עמוד 1 מתוך 1

סגול שמתקמץ בסוף פסוק

פורסם: ד' נובמבר 03, 2021 4:04 pm
על ידי אוצר מדברה
הכלל שמילה סגולה במקור מקבלת קמץ בסוף פסוק (או קטע וכו') נכון ברוב המקרים. כמו כסף לחם ועוד.
אך יש ברד"ק רשימה של 25 מילים יוצאות דופן שלא משתנות, כמו מלך תבן ועוד.

היש אדם אשר יודע על איזה כלל או דבר משותף למילים אלו?

Re: סגול שמתקמץ בסוף פסוק

פורסם: ה' נובמבר 04, 2021 6:54 am
על ידי יאיר אתמר
הרשימה ארוכה יותר, ר' י' בן-דוד, 'כוחן של תבניות דקדוקיות לצור צורות הקשר וצורות הפסק במקרא', לשוננו נד (תשנ), עמ' 291 [= הנ"ל, צורות הקשר וצורות הפסק בעברית שבמקרא, עמ' 191].

מקובל במחקר כי (רוב) אלו שאינן נקמצות בהפסק נגזרות ממשקל qitl.

(ראה בדקדוקיהם של גזניוס, ברגשטרסר, ז'און-מוראוקה; וראה גם: EJ Revell, 'The Voweling of "i Type" Segolates in Tiberian Hebrew', JNES 44.4 (1985), pp. 319-328; J. Blau, 'On Pausal Lengthening, Pausal Stress Shift, Philippi's Law and Rule Ordering in Biblical Hebrew'; ש' פסברג, 'מדוע אין מוצאים מָלֶךְ בהפסק במסורת טבריה למקרא?, לשוננו סד, עמ' 219-207.)

Re: סגול שמתקמץ בסוף פסוק

פורסם: ה' אוקטובר 12, 2023 10:04 pm
על ידי אהוד לב
אוצר מדברה כתב:הכלל שמילה סגולה במקור מקבלת קמץ בסוף פסוק (או קטע וכו') נכון ברוב המקרים. כמו כסף לחם ועוד.
אך יש ברד"ק רשימה של 25 מילים יוצאות דופן שלא משתנות, כמו מלך תבן ועוד.

היש אדם אשר יודע על איזה כלל או דבר משותף למילים אלו?

תמיהתך כבר נמצאת בין הראשונים, ראה דברי האבן עזרא בשמות ה', ז', ד"ה ללבון, וזה לשונו: "ודע כי יש שמות לא ישתנו ממעלתם באתנח או בסוף פסוק בבעלי קמץ קטן, כמו 'ספר', ובבעלי פתח קטן כמו 'צדק'. והנה כן 'תבן', וטעמם לא נדע רק ככה נמצאו".

Re: סגול שמתקמץ בסוף פסוק

פורסם: ש' דצמבר 30, 2023 8:18 pm
על ידי 456456
יאיר אתמר כתב:הרשימה ארוכה יותר, ר' י' בן-דוד, 'כוחן של תבניות דקדוקיות לצור צורות הקשר וצורות הפסק במקרא', לשוננו נד (תשנ), עמ' 291 [= הנ"ל, צורות הקשר וצורות הפסק בעברית שבמקרא, עמ' 191].

מקובל במחקר כי (רוב) אלו שאינן נקמצות בהפסק נגזרות ממשקל qitl.

(ראה בדקדוקיהם של גזניוס, ברגשטרסר, ז'און-מוראוקה; וראה גם: EJ Revell, 'The Voweling of "i Type" Segolates in Tiberian Hebrew', JNES 44.4 (1985), pp. 319-328; J. Blau, 'On Pausal Lengthening, Pausal Stress Shift, Philippi's Law and Rule Ordering in Biblical Hebrew'; ש' פסברג, 'מדוע אין מוצאים מָלֶךְ בהפסק במסורת טבריה למקרא?, לשוננו סד, עמ' 219-207.)

תוכל לפשט קצת לפשוטי העם?