עמוד 1 מתוך 1

עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

פורסם: ו' יולי 10, 2020 3:09 am
על ידי סליחות
1. מה האלטרנטיבה בלשון הקודש למילה עיסוי בעברית החדשה?
2. מה המשמעות של עיסוי בלשון הראשונים?

במילונים ללשון העברית כתוב שמקור המילה הזאת מהעברית החדשה. האמנם?
בעזרת פרוייקט השו"ת ליקטתי קצת מקורות שישפכו אור על הנושא. במקורות הבאים עיסוי מופיע במשמעויות שונות. (אולי נתחלף עם עישוי בחלק מהמקומות?)

מיד באותה שעה נתקבצו כל מלכי מזרח, ובאין ומעסים (-מרגיזים?) את המלכים אשר סביבות אברהם, ולא אמר להם דבר עד שנגעו בו בגופו, שנאמר וישמע אברם כי נשבה אחיו

בתשובות הגאונים הרכבי:
דבגיטין כופין עד שיתן גט ומבטיל ליה למודעיה מפני תיקון העולם ומפני עגונות ומפני עיסוי לפסולות.

בתוס' הרא"ש גיטין:
ומעושה בגויים אפי' כדין כיון דלאו בני עיסוי נינהו הוי כמו מתנה


באברבנאל שמואל ב, יז
ועוד הביאו לו חטים ושעורים וקמח חטים וקלי, רוצה לומר קמח קלי לאכול רטוב, ופול ועדשים וקלי, ר"ל קלי העדשים והביאו עוד דבש וחמאה וצאן לאכול ושפות בקר, והם הגבינות הנעשות מחלב הבקר שהם היותר משובחות, ונקראו שפות לפי שנעשות על ידי עסוי, מגזרת (איוב ל"ג כ"א) ושופו עצמותיו, כל זה הגישו לדוד

במאירי חלה א:
וכן הקנוקעות חייבות פי' קנוקעות הוא קמח קלוי נילוש בשמן ואחר לישתו ואפייתו מעסין אותו בידיים ומחזירין אותו קמח המעיסה

האם עיסוי בלשון ימינו הוא בעיטה בלשון חז"ל?
פיה"מ לר"מ במז"ל (תרגום ר"י קאפח), מנחות פ"ו מ"ה:
שיפה, נגזר מן ישופך ראש וענינו כאן שפשוף החטים ביד בכח כדי שיוסר אבק שעליהן. ובעיטה דריסתו ברגל עד שיתקלף. ור' יוסי אומר כי הבצק לבדו הוא שצריך בעיטה כלומר שמעסין אותו ביד כדרך הבעיטה, והשיפה תהיה בחטים וגם בבצק במנינים הללו.



במילונו של אליעזר ב"י
בית המדרש.png
בית המדרש.png (113.93 KiB) נצפה 2746 פעמים


בדקתי בלעגי שפה ח"א ולא מצאתי התייחסות למילה זו.
האם ידוע היכן ניתן למצוא לעגי שפה ח"ב?

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

פורסם: ו' יולי 10, 2020 3:13 am
על ידי לבי במערב
ברוב המובאות הנ"ל צ"ל, לכאורה, 'עִשׂוּי' (ועכ"פ, מגִזְרה זו הם).

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 3:27 am
על ידי אחד מעיר
המקור מקראי מכאן
יחזקאל פרק כג
(ג) וַתִּזְנֶ֣ינָה בְמִצְרַ֔יִם בִּנְעוּרֵיהֶ֖ן זָנ֑וּ שָׁ֚מָּה מֹעֲכ֣וּ שְׁדֵיהֶ֔ן וְשָׁ֣ם עִשּׂ֔וּ דַּדֵּ֖י בְּתוּלֵיהֶֽן:
יחזקאל פרק כג ח
וְהֵ֥מָּה עִשּׂ֖וּ דַּדֵּ֣י בְתוּלֶ֑יהָ

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 8:00 am
על ידי אבני גזית
ועסותם רשעים. במלאכי

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 11:03 am
על ידי יבנה
שבת קמז.
סכין וממשמשין אבל לא מתעמלין ולא מתגררין

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 1:32 pm
על ידי עזריאל ברגר
קיבלתי היום בדוא"ל:
בס' 'באר מים חיים' (על פירש"י), עה"פ כאשר 'תעשינה' הדבורים, כותב בזה"ל: "תרגום כמא דנתזן, וכן הפותרים לועזי"ן אותו בל"א שטעכי"ן. וכן משמעות רש"י לפום ריהטא שפירש מה הדבורה הזאת כשהיא 'מכה' כו', מיהו אין צריך להוציאו ממשמעות עשייה".
ולענ"ד בודאי הוציאו הפותרים תיבת 'תעשינה' ממשמעות עשייה, ותרגמו אותה מלשון עקיצה (שטעכי"ן), כעין מה שמצינו בפסוק שהיא לשון מיעוך, כתישה, דריסה, וסחיטה. לדוגמא: ושם 'עשו' דדי בתוליהן (יחזקא'ל כג, ג), 'בעשות' ממצרים דדיך (שם ג, כא), הנני 'עשה' את כל מעניך (צפניה ג, יט), 'ועסותם' רשעים (מלאכי ג, כא).
ולכן נקרא 'יין' בשם 'עסיס', כי הוא משקה היוצא ע"י כתישה, כמש"כ רד"ק (מלאכי שם). ומזה באה תיבת 'עיסה' בלשון המשנה (שנעשה ע"י מיעוך וכתישה), ושֵם 'עריסה' בלשון מקרא כגון ראשית עריסותיכם, שהריש נוסף כמו שרביט שבט סרעף סעיף וכדומה (מלבי"ם יחזקא'ל כג, ג).
אח"כ נתגלגלה המילה למשמעות של כפייה כגון 'גט המעושה' (גיטין פח:), 'ניעשייה' דליפוק בפתחא דסמוך לשוקא, 'עשייה' ונפק לשוקא (תענית כד:), עול ולא 'תעשייה' קאמינא (כתובות נג.).
ומתוך דברי הרד"ק (יחזקא'ל כג, ג) למדתי פירוש חדש בדברי הגמרא (גיטין פא., כתובות לו:) "מה 'עשה' לה ערבי זה, מפני שמיעך לה בין דדיה פסלה לכהונה", שאין כאן שני משפטים שונים, אלא כפל הענין במלות שונות, ותיבת 'עשה' מתפרשת כאן מלשון 'מיעוך' – מה 'מיעך' לה ערבי זה? מפני שמיעך לה בין דדיה פסלה לכהונה?!
שמעון באכנער טורונטו

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 3:18 pm
על ידי אחד מעיר
כמדומה שמלבד הדוגמה מזכריה
עישוי-עיסוי מקראי הוא בבניין פיעל
יש גם גדול המעשה יותר מן העושה
שמעון בוכנר מטורונטו מוכר לנו והיו לי התכתבויות עמו

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 5:20 pm
על ידי לייטנר
אחד מעיר כתב:כמדומה שמלבד הדוגמה מזכריה
עישוי-עיסוי מקראי הוא בבניין פיעל

?!
יחזקאל כג כא, צפניה ג יט

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

פורסם: ו' יולי 24, 2020 3:26 am
על ידי אחד מעיר
נתבלבלתי בין צפניה לזכריה וק"ל

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

פורסם: ו' יולי 24, 2020 4:07 pm
על ידי לייטנר
עשו דדי, עסותם - פיעל
כל השאר (כולל יחזקאל כג כה) - קל
וק"ל

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

פורסם: ד' יולי 29, 2020 12:20 pm
על ידי חגי פאהן
לייטנר כתב:עשו דדי, עסותם - פיעל
כל השאר (כולל יחזקאל כג כה) - קל
וק"ל

כמדומני שהתכוונת יחזקאל כג כה.
אם 'עסותם' היה פיעל, היה צ"ל וְעִסִּיתֶם. אלא לכאורה זו גזרת הכפולים של בנין קל, בשורש ע.ס.ס.