עמוד 1 מתוך 1

'מוֹנין' את ישראל - כעין קנטור

פורסם: א' יוני 13, 2021 11:45 pm
על ידי נחומצ'ה
בפרשתינו [חוקת], רש"י מביא לפי שהשטן ואומות העולם 'מונין' את ישראל.

מה פירוש המילה 'מונין'. האם כעין 'אונאה'. יש דמיון לצער, קנטור, התרסה

Re: 'מוֹנין' את ישראל - כעין קנטור

פורסם: ב' יוני 14, 2021 12:09 am
על ידי נוריאל עזרא
נחומצ'ה כתב:בפרשתינו [חוקת], רש"י מביא לפי שהשטן ואומות העולם 'מונין' את ישראל.

מה פירוש המילה 'מונין'. האם כעין 'אונאה'. יש דמיון לצער, קנטור, התרסה

ראה בצפניה ב, ח שגם כתב לשון זו על הפסוק "שָׁמַעְתִּי חֶרְפַּת מוֹאָב וְגִדּוּפֵי בְּנֵי עַמּוֹן אֲשֶׁר חֵרְפוּ אֶת עַמִּי וַיַּגְדִּילוּ עַל גְּבוּלָם" וז"ל: "אשר חרפו את עמי. כשהיו מוליכין ישראל בגולה לצד ארץ כשדים והיו עוברין דרך עמון ומואב ורואים ישראל בוכים וגונחים וצועקין היו מונין אותן ואומרים מה לכם להיות סגופים מה תבכו הלא לבית אביכם אתם הולכים בעבר הנהר ישבו אבותיכם מעולם".

אולי כוונתו שם שמפרש את הפסוק בצפניה על חירוף ואולי כן הוא גם כאן שבאמת היו מחרפים את ישראל בשאלתם, ואמר רש"י בלשון סגי נהור "מונין" לשון חשיבות.(כדרך שמונין דבר חשוב), שזה היפך החירוף וההשפלה להחשיב.

ובחיפוש מחשב מצאתי ששאלה זו שאל גם כאן:
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... 7%90%D7%9C
והסביר מלשון מנין רק שהסביר על דרך המוסר.

Re: 'מוֹנין' את ישראל - כעין קנטור

פורסם: ב' יוני 14, 2021 12:11 am
על ידי מה שנכון נכון
והאכלתי את מוניך את בשרם.
לשון מצויה.

Re: 'מוֹנין' את ישראל - כעין קנטור

פורסם: ב' יוני 14, 2021 12:14 am
על ידי נוריאל עזרא
מה שנכון נכון כתב:והאכלתי את מוניך את בשרם.
ועוד הרבה.

ייש"כ צדקת ממני. ומה שנכון נכון.

Re: 'מוֹנין' את ישראל - כעין קנטור

פורסם: ב' יוני 14, 2021 12:21 am
על ידי דרומי
יש להעיר שבמקומות אחרים בפירוש רש"י נקט בפירוש לשון קנטור בהאי ענינא. ראה בהמובא כאן

Re: 'מוֹנין' את ישראל - כעין קנטור

פורסם: ב' יוני 14, 2021 2:03 pm
על ידי חגי פאהן
יש מונה בבנין קל מגזרת נל"ה שבעבר מנה,
ויש מונה בבנין הפעיל מגזרת נפ"י וגם נל"ה, שבעבר הונה.

בדומה לזה יש מורה בבנין קל מגזרת נל"ה שבעבר מרה (וג"ז בפרשה - שמעו נא המורים, וכאחד הפירושים ברש"י 'סרבנים'),
ויש מורה בבנין הפעיל מגזרת נפ"י וגם נל"ה, שבעבר הורה.

Re: 'מוֹנין' את ישראל - כעין קנטור

פורסם: ב' יוני 14, 2021 4:24 pm
על ידי נוריאל עזרא
חגי פאהן כתב:יש מונה בבנין קל מגזרת נל"ה שבעבר מנה,
ויש מונה בבנין הפעיל מגזרת נפ"י וגם נל"ה, שבעבר הונה.

בדומה לזה יש מורה בבנין קל מגזרת נל"ה שבעבר מרה (וג"ז בפרשה - שמעו נא המורים, וכאחד הפירושים ברש"י 'סרבנים'),
ויש מורה בבנין הפעיל מגזרת נפ"י וגם נל"ה, שבעבר הורה.

ייש"כ על ההסבר.