עמוד 1 מתוך 1

ו האקדמייה - שוב אינה יודעת !

פורסם: ה' יוני 16, 2022 7:37 pm
על ידי יהודהא
האקדמייה - שוב אינה יודעת !

ושוב התשובה "איני יודע" - .
לא . לא שלי - של האקדמייה .

פעם אחת כאן . עיין "עלות השחר".
viewtopic.php?f=46&t=58077&hilit=%D7%A2%D7%9C%D7%95%D7%AA+%D7%94%D7%A9%D7%97%D7%A8

והיה מקרה נוסף - אולי בעתיד נכתוב עכ.

ושוב פעם -להלן:

בהפטרת בהעלותך בספר זכריה [ דיברנו כבר על סמל המדינה כאן -
viewtopic.php?f=46&t=59758 ]



ובפסוק האחרון פרק ד ,ח נאמר "והוציא את האבן הראשה " תשואות חן חן לה. ובכל המפרשים הכוונה לאבן יסוד \ אבן ראשונה וכדומה. זה ביטוי יחידי ואין לנו בתנך עוד ביטוי כזה.

והנה כיום - הפירוש שונה והפוך לגמרי : במילון אבן שושן " האבן העליונה המונחת באמצעה של קשת הבניין ". חיפשתי בישנים וגם בחדשים מי, מתי, ואיך אירע השנוי ? והעלתי חרס בידי. פניתי למומחים " האקדמיה ללשון , ולהלן תשובתם.
אבןהראשה.png
אבןהראשה.png (51.63 KiB) נצפה 2353 פעמים

----------------

תמר קציר :
שלום רב,
השאלה מרתקת ודורשת מחקר של ממש. לצערי, לא נוכל להשיב עליה במלואה במסגרת זו של מערכת הפניות (המערכת מיועדת בעיקר לשאלות בענייני התקן של העברית החדשה), אך הינה כמה פריטי מידע שהצלחתי למצוא בעניין:

א. יש פרשנויות שונות ל'אבן הראשה' – לא רק אבן היסוד של הבניין כמו שכתבת, אלא גם 'אבן הבדיל' (הנזכרת שלושה פסוקים אחר כך), 'אבן יקרה' (כך למשל אבן ג'נאח בספר השרשים, ערך ראש), 'אבן מורשת' (כך עולה מתרגום השבעים) ועוד. ר' אליעזר מבלגנצי (בן המאה ה־12) פירש 'אבן גובה הבנין, היא העליונה שבה נגמר הבנין למעשיהו', ופירוש זה כבר דומה למדי לשימוש המוכר לנו כיום בצירוף.
ראה כאן:
https://mg.alhatorah.org/Full/Zekharyah/4.7#e0n6

ב. במילונו של גזניוס מן המאה ה־19 התרגום של הצירוף הוא der oberste Eckstein – 'אבן הפינה העליונה', ולגזניוס נודעת השפעה מכרעת על חוקרי המקרא ועל המשכילים המאוחרים.

ג. המונח 'ראשה' בהקשר האדריכלי נקבע כבר בימי ועד הלשון, בשנת תרפ'א, 1921, ראי כאן:
https://terms.hebrew-academy.org.il/munnah/34784_1

ד. ב'עיתונות יהודית היסטורית' מצאתי שימוש רב בצירוף 'אבן ראשה' לציון אבן היסוד. אינני יודעת מתי גברה ההוראה האחרת. כדאי לך אולי לבדוק שם בעצמך באופן מקיף יותר.
https://www.nli.org.il/he/newspapers/?a ... ---------1
בברכה,
תמר קציר
המזכירות המדעית, האקדמיה ללשון העברית


מילים ומונחים שאישרה האקדמיה ראו באתר מונחי האקדמיה בכתובת: terms.hebrew-academy.org.il.


תוכן הפנייה:


מתי ואיך התגלגל המובן של "אבן הראשה " מהאבן הראשונה למבנה
בדומה לאבן היסוד או אבן פינה.- וכך זה מופיע בכל הפרשנים בנך !


והיום הוא מובן כאבן [ טרפז] בראש הקשת הנועלת את הקשת שלא תיפול ?
אז מתי זה השתנה ע"י מי ואיך?
תודה מראש.
--------------------------

דימיתי למצוא על כך בספר בנין שלם-שפה ברורה - שלכך נועד, אך-לא .
גם ממנו נתעלמה הלכה זו .
ואולי חכמי הפורום יחכימוני !

ועל "אבני" הלשון - בכלל בעהי - בהזדמנות אחרת.

Re: ו האקדמייה - שוב אינה יודעת !

פורסם: ו' יוני 17, 2022 12:19 am
על ידי יהודהא
להלן מה שכתב לי חכם אחד (פ,ר).

באדיבות בר אילן:

רמב"ן ויחי:
ונקרא אבן ישראל כמו שאמרו חכמים כנסת ישראל, היא האבן הראשה. וטעם אבן, שהוא בנין משלים הכל.

וברבינו בחיי:
"משם רועה אבן ישראל". ביאורו: שמשם, מיד אביר יעקב שהוא תפארת ישראל מקבל כח ואצילות, "אבן ישראל" היא כנסת ישראל, והיא האבן הראשה החותמת.
--------------
ועל כך תשובתי :
א. תודה רבה גדולה על ההפניות . החכמתני.
ב. וודאי יש כאן התקדמות גדולה - ועדיין שניהם מדברים על השלמה ועל חתימה שזה היינו הך.
ומכאן שעדיין רב המרחק בין ההבנה שבמקורות שהבאת - למשמעותה היום .

שכן כיום משמעותה :שהיא מחזיקה את כל הקשת - ובהינטלה הכול קורס !
דהיינו לא שהיא משלימה בלבד - ואז אם הסרת אותה "חסרה אבן לבניין". אלא בהינטלה כל העמל יורד לטמיון ובמקום מבנה -נחזה בערימת אבנים ! . ולכן עדיין "העיקר חסר מהספר.
וממ שוב רב תודות - ואכן אין לי בר אילן.

Re: ו האקדמייה - שוב אינה יודעת !

פורסם: ו' יוני 17, 2022 12:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
לגבי הכותרת - נקוט האי כללא בידך:

כל אדם ש"יודע הכל" ואינו יודע לומר "אינני יודע" - לא תאבה לו ולא תשמע אליו ואל תלמד מפיו...

רק מי שיודע לומר "אינני יודע" - כדאי ללמוד ממנו.

Re: ו האקדמייה - שוב אינה יודעת !

פורסם: ו' יוני 17, 2022 1:15 pm
על ידי יהודהא
עזריאל ברגר כתב:לגבי הכותרת - נקוט האי כללא בידך:

כל אדם ש"יודע הכל" ואינו יודע לומר "אינני יודע" - לא תאבה לו ולא תשמע אליו ואל תלמד מפיו...

רק מי שיודע לומר "אינני יודע" - כדאי ללמוד ממנו.

------------

א. דבריך - יקרים מפנינים. ותודה.

ב. שאלו אותי "מדוע הינך מתפלא וכו" וזה מה שעניתי ע"כ-

... יודע אני שבאקדמייה רבו טעויותיהם בזדון ובשגגה. ולרבים מהם מניעים זרים ופסולים בתיאוריות שלהם,
אבל בתחום זה של ידיעת הלשון וחקר השפה ודווקא בתחום זה דומני שיש להם השגים רבים ויש מקום להסתייע בהם בהגבלות הנדרשות.

שכן אם בעבר רבו העוסקים והיודעים את מכמני השפה ובהם מגדולי רבותינו הראשונים שהקדישו לכך זמן מחשבה וחיבורים נכבדים מאוד . הרי היום לצערינו- מיעוט שמיעוט שולט בתחום .

ומצד שני - יש חלק מהאנשים שם שעוסקים בכך כמקצוע ומגיעים לכל מיני מקורות ופתרונות - כשרים שנעלמים מאיתנו [ ולא בגלל שהם חכמים יותר] , אלא שזמנם בידם -ושליטתם בחומרים ובספרי הדקדוק של רבותינו רחבה ובכך היתרון שלהם.

ומשום כך תמהתי לראות שאין הם מכירים את האבן עזרא על "עלות השחר" ! וכלל לא עלה בדעתם לדון ולשאול איך השתנה\ התהפך המובן של הביטוי "אבן הראשה".
יהודהא.

Re: ו האקדמייה - שוב אינה יודעת !

פורסם: ו' יוני 17, 2022 2:24 pm
על ידי הפצת המעיינות
יהודהא כתב:
עזריאל ברגר כתב:לגבי הכותרת

... יודע אני שבאקדמייה רבו טעויתיהם בזדון ובשגגה.

מה נפקא מינה
העיקר שיהיה כותרת רעשנית בסגנון עיתון!

Re: ו האקדמייה - שוב אינה יודעת !

פורסם: ו' יוני 17, 2022 4:48 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
ראיתי מחוקר אחד שרצה להביא ראיות שלא הלכו אחרי האם בענין היהדות עד אמצע או סוף בית שני.
בתוך דבריו הביא ראיה, שעזרא הסופר הוציא את הנשים הנכריות ובניהם, ולא בני אלו שנישאו לנכריים, למרות שלשיטת כמה תנאים הרי הם ממזרים.
ולא חלי ולא מרגיש שעזרא הסופר לא הוציא את הממזרים כלל וכלל.

Re: ו האקדמייה - שוב אינה יודעת !

פורסם: ו' יוני 17, 2022 5:20 pm
על ידי יהודהא
צודק !
ויש כאלה לרוב - ורבים הם מלפורטם .
. .אולם כדי להישאר בנושא הלשוני - של הבנת הביטוי "אבן הראשה" ,ולא לפתוח כאן דיון על משוגות האקדמייה אמנע מלהגיב בנקודה זו מעבר לנל. ואשמח אם גם אחרים ימנעו מכך.

ואחזור שוב על בקשתי מפתיחת האשכול מנין צמח לו הביטוי "אבן הראשה" במשמעותו המחודשת ?
ואולי יש מי חכמי הפורום שיחכימוני !
תודה

Re: ו האקדמייה - שוב אינה יודעת !

פורסם: א' יוני 19, 2022 2:13 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
(לאחרונה, כל השאלות ששאלתי מהאקדמיה אם ענו לי שאין להם את היכולת ליכנס. ז"ל המכתב האחרון שקיבלתי מהם: כדי להשיב לך תשובה רצינית יש לערוך מחקר על השימושים בשמות התואר האלה במקורותינו, אך לצערי לא נוכל לעשות זאת במסגרת מתן תשובות לציבור עכ"ל).

Re: ו האקדמייה - שוב אינה יודעת !

פורסם: א' יוני 19, 2022 9:47 pm
על ידי יהודהא
ר_חיים_הקטן כתב:(לאחרונה, כל השאלות ששאלתי מהאקדמיה אם ענו לי שאין להם את היכולת ליכנס. ז"ל המכתב האחרון שקיבלתי מהם: כדי להשיב לך תשובה רצינית יש לערוך מחקר על השימושים בשמות התואר האלה במקורותינו, אך לצערי לא נוכל לעשות זאת במסגרת מתן תשובות לציבור עכ"ל).


---------------------------------------------------
תודה על המובאה.

ועצוב שכך הם פני הדברים , אנשים שיושבים על תקציבים גדולים ושמים עצמם ברי סמכא לקבוע מילים \משפטים ,לפסול ולהכשיר להמציא ולגנוז - הרי ניתן היה לצפות מהם לתשובה מהותית ומשמעותית יותר.
מ"מ הנה עוד תשובה - שבעצם אינה תשובה, ומי שענה ע"כ הוא ר,ר, מחבר ספרים לרוב על נושאי לשון, ניבים, מקורות השמות וגלגולי מילים .

"ר' עונה:
הנושא הטריד מאוד את פרשני המקרא המודרניים. מיעוטם סברו שמדובר באבן יסוד או פינה, האבן הראשונה במבנה. רוב הפרשנים הגיעו למסקנה שמדובר באבן המשלימה את הבניין, בראש הקשת. זאת בהתייחסות למילה 'ראש', המצביעה על מקום גבוה, מעל יתר האבנים".
עד כאן.

מי כתב בראש הקשת ? מתי והיכן? מקורות בבקשה ! מילים מילים !

אתם רואים כאן מענה ? אני לא !
פשוט יותר היה - באם היה כותב "איני יודע".

והערה :
הפירושים השונים בראשונים נובעים ממתן פירוש שונה למשמעות המילה "הראשה" -
א).ראשה = ראשונה בבניין = ביסוד הבניין.
ב) .ראשה =בראש הבניין למעלה ,שהיא בד"כ האבן המשלימה והאחרונה.

אבל הפירוש החדש שהיא המחזיקה ומעמידה את כל המבנה [הקשת] נותן לה פירוש נרחב יותר -
ג) . ראשה =במעלה ובחשיבות, וככזה שהכול נסמך עליו. ולא כראש במובן של מיקום .
אבל במובן זה עדיין לא ידוע לנו מתי ואיך התגלגל - ואינו במפרשים המוכרים לנו.

Re: ו האקדמייה - שוב אינה יודעת !

פורסם: א' יוני 19, 2022 10:43 pm
על ידי קמנו ונתעודד
דווקא התשובה של תמר קציר טובה מאוד, כתשובה על רגל אחת.
האם אתה מצפה מהאקדמיה לדעת את גלגוליו של כל פירוש לכל ביטוי וביטוי? מה שיושבים וחוקרים יודעים, ומה שלא חוקרים לא. ולא חסר מה לחקור.

Re: ו האקדמייה - שוב אינה יודעת !

פורסם: א' יוני 19, 2022 11:38 pm
על ידי יהודהא
קמנו ונתעודד כתב:דווקא התשובה של תמר קציר טובה מאוד, כתשובה על רגל אחת.
האם אתה מצפה מהאקדמיה לדעת את גלגוליו של כל פירוש לכל ביטוי וביטוי? מה שיושבים וחוקרים יודעים, ומה שלא חוקרים לא. ולא חסר מה לחקור.

---------------------
"על רגל אחת" - כן ,
תשובה כמתבקש מגוף זה , לא .
באם תבדוק את פעילותם תיווכח שיש להם מדורים רבים על זה הדרך - ואין זה מופרך לצפות לקבל מהם תשובה מלאה יותר.

יותר מכך - הייתי מצפה לפחות שיכירו את מה שכן מופיע במפרשי המקרא ובמדקדקים המפורסמים,
ואיך זה שנעלם מהם אבן עזרא בתורה, ועכשיו נעלם מהם גם רמבן ור בחיי בנושא שנמצאו עי חיפוש בתוכנת בר אילן .
אבל כן ידעו לצטט את"מילונו של גזניוס מן המאה ה־19 " !אתמהה.
תודה

Re: ו האקדמייה - שוב אינה יודעת !

פורסם: ב' יוני 20, 2022 8:27 am
על ידי עזריאל ברגר
יהודהא כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:(לאחרונה, כל השאלות ששאלתי מהאקדמיה אם ענו לי שאין להם את היכולת ליכנס. ז"ל המכתב האחרון שקיבלתי מהם: כדי להשיב לך תשובה רצינית יש לערוך מחקר על השימושים בשמות התואר האלה במקורותינו, אך לצערי לא נוכל לעשות זאת במסגרת מתן תשובות לציבור עכ"ל).


---------------------------------------------------
תודה על המובאה.

ועצוב שכך הם פני הדברים , אנשים שיושבים על תקציבים גדולים ושמים עצמם ברי סמכא לקבוע מילים \משפטים ,לפסול ולהכשיר להמציא ולגנוז - הרי ניתן היה לצפות מהם לתשובה מהותית ומשמעותית יותר.

אתה עברת על ספר-התקציב שלהם?
אתה יודע כמה זמן הם צריכים להשקיע בפניות הציבור וכמה הם משקיעים בפועל?

מי שלא עבר ולא יודע (כמוני למשל) - אולי עדיף שלא ידבר.


וכמו שאמרו: אם אבקש מאדם ברחוב עצה איך לתקן נעליים, יאמר לי שאיננו סנדלר. אז למה בענינים מורכבים יותר "כולם" יודעים לתת עצות?!

Re: ו האקדמייה - שוב אינה יודעת !

פורסם: ב' יוני 20, 2022 4:06 pm
על ידי רציני
בספר בית העלמין של יהודי שאלוניקי מביא כמה מצבות מלפני 400 - 300 שנה שכתוב בהם אבן הראשה כמו ביטוי על המצבה.

Re: ו האקדמייה - שוב אינה יודעת !

פורסם: ג' יוני 21, 2022 8:13 am
על ידי יהודהא
רציני כתב:בספר בית העלמין של יהודי שאלוניקי מביא כמה מצבות מלפני 400 - 300 שנה שכתוב בהם אבן הראשה כמו ביטוי על המצבה.


תודה לציון שעל המצבות,
ונראה שבשל אי הבהירות בהבנת המושג - הדבר גורר פירושים רבים ומגוונים, כרצון איש ואיש.
תופעה מוכרת משטחים רבים.

Re: ו האקדמייה - שוב אינה יודעת !

פורסם: ד' יוני 22, 2022 4:57 am
על ידי פולסברג

Re: ו האקדמייה - שוב אינה יודעת !

פורסם: ד' יוני 22, 2022 11:14 am
על ידי יהודהא
פולסברג כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=51&t=57226&p=725477#p725477

-----
תודה על ההפנייה.
והרי זו תפילתינו "והאר עינינו בתורתיך ..ודבק ליבנו..ויחד לבבינו לאהבה וליראה וכו ".
לא ידע אינטלקטואלי אלא שהוא יאיר ויעיר אותנו ..לדבק וליחד וכו.
..בזאת יתהלל המתהלל השכל - "וידוע אותי" .
.הלוואי ונזכה - אמן כי"ר.