נגעת בתחומים רבים, ואינני מתמחה באף אחד מהם. אכתוב מה שזכור לי כרגע ויבואו החכמים ויוסיפו.
כתמיד, מומלץ מאוד לקרוא הערכים הרלוונטיים באנציקלופדיות השונות שציינתי (אוכל להעלות). ויש בהם הפנייה לספרות מרובה. ראה גם בספרו של טוב, ביקורת נוסח המקרא, פרק ב.
על כתה"י של המקרא עדיין חשוב מבואו של כ ד גינזברג. על המצחפים המזרחיים המפורסמים נכתב הרבה; ספר מעניין ונוח לקריאה שי"ל לאחרונה הוא זה של אהרן קסל, העולם המופלא של נוסח התורה. ספרו של ייבין 'כתר ארם צובא ניקודיו וטעמיו' וספרו של ר"מ ברויאר חשובים במיוחד. וראה גם מאמר
זה ו
זה. על המסורה הטברנית יש את ספרו של ייבין 'המסורה למקרא', וספרו החדש של עופר (באנגלית). על מערכת הטעמים הטברנית יש את ספרו של וויקס (עם מבוא, המהווה סקירה חשובה על הנאמר בנושא, מאת אהרן דותן), וספרו של ר"מ ברויאר. מבוא פופולרי יש בספר תורת הטעמים.
כמה כת"י של המקרא בניקוד בבלי י"ל ע"י קהלה (
פה). ספרים שלמים י"ל במסגרת מפעל Biblia Babilónica. על מערכת הניקוד הבבלית -
י ייבין, מסורת הלשון העברית המשתקפת בניקוד הבבלי (ניתן להשיג בסימניה). מתועדים בספר זה גם הבדלי נוסח במקרא. על המסורה הבבלית לתורה יש את ספרו של עופר. על ההטעמה הבבלית - עה"ד של ר' שושני, 'מערכת הטעמים הבבלית: כללי ההטעמה והחלוקה, שלבי ההתפתחוה, והזיקה למערכת הטברנית'.
על נוה"מ הארצישראלי יש
ספר באטלקית. (על מערכת הניקוד וההטעמה הא"י ראה ספריו של רוול. וראה גם מאמר
זה.)
על נוה"מ האשכנזי בימי הביניים נכתבו כמה מאמרים בשנים האחרונות.
מהדורות של המקרא עם ש"נ - קניקוט (השלמות אצל דה רוסי), כ ד גינצברג. מבחר ש"נ חשובים מובאים בעלון תורת הקורא ב(כמעט) כל פרשה. בתחילת כל כרך של דעת מקרא יש רשימה של ההבדלים שבין המצחפים המזרחיים החשובים (ודפוה"ר) מאת ר"מ ברויאר.
לגבי מדרשים - הרבה מהם י"ל במהדורה ביקורתית, ראה למשל מבוא למדרשים מאת ענת רייזל.
נ.ב. לגבי מאמרו של ר"י לויפר שהעליתי - שכחתי להעלות מאמרו של אלדר בעניין. מאמר זה מקיף יותר, וייתכן שהוא שימש מקור לר"י לויפר.