עמוד 1 מתוך 2

ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ה' פברואר 18, 2021 8:44 pm
על ידי צופה_ומביט
תהלת ה' למלך.jpeg
תהלת ה' למלך.jpeg (67.54 KiB) נצפה 5364 פעמים


סידור תהלת ה' חב"ד. לא הבנתי את הניקוד של המילה "למלך" [ל' קמוצה, מ' אינה דגושה]. ממה נפשך, או שאין יידוע [ל + מלך] ואז הל' שוואית והמ' אינה דגושה, או שיש יידוע [ל + ה + מלך] ואז הל' בפתח ויש דגש במ'.

כאן ברור שנקטו שיש יידוע, ובשלמא במילה "לאל" הל' קמוצה ולא פתוחה כתשלום דגש שא"א לשים באות א', אבל במילה "למלך" לא הבנתי מדוע היא מנוקדת "לָמֶלך" ולא "לַמֶּלך". [גם בהגיה מוזר לאוזן מאד לשמוע (בהגיה אשכנזית) "לוֹמלך" ולא "לַמלך", ולא שמענו כזאת מעולם].

האם מישהו יודע פשר דבר?

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ה' פברואר 18, 2021 8:47 pm
על ידי לבי במערב
.

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ה' פברואר 18, 2021 8:51 pm
על ידי גל של אגוזים
בסידור תפלה ישרה - כתר נהורא [המכונה 'ברדיצ'ובר סידור'] יש הערה בעניין זה במקומו.

*

בסידורי תהלות ה' מצאתי כמה מקומות שסימנו שב"א נע בטעות, ויש בה שינויים גם בין ק"ש דשחרית לק"ש דערבית (!) כך שנראה שאינו מוגה כה"צ.

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ה' פברואר 18, 2021 9:05 pm
על ידי צופה_ומביט
הרב לבי במערב,

הנה מסידור תו"א משנת תשס"ח:

סידור תוא 1.jpeg
סידור תוא 1.jpeg (53.84 KiB) נצפה 5345 פעמים


סידור תוא 2.jpeg
סידור תוא 2.jpeg (70.26 KiB) נצפה 5345 פעמים

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ה' פברואר 18, 2021 9:09 pm
על ידי לבי במערב
גל של אגוזים כתב:בסידור תפלה ישרה - כתר נהורא [המכונה 'ברדיצ'ובר סידור'] יש הערה בעניין זה במקומו.
במהדו"ח, כמובן.

לנדון האשכול - ראה הנסמן ב'סדור רבינו הזקן עם ציונים מקורות והערות' (ראסקין) על־אתר (ע' קכח) הע' 163.


הודעתי הקודמת היתה בטעות, וכוּוְנה על שיבוש אחר - בראש ברכת 'יוצר' דש"ק. ואכ"מ.

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ה' פברואר 18, 2021 9:10 pm
על ידי צופה_ומביט
גל של אגוזים כתב:בסידור תפלה ישרה - כתר נהורא [המכונה 'ברדיצ'ובר סידור'] יש הערה בעניין זה במקומו.


ייש"כ, מצ"ב לתועלת הציבור:

כתר נהורא 1.jpeg
כתר נהורא 1.jpeg (59.64 KiB) נצפה 5342 פעמים


כתר נהורא.jpeg
כתר נהורא.jpeg (95.02 KiB) נצפה 5342 פעמים

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ה' פברואר 18, 2021 9:17 pm
על ידי צופה_ומביט
לבי במערב כתב:
גל של אגוזים כתב:בסידור תפלה ישרה - כתר נהורא [המכונה 'ברדיצ'ובר סידור'] יש הערה בעניין זה במקומו.
במהדו"ח, כמובן.

לנדון האשכול - ראה הנסמן ב'סדור רבינו הזקן עם ציונים מקורות והערות' (ראסקין) על־אתר (ע' קכח) הע' 163.


הודעתי הקודמת היתה בטעות, וכוּוְנה על שיבוש אחר - בראש ברכת 'יוצר' דש"ק. ואכ"מ.


ראיתי את ההערה ולא זכיתי להבין. כלומר, זה ניקוד שאינו על פי דקדוק [= אין מילה כזו בלה"ק] אלא על פי סוד נעלם? [האם יש עוד דוגמאות לדבר כזה? ואיך יש - איך מבינים כזה דבר. האם לא קודם המילה/פשט ואח"כ הכוונות והסודות?].

בפע"ח לא משמע כך [אומר בקיצור נמרץ בדרך הילוכו שיש לנקד את שני הלמדין בקמץ, בלי שום הסבר], ולכאורה נראים מאד דברי ההערה שבסידור כתר נהורא [שזו הוראה דקדוקית, לומר ביידוע, והכוונה לאפוקי שלא לאומרם בשווא]. אבל אין לי ידיעה מספקת בכ"ז.

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ה' פברואר 18, 2021 9:20 pm
על ידי צופה_ומביט
האם כך נהוג למעשה בחב"ד? הוגים מילה זו "לוֹמֶלך"?

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ה' פברואר 18, 2021 9:31 pm
על ידי גל של אגוזים
לבי במערב כתב:
גל של אגוזים כתב:בסידור תפלה ישרה - כתר נהורא [המכונה 'ברדיצ'ובר סידור'] יש הערה בעניין זה במקומו.
במהדו"ח, כמובן.



לא. במהדורת רדוויל [שנת תק"צ], כמובן.

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ה' פברואר 18, 2021 9:42 pm
על ידי לבי במערב
צופה_ומביט כתב:ראיתי את ההערה ולא זכיתי להבין.
ראה בשעה"כ הנסמן שם (פ"ז סק"ט). [כעי"ז גם ב'עזרת אבותינו'].
וראה גבי 'ה' מלך', ב'סדור רבינו הזקן' הנ"ל ע' קטז הע' 101.

צופה_ומביט כתב:האם כך נהוג למעשה בחב"ד? הוגים מילה זו "לוֹמֶלך"?
וכי איזה ספק יש בדבר - אחר עדותו המפורשת של כ"ק אדמו"ר מהורש"ב מליובאוויטש נ"ע, בשם כ"ק אביו אדמו"ר מהר"ש נ"ע?!
למלך.JPG
למלך.JPG (19.64 KiB) נצפה 5312 פעמים
ליתר שאת, ניתן לשמוע כאן (דקה 17.51) את קול־קדשו של כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע האומר בבירור (ב'עזרת אבותינו') 'לָמלך'.


גל של אגוזים כתב:לא. במהדורת רדוויל [שנת תק"צ], כמובן.
אכן, עמכם הצדק והמחילה; נעלם הימני, והוא רחום יכפר.
אך אדרבא - אותו בודאי ראו כ"ק אדמו"ר מהורש"ב ואדמו"ר מהר"ש מליובאוויטש נ"ע, ואעפ"כ הכריעו כנ"ל.

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ה' פברואר 18, 2021 9:44 pm
על ידי דרומי
לא יצא לי להתעסק בניקוד הספציפי הנידון כאן, אולם בהחלט יש מקומות שבהם יש ניקוד חריג ותולים זאת בטעמים שע"פ סוד, אם כי לא מדובר במקומות רבים.

דוגמא אחת ידועה, בחב"ד אומרים בברכה השישית של ה'שבע ברכות': "שמַח תשמח", ומדייקים שהמ' של "שמח" תהיה בפתח, ונתנו לזה טעם קבלי.

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ה' פברואר 18, 2021 9:53 pm
על ידי לבי במערב
דרומי כתב: . . ונתנו לזה טעם קבלי.
אכן, ייש"כ על הדוגמא (מקורו באג"ק כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע ח"ג ע' צב).

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ה' פברואר 18, 2021 10:00 pm
על ידי לי א רוזן
דרומי כתב:דוגמא אחת ידועה..

לאידך בתפלות שבת הניקוד הוא ושַֹמֵח נפשנו

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ה' פברואר 18, 2021 10:24 pm
על ידי שים-שלום
אעתיק ממה שעימי בכתובים בנושא זה בקביעת נוסח סידור "שים שלום":

לאל ברוך נעימות צ"ל הלמד בקמץ ר"ל לאל הידוע שהוא ברוך – יתנו לו נעימות ואם תהיה נקודה בשבא אז יהיה פירש לאל של ברוך ואין לו הבנה כי האל עצמו הוא הברוך. וכן למלך אל חי וקיים צריך לנקוד אות הלמד ראשונה בקמץ, כלומר למלך הידוע שהוא אל חי וקיים. (שעה"כ נא ע"ג). וכעי"ז בפע"ח (שער ק"ש פ"ב). והו"ד בעטרת זקנים (או"ח נט) ובמשנת חסידים (מסכת בריאה פ"ב) ובסידור בית עובד (סע' ב) ובשלמי ציבור (ק ע"ג) ובאליה רבה (נט סק"ג) ובמשב"ז (שם) ובחסד לאלפים (שם סע' ג) ובכה"ח פלאג'י (סי' מח) ובסידור בעל התניא וכן הוא בסידור הרש"ש, וכפי שליקט לכל הנ"ל ועוד רבים בספר נשמת חיים (הערה כו). אך בספר לחם ביכורים (קלה ע"א) והרז"ה בספר שערי תפילה כתבו דזהו טעות סופר, שמעתיקי שעה"כ שקוראים פתח וקמץ במבטא דומה החליפו ביניהם. אולם בהגלות נגלות כ"י מהרח"ו ז"ל עינא דחזי שפיר שכתב קמץ, ואף ניקד קמץ תחת הל', ושוב לא ניתן לומר כך. ועיין בנשמת חיים שם שהאריך ליישב נוסח זה ע"פ הדקדוק, ודחה את הטענות שלא דקדק מהרח"ו בין פתח לקמץ, הכריע שמנקד כך אין מזניחים אותו. ואען דאדרבה, בהיוודע לנו שדברים אלו מקורם טהור מכתבי האר"י המדוייקים, אשר הכל קיבל ברוח קדשו מאליהו הנביא זכ"ל, ואין דבר היוצא מפיו לחינם, ובפרט שטרח ודקדק בתיבה זו לתקן על נכון לאמרה בקמץ, מי יהין לחלוק על דבריו, אשר רומזים כולם לעולמות עליונים ואורות נעלמים, עמוקים מיני ים. וכ"כ להדיא הרה"ק ממונקאטש זי"ע (חמשה מאמרות, נוסח התפלה אות יד) וז"ל: וזהו ברור ופשוט, שבמקום שנמצא בכתבי האר"י ז"ל האמיתיים שצ"ל בנקודה זאת, אין לשנות ולהופכה לנקודה אחרת, כיון שלכל נקודה יש מספר וענין אחר בפרטות הכונה. וגם במקום שנראה בלבוש פשטיה, המה דברים העומדים ברומו של עולם ועולמות עליונים, עמוק עמוק מי ימצאנו, ואין לנו רשות להשתמש לשנות בהן. עכ"ל. ועכ"פ, נראה נכון לחלק קרי וכתיב, ובכך זה נהנה וזה לא חסר, שיקרא האדם ע"פ הדקדוק הראוי למדקדקים, ובכוונות הראויות למכוונים, וכמאמר החכם מכל אדם: טוב אשר תאחז בזה, וגם מזה אל תנח את ידך. כי ירא אלהים יצא את כלם.

וכך נסדר למעשה:
לאל ברוך.png
לאל ברוך.png (49.92 KiB) נצפה 5286 פעמים

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ה' פברואר 18, 2021 11:14 pm
על ידי תא חזי
שים-שלום כתב:אולם בהגלות נגלות כ"י מהרח"ו ז"ל עינא דחזי שפיר שכתב קמץ, ואף ניקד קמץ תחת הל', ושוב לא ניתן לומר כך.

למלך כתי רחו.jpg
למלך כתי רחו.jpg (65.75 KiB) נצפה 5277 פעמים

כמו כן יש להוסיף באופן כללי כי צ"ע עצום על ההגהה הנ"ל, ועוד כיו"ב, אם בכלל אפשר להביא ראיות (ועוד להקשות על "מעתיקי כתביו", שעה שמדובר בכותב הכתבים גופא) מהניקוד בסידורי האר"י מדפוסים ישנים, שכן ידוע כי רבו בהם הטעויות, וכמה טרחו צדיקי הדורות להגיה אותם, הן בכוונות והן בניקוד.

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 2:11 am
על ידי סגי נהור
דרומי כתב:אומרים בברכה השישית של ה'שבע ברכות': "שמַח תשמח", ומדייקים שהמ' של "שמח" תהיה בפתח, ונתנו לזה טעם קבלי.

להעיר שבמקרה זה הנוסח הנאמר אינו מתנגד לכללי הדקדוק.

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 3:25 am
על ידי במסתרים
סגי נהור כתב:להעיר שבמקרה זה הנוסח הנאמר אינו מתנגד לכללי הדקדוק.

ברם מקרא מלא דבר הכתוב: שַׂמֵּ֖חַ שִׂמְּחָֽהוּ

Re: ניקוד בברכת יוצר ע"פ האריז"ל

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 3:34 am
על ידי במסתרים
צופה_ומביט כתב:האם מישהו יודע פשר דבר?

עוד קודם הקמץ של למלך יל"ע בנוסח האריז"ל "לָאֵ' ברוך", דלפי דרך לה"ק צ"ל בשוא [אחרי שאין התואר ידוע (ברוך ולא הברוך)] כמ"ש אקרא לֵאלקים עליון וכיו"ב. וכבר האריך בזה היעב"ץ בלוח ארש.
עוד יל"ע למה לא ניקד כן גם ב"תהלות לא' עליון".

עיין עוד מה שהביא כאן.

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 3:39 am
על ידי לבי במערב
במסתרים כתב:ברם מקרא מלא דבר הכתוב: שַׂמֵּ֖חַ שִׂמְּחָֽהוּ
וע"פ הטעם המבואר שם, מובן ג"ז היטב ועולה בקנה אחד כפתור ופרח.

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 3:47 am
על ידי לבי במערב
הרב 'במסתרים': ב'תהלות לא-ל עליון' הוא בכתר, והשאר (לא-ל ברוך, למלך א-ל) הם לכאו' במלכות.
לא אדע לפרש ענין החילוק, אך מסתבר שהוא מטעם הנ"ל.

--
יישר חילם של הכותבים שליט"א דלעיל, מצדיקי הצדיק דמעיקרא.

Re: ניקוד בברכת יוצר ע"פ האריז"ל

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 4:03 am
על ידי במסתרים
שותא דמר לא ידענא, מי גלה רז זה לבני. הרח"ו כתב מלתא בטעמא ע"פ הדקדוק, ועתה אתה אומר שהוא לפי הסוד בלי יסוד.

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 4:14 am
על ידי תא חזי
לבי במערב כתב:הרב 'במסתרים': ב'תהלות לא-ל עליון' הוא בכתר, והשאר (לא-ל ברוך, למלך א-ל) הם לכאו' במלכות.
לא אדע לפרש ענין החילוק, אך מסתבר שהוא מטעם הנ"ל.

--
יישר חילם של הכותבים שליט"א דלעיל, מצדיקי הצדיק דמעיקרא.

לא זכיתי להבין הטעם (וכ"ש מקורו מהו?), נניח ו'תהלות לְאל עליון' למה בניקוד שבא (בסידור אדה"ז)? הלא קמץ בכתר כנזכר בתיקו"ז כמדומני. (ובסידור אדה"ז - לָמלך אל חי וקיים, ובחלק מסידורי הספרדים (למרות דברי הרח"ו) - לַמלך).
ומאידך (לָא-ל ברוך, לָמלך א-ל) אמרת שהם לכאו' במלכות, האם גם במלכות נצרך להיות בקמץ??

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 4:15 am
על ידי שים-שלום
תא חזי כתב:
שים-שלום כתב:אולם בהגלות נגלות כ"י מהרח"ו ז"ל עינא דחזי שפיר שכתב קמץ, ואף ניקד קמץ תחת הל', ושוב לא ניתן לומר כך.

(ועוד להקשות על "מעתיקי כתביו", שעה שמדובר בכותב הכתבים גופא)

לכאורה לא היה בידם כת"י מהרח"ו אלא רק העתקות. כיו"ב מצינו בענין "מן כל" בקדיש, שבשעה"כ כתוב "מכל" וכתב רבנו יוסף חיים ברב פעלים (ח"ב סי' יג) דנוסח שעה"כ טעות המעתיק שהיה שגור בפיו מכל, וי"ל מן כל. ועתה שיש בידינו כת"י מהרח"ו לא ניתן לומר כן.

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 4:17 am
על ידי תא חזי
שים-שלום כתב:
תא חזי כתב:
שים-שלום כתב:אולם בהגלות נגלות כ"י מהרח"ו ז"ל עינא דחזי שפיר שכתב קמץ, ואף ניקד קמץ תחת הל', ושוב לא ניתן לומר כך.

(ועוד להקשות על "מעתיקי כתביו", שעה שמדובר בכותב הכתבים גופא)

לכאורה לא היה בידם כת"י מהרח"ו אלא רק העתקות. כיו"ב מצינו בענין "מן כל" בקדיש, שבשעה"כ כתוב "מכל" וכתב רבנו יוסף חיים ברב פעלים (ח"ב סי' יג) דנוסח שעה"כ טעות המעתיק שהיה שגור בפיו מכל, וי"ל מן כל. ועתה שיש בידינו כת"י מהרח"ו לא ניתן לומר כן.

דל מהכא "לכאורה"... ופשוט כדבריך.

Re: ניקוד בברכת יוצר ע"פ האריז"ל

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 4:22 am
על ידי במסתרים
שים-שלום כתב:סידור שים שלום

נראה כמשחק מלים. הרח"ו כתב מפורש קמץ ואתה הסיבות את דבריו לקרי וכתיב, ואין לזה שחר כיון שכתב שכן צ"ל ע"פ דקדוק (ולא ע"פ סוד) ע"כ כוונתו על האמירה.

Re: ניקוד בברכת יוצר ע"פ האריז"ל

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 4:25 am
על ידי שים-שלום
במסתרים כתב:נראה כמשחק מלים. הרח"ו כתב מפורש קמץ ואתה הסיבות את דבריו לקרי וכתיב, ואין לזה שחר כיון שכתב שכן צ"ל ע"פ דקדוק (ולא ע"פ סוד) ע"כ כוונתו על האמירה.

עיין בדברי הרה"ק ממונקאטש שהבאתי ותרווה נחת. תמוה לבטא "לומלך".

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 4:31 am
על ידי לבי במערב
תא חזי כתב:לא זכיתי להבין הטעם (וכ"ש מקורו מהו?) . .
ג"א כתבתי שאיני יודע לפרש... רק העליתי השערה, וככזו - אכן ניתן לדחותה בקל. צריך חיפוש בזה, ואין עת'י עמי עתה.
הך דקמ"ץ הוא בכתר הוא בתקו"ז טו, ב. ועדיין איני סבור כי יש בזה דחי' גמורה למש"כ לעיל (שב"א הוא במל').

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 4:33 am
על ידי במסתרים
הרב שים:
איני יודע מה הראית לי בדברי הרב בעל חמשה מאמרות [וחוששני ששכחת את כוונתו ודעתו].

דעת לנבון נקל שהלחץ זה הדחק בא רק מפני שחיפשו איך לנטות מכתיבתו המפורשת של מהרח"ו.

(כבר מצינו "ושרט לָנפש" שלא בהפסק טעם גדול אלא ששם אינו ידוע וכאן ביאר רח"ו שהנקודה תורה על הידיעה.)

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 4:35 am
על ידי במסתרים
לבי במערב כתב:חיפוש

בנית בנין ואחרי כן תחפש לו יסודות...
[שוא בגבורה ולא במל'.]

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 4:39 am
על ידי לבי במערב
לא בניתי לא מגדל ולא חומה, ואפילו לא קצה לבנה.
העליתי השערה (אלא שלצערי שגיתי, ולא נזהרתי להבהיר היטב כי באופן זה נכתב), ותול"מ.
הוספתי שצריך חיפוש בנדון. זהו.

[ואם כבר, ע"פ קבלה צ"ל 'שבא' בב' דוקא ולא בו'].

Re: ניקוד בברכת יוצר ע"פ האריז"ל

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 5:11 am
על ידי תא חזי
שים-שלום כתב:עיין בדברי הרה"ק ממונקאטש שהבאתי ותרווה נחת. תמוה לבטא "לומלך".

לא כולם חשו לדעת הרה"ק ממונקאטש זיע"א, הן קודם לו (רמד"ל ריעב"ץ אדה"ז מחב"ד, ועוד, שכולם היו לפניהם העתקות מכתבי האר"י, ואעפ"כ), והן לאחריו (ולמשל בדורנו זה, הגאון הנאמ"ן שליט"א, וכמדומני גם הגרע"י באיזה מקומות) - והא גופא קשיא, ונכב"ב פה ושם, כי כמה וכמה מנהגים מהחסידים (ואף למנהג מונקאטש, וכן שאר חסידויות שחשו לכל זיז מדברי האר"י) שנוגדים דברי הרב מפורשים בשעה"כ ובפרי עץ חיים (שבוודאי היה באירופה), העולה על כולם - אמירת "ברך עלינו" בחורף ו"ברכנו" בקיץ (והגם שנאמרו טעמים בזה לרוב מאוד, לתרץ נוסח החסידים, עכ"ז כאשר מעמידים זאת (למשל) מול דברים אלו דהרב ממונקאטש, עולה התמיהה מאליה, שכן בדבר זה נראה מאוד (שלא לומר ברור, הגם דלא כתב) שהאר"י כיון לסודן של דברים, שכן איזה טעם דקדוקי יש לחלק בין קיץ לחורף?).

שים-שלום כתב:תמוה לבטא "לומלך".

מה התמיהה בזה? המצלול לא טוב? זו ההגיה, ואה"נ, אין כאן איזה שינוי משמעות חמור כמו מי שר"ל לגבי אמירת "קָדוֹש" במבטא ליטאי.

Re: ניקוד בברכת יוצר ע"פ האריז"ל

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 5:22 am
על ידי במסתרים
תא חזי כתב:דעת הרה"ק ממונקאטש

נראה שלא הבנת נכון. דעתו לקמוץ כמ"ש האר"י ולא לשנות ממנו.
[ובדבר מה שכתב שם בדעת הרב בעל התניא, עיין כאן.]

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 5:50 am
על ידי בן ראובן
סגי נהור כתב:
דרומי כתב:אומרים בברכה השישית של ה'שבע ברכות': "שמַח תשמח", ומדייקים שהמ' של "שמח" תהיה בפתח, ונתנו לזה טעם קבלי.

להעיר שבמקרה זה הנוסח הנאמר אינו מתנגד לכללי הדקדוק.


למה לא מתנגד? היכן מצינו שינוי ניקוד לפני אות גרונית במקור מוחלט?

דוקא הקמץ ב"למלך" אינו מתנגד לכללי הדקדוק, כפי שהביא הרב במסתרים שמצוי כך פעמים רבות לפני אות מוטעמת.

ולא הזכירו כאן את "בפה עמו", ועוד.

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 6:13 am
על ידי במסתרים
בן ראובן כתב:היכן מצינו שינוי ניקוד לפני אות גרונית במקור מוחלט?

(איני יודע פירוש מינוח זה.) האם שייך לכאן "לשלַח איש את עבדו", "ושלַח רצוצים חפשים"?

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 6:16 am
על ידי לבי במערב
במסתרים כתב:(איני יודע פירוש מינוח זה.)
ראה באתר האקדמי' ובלשוניאדה.

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 6:39 am
על ידי במסתרים
תודה. אך זקנתי ושבתי, עיף ויגע מלהתעמק במינוחים מחודשים של אחיכם שונאיכם מנדיכם (ולא יכולתי להחליט על הפעלים שהבאתי מאיזה סוג הם). יבוא הראובני ויחוה דעתו.
בענין שמַח, יוער שאין ברור מי שם הפתח. בדפוס הקדום של סידור הרב בעה"ת נדפס שמח בצירי המ"ם. אלא שעל כרחין אין הניקוד מתוקן שם [אין פתח בחי"ת], וכל מהדורא זו אינה בתראה.

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 6:49 am
על ידי לבי במערב
ראה מ"ש בזה הגרא"ח נאה זלה"ה ב'קונטרס הסידור' שלו, אות לז [להקל על המעיין: ברוב סידורי חב"ד הוא בפת"ח, מלבד זיטאמיר (ושקלאוו(?) הנ"ל) - וע"ז באה הוראת כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ מליובאוויטש נ"ע, לקיים הפת"ח ולהניח הציר"י].

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 7:30 am
על ידי בן ראובן
במסתרים כתב:
בן ראובן כתב:היכן מצינו שינוי ניקוד לפני אות גרונית במקור מוחלט?

(איני יודע פירוש מינוח זה.) האם שייך לכאן "לשלַח איש את עבדו", "ושלַח רצוצים חפשים"?


"לשלח" הוא בוודאי מקור נטוי מפני ל' השימוש, ומסתבר שאף "ושלח" כך.

[בבניין פיעל לא תמיד קל להבחין בין מקור נטוי למוחלט. אבל מקור בצירוף בכל"מ הוא תמיד נטוי, ובפועל מוכפל (כמו "שמח תשמח") המקור הוא תמיד מוחלט]

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 8:02 am
על ידי צופה_ומביט
לבי במערב כתב:
צופה_ומביט כתב:ראיתי את ההערה ולא זכיתי להבין.
ראה בשעה"כ הנסמן שם (פ"ז סק"ט). [כעי"ז גם ב'עזרת אבותינו'].

1. אדרבה, כעת גדלה קושייתי. כי ממה שמביא שם נראה להדיא שניקוד הל' אינו מטעם נסתר וסוד, אלא להדיא הוא מטעם דקדוק וכוונת פשט פירוש המילות, וא"כ הדרקל"ד שיש לנקדו בפתח ולא בקמץ, שלא שמענו מימינו ניקוד כזה.
2. את הדיוק מהשוואת הלמדין [לאל - למלך] איני מקבל, מתנצל.
3. לא זכיתי להבין את מה שהובא שם משער הכוונות שאם יהיה ל' של "לאל" נקוד בשווא אז יהיה פירושו "לאל של ברוך". כל ההבדל בניקוד הל' הוא האם יהיה מדובר על האל הידוע ועליו לומר שהוא ברוך, או בלשון סתמית "אל" ועליו לומר שהוא ברוך. אבל "של" - מאן דכר שמיה. וצע"ג.


וראה גבי 'ה' מלך', ב'סדור רבינו הזקן' הנ"ל ע' קטז הע' 101.

מה שהבאת משם הוא להדיא שיש ללכת לפי הדקדוק ולא לשבש הקריאה במילה זרה שאין לה פירוש כלל, ומש"כ האר"י פתח פירושו קמץ, ועולה מכאן כדברי רז"ה שהובאו בסידור כתר נהורא הנ"ל. האם הבאת ראיה לסתור?

Re: ניקוד מילה תמוה בסידור תהלת ה' חב"ד

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 8:08 am
על ידי בן ראובן
צופה_ומביט כתב:מה שהבאת משם הוא להדיא שיש ללכת לפי הדקדוק ולא לשבש הקריאה במילה זרה שאין לה פירוש כלל, ומש"כ האר"י פתח פירושו קמץ, ועולה מכאן כדברי רז"ה שהובאו בסידור כתר נהורא הנ"ל. האם הבאת ראיה לסתור?[/color]


למה לחזור שוב ושוב על האמירה שזו "מילה זרה שאין לה פירוש כלל"? הרי הביא לעיל הרב במסתרים שמצינו ניקוד זה לא אחת לפני אות מוטעמת, כמו "בין מים למים", "ושרט לנפש".