עמוד 1 מתוך 1

היוקח מגבור מלקוח

פורסם: ב' פברואר 19, 2024 9:35 pm
על ידי מעיין
היקח מגבור מלקוח וכו' ישעי' מט כד
ברד"ק בשם אביו מפרשו בפשיטות ולא כתמיה אף שההא בחטף.
וצ"ע שלא הביאו במכלול בין הבאים לאמיתת הדברים
ועוד תמהתי שמה שחשב שם במכלול בין הבאים לאמיתת הדברים הנגלה נגליתי, המן הסלע, הרצחת וגם ירשת, הביא שאביו כתב כן בשם יש מפרשים אבל הוא עצמו פירשם כולם בתמיה.
משמע שאביו נטה שאין יוצא מן הכלל, וצ"ע מהרד"ק בשם אביו בהיוקח מגבור מלקוח.
ועוד צ"ע מספר זכרון של ר' יוסף קמחי מאביו של רד"ק שמשמע שגם הוא ז"ל סבר בהנגלה נגליתי שהוא לאמתת, ושמא חזר בו.

Re: היוקח מגבור מלקוח

פורסם: ב' פברואר 19, 2024 9:42 pm
על ידי כדכד
לא כל כך קשה
אולי לא שסבר שאין יוצאים מן הכלל
אלא שאלו אינם היוצאים אבל "היוקח מגבור מלקוח" הוא כן יוצא מן הכלל

Re: היוקח מגבור מלקוח

פורסם: ב' פברואר 19, 2024 9:50 pm
על ידי מעיין
החידוש הוא שגם בפסוק היוקח מגבור מלקוח פירשו רש"י ושאר מפרשים כתמה.
ומהמכלול משמע שאם יש לפרש כתמה בפשיטות לא פרשינן בדוחק לאמיתת הדברים
שוב התבוננתי שאף רד"ק אם שאינו מפרשו כרש"י, מ"מ הוא מפרשו בלשון שאלה קצת ובפרט שבסיפא דקרא כתיב אם שהיא ודאי לשון שאלה.

Re: היוקח מגבור מלקוח

פורסם: ב' פברואר 19, 2024 9:57 pm
על ידי במסתרים
מעיין כתב:רד"ק בשם אביו מפרשו בפשיטות ולא כתמיה אף שההא בחטף.

ודאי שאין הה"א לידיעה שלא תבוא בד"כ בפועל עתיד.
וא"כ האות עצמה צריכה פירוש. למה הדיוק דוקא ע"פ נקודתה?

לא עיינתי כלל.

Re: היוקח מגבור מלקוח

פורסם: ב' פברואר 19, 2024 10:06 pm
על ידי מעיין
צדקת! טעיתי