ואילו ריבוי של בית הוא בתים.
המילה עיר היא מעניינת. עיר ביחיד, וברבים ערים.
אבל יש במקרא: ער מואב. כלומר ער ביחיד.
ויש גם במקרא: ששים עירים. יו"ד בשווא. והכוונה לששים ערים.
הא לך ער = עיר = ערים = עירים. כי מדובר בדיפטונג.

Re: אמירה בכתיב מלא - בצים/ ביצים?

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 1:52 pm
על ידי עזריאל ברגר
האשכנזים תמיד מבטאים צירה כאילו יש יו"ד אחריו.
הספרדים מבטאים צירה כמו סגול, והאות יו"ד אינה מנוקדת (כמו יו"ד של פניך), כך שיוצא כאילו כתוב בצים/זתים.

Re: אמירה בכתיב מלא - בצים/ביצים? זתים/זיתים?

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 1:56 pm
על ידי סגי נהור
שייף נפיק כתב:בקרב בני עדות המזרח יותר נפוץ לומר חסר,
כך שנשמע בצים זתים, האם כך הוא בכללי הדקדוק שהי' נעלמת?

אכן מדובר ביו"ד נחה שאין הוגים אותה.

Re: אמירה בכתיב מלא - זיתים /זתים?

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 1:58 pm
על ידי יוסף בניהו
בריושמא כתב:בית, זית ועוד מילים הן דיפטונג.
משמע - שתי תנועות סמוכות בזו אחר זו.
העברית לא 'אוהבת' דיפטונג, ופותרת אותו בדרכים שונות.
לכן ריבוי של זית הוא זיתים, תמיד עם יו"ד.
ואילו ריבוי של בית הוא בתים.
המילה עיר היא מעניינת. עיר ביחיד, וברבים ערים.
אבל יש במקרא: ער מואב. כלומר ער ביחיד.
ויש גם במקרא: ששים עירים. יו"ד בשווא. והכוונה לששים ערים.
הא לך ער = עיר = ערים = עירים. כי מדובר בדיפטונג.

לא מכיר את המושג שכתר מזכיר
מנין מקורו?
ההסבר הפשוט כמו שכתבו אחריך

Re: אמירה בכתיב מלא - זיתים /זתים?

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 2:06 pm
על ידי עזריאל ברגר
יוסף בניהו כתב:ההסבר הפשוט כמו שכתבו אחריך

מר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי.

Re: אמירה בכתיב מלא - בצים/ביצים? זתים/זיתים?

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 2:07 pm
על ידי בריושמא
לא ביקשתי הסבר של אשכנזים וספרדים, ולא מבטא של צירה וסגול.
כתבתי את המקור לכתיב של זיתים עם יו"ד ולא זתים.
והכתיב הזה נובע מדיפתונג. לאמר, שני צלילים, שתי תנועות.
מושג זה של דיפתונג למדתי אי פעם, לפני חמשים שנה בדיוק, כאשר חבשתי את ספסלי הישיבה נתיב מאיר,
ולמדתי דקדוק לשון הקודש כהלכתו, וגם נבחנתי עליו בחון היטב.
ואם רצונך למצוא את כל המשקלים הללו - פתח לך לוח השמות של ברקלי, מס' 333 - 338, ותרווה נפשך.

Re: אמירה בכתיב מלא - זיתים /זתים?

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 2:08 pm
על ידי סגי נהור
עזריאל ברגר כתב:
יוסף בניהו כתב:ההסבר הפשוט כמו שכתבו אחריך

מר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי.

יותר נכון: מר השיב לשאלה ומר אמר דברים שונים שאינם קשורים לשאלה שנשאלה.

Re: אמירה בכתיב מלא - זיתים /זתים?

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 5:11 pm
על ידי כדכד
בריושמא כתב:.
המילה עיר היא מעניינת. עיר ביחיד, וברבים ערים.
אבל יש במקרא: ער מואב. כלומר ער ביחיד.
.

לפי רש"י שם המקום של מואב הוא ער בל' עברי ולחית בל' ארמי כך שאין זו דוגמא ללשון יחיד של ערים.