מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מבטאים את המפיק שבאות 'ה' בארמית

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
תלמוד_ישן
הודעות: 470
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

האם מבטאים את המפיק שבאות 'ה' בארמית

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ג' מאי 07, 2024 5:05 pm

שמעתי שלא מבטאים את המפיק שבאות 'ה' במלים ארמיות.
היינו, שבלשון קודש מבטאים כמו 'ה' חזקה כשאומרים "וְזֶה אֲשֶׁר תַּֽעֲשֶׂה אֹתָהּ שְׁלשׁ מֵאוֹת אַמָּה אֹרֶךְ הַתֵּבָה חֲמִשִּׁים אַמָּה רָחְבָּהּ וּשְׁלשִׁים אַמָּה קֽוֹמָתָֽהּ"
ואילו בארמית לא מבטאים כמו 'ה' חזקה, אלא רק 'ה' רגילה, כגון גבי:
וּמְקַבְּלִין דֵין מִן דֵין וְאָמְרִין קָדִיש בִּשְמֵי מֵרוֹמַא עִלָאַה בֵּית שְכִינְתֵּהּ, קַדִּישׁ עַל אַרְעָא עובַד גְּבוּרְתֵּהּ

האם יש מקור לדבר?
תודה מראש

במסתרים
הודעות: 1821
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: לא מבטאים את המפיק שבאות 'ה' בארמית

הודעהעל ידי במסתרים » ג' מאי 07, 2024 5:48 pm

מפיק הוא שמוציאים את האות במבטא ואינה נסתרת

אין ענינו נשימה חזקה עד שתצא נפשו בדברו

הוא הדין בארמית

תלמוד_ישן
הודעות: 470
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: לא מבטאים את המפיק שבאות 'ה' בארמית

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ג' מאי 07, 2024 6:06 pm

כוונתי לנשימה חזקה לזמן קצר, כגון רבע שניה.
האם כבודו אומר שאין צורך לנשימה חזקה כלל, אלא רק לבטא את ה'ה' כמו 'ה' שהוא בתחילת מלה (כמו "המבדיל")?
וכנראה שכבודו גם אומר שאין חילוק בזה בין לשון הקודש לארמית. נכון?

במסתרים
הודעות: 1821
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: לא מבטאים את המפיק שבאות 'ה' בארמית

הודעהעל ידי במסתרים » ג' מאי 07, 2024 7:01 pm

כן כאשר אמרת

אלא שהרוצה שישמעו אחרים את האות כגון בקרה"ת צריך להתאמץ יותר כי אתא קלילא היא

בן ראובן
הודעות: 969
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לא מבטאים את המפיק שבאות 'ה' בארמית

הודעהעל ידי בן ראובן » ג' מאי 07, 2024 7:08 pm

במסתרים כתב:מפיק הוא שמוציאים את האות במבטא ואינה נסתרת

אין ענינו נשימה חזקה עד שתצא נפשו בדברו

הוא הדין בארמית


ויש לעיין אם אלו (בעיקר מבני ירושלים) שבדרך-כלל אינם נוהגים לבטא את האות ה"א - האם יש טעם בכך שמבטאים אותה כשיש בה מפיק, או שמוטב שגם שם לא יבטאוה.

שמעתי פעם בעל קורא מהנ"ל שקרא בפ' צו "צו את אארן ואת בניו לאמר, זאת תורת אאולה אי אאולה על מוקדה" - ובתיבה זו האחרונה רעדו אמות הספים מקול המפיק, שאינו בנמצא שם כלל...

עזריאל ברגר
הודעות: 13067
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לא מבטאים את המפיק שבאות 'ה' בארמית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מאי 07, 2024 7:19 pm

בהברה אשכנזית, שהצירה מבוטא כאילו שיש י' אחריו - באמת קשה לבטא את הה' שבמילים כמו "שמיה", "דידיה", "ליה"...

בן ראובן
הודעות: 969
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לא מבטאים את המפיק שבאות 'ה' בארמית

הודעהעל ידי בן ראובן » ג' מאי 07, 2024 7:26 pm

הרי בדיוק בגלל קושי זה יש בלה"ק פתח גנובה. וכנראה בהגייה ארמית היה קל יותר לבטא זאת.

במסתרים
הודעות: 1821
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: לא מבטאים את המפיק שבאות 'ה' בארמית

הודעהעל ידי במסתרים » ג' מאי 07, 2024 7:44 pm

בן ראובן כתב:יש לעיין אם אלו (בעיקר מבני ירושלים) שבדרך-כלל אינם נוהגים לבטא את האות ה"א - האם יש טעם בכך שמבטאים אותה כשיש בה מפיק, או שמוטב שגם שם לא יבטאוה.

לענ"ד אין אומרים למי שאכל שום שיחזור ויאכל, והיכא דאפשר לתקוני מתקנינן.

יש שלא הורגלו בקריאת עי"ן כתיקונה, אבל כשבאה בשוא נח משתדלים לאומרה כראוי, שלא תיעלם.

במסתרים
הודעות: 1821
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: לא מבטאים את המפיק שבאות 'ה' בארמית

הודעהעל ידי במסתרים » ג' מאי 07, 2024 7:49 pm

בן ראובן כתב:בגלל קושי זה יש בלה"ק פתח גנובה

הקושי היה בקריאה אבל לא מפני היוד המבוטאת שבוודאי אינה נכונה [כי אז היו בגדכפ"ת אחרי צירי דגושות מדין מפיק...]

בן ראובן
הודעות: 969
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לא מבטאים את המפיק שבאות 'ה' בארמית

הודעהעל ידי בן ראובן » ג' מאי 07, 2024 8:43 pm

במסתרים כתב:
בן ראובן כתב:בגלל קושי זה יש בלה"ק פתח גנובה

הקושי היה בקריאה אבל לא מפני היוד המבוטאת שבוודאי אינה נכונה [כי אז היו בגדכפ"ת אחרי צירי דגושות מדין מפיק...]


עכ"פ מוכח שלא היתה קריאת הצירה כסגול, שהרי מצינו ה"א שבאית אחרי סגול (ואדרבה בכה"ג החיריק נֶהְפַּךְ לסגול).

עץ הזית
הודעות: 481
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: לא מבטאים את המפיק שבאות 'ה' בארמית

הודעהעל ידי עץ הזית » ד' מאי 08, 2024 4:26 am

בן ראובן כתב:
במסתרים כתב:
בן ראובן כתב:בגלל קושי זה יש בלה"ק פתח גנובה

הקושי היה בקריאה אבל לא מפני היוד המבוטאת שבוודאי אינה נכונה [כי אז היו בגדכפ"ת אחרי צירי דגושות מדין מפיק...]


עכ"פ מוכח שלא היתה קריאת הצירה כסגול, שהרי מצינו ה"א שבאית אחרי סגול (ואדרבה בכה"ג החיריק נֶהְפַּךְ לסגול).
גם אחרי חירק יש פתח גנובה (כגון "תגביה") - כך שאין מכאן ראיה שההבדל בין צירי לסגול הוא יותר מההבדל בין חירק גדול לחירק קטן.

בלום
הודעות: 120
הצטרף: ו' יולי 10, 2015 10:16 pm

Re: האם מבטאים את המפיק שבאות 'ה' בארמית

הודעהעל ידי בלום » ד' מאי 08, 2024 4:31 am

ובהם "נהגה" יומם ולילה, איך הוגים את הה' הראשון השואית?

במסתרים
הודעות: 1821
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: האם מבטאים את המפיק שבאות 'ה' בארמית

הודעהעל ידי במסתרים » ד' מאי 08, 2024 4:45 am

בלום כתב:ובהם "נהגה" יומם ולילה

ובראש ספר תהלים: ובתורתו יהגה יומם ולילה

בשוא נח נראה דהיינו מפיק ועל פי ענינו שהוסבר למעלה
יֶהְּ-גֶּה, נֶהְּ-גֶּה

וכן כל שרש היה - להיות, והייתם, יהיו, יהיה וכו'
נערך לאחרונה על ידי במסתרים ב ד' מאי 08, 2024 5:49 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן ראובן
הודעות: 969
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לא מבטאים את המפיק שבאות 'ה' בארמית

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מאי 08, 2024 4:52 am

עץ הזית כתב:
בן ראובן כתב:
במסתרים כתב:
בן ראובן כתב:בגלל קושי זה יש בלה"ק פתח גנובה

הקושי היה בקריאה אבל לא מפני היוד המבוטאת שבוודאי אינה נכונה [כי אז היו בגדכפ"ת אחרי צירי דגושות מדין מפיק...]


עכ"פ מוכח שלא היתה קריאת הצירה כסגול, שהרי מצינו ה"א שבאית אחרי סגול (ואדרבה בכה"ג החיריק נֶהְפַּךְ לסגול).
גם אחרי חירק יש פתח גנובה (כגון "תגביה") - כך שאין מכאן ראיה שההבדל בין צירי לסגול הוא יותר מההבדל בין חירק גדול לחירק קטן.


והיכן מצאת ה"א שבאית אחרי חיריק קטן (מלבד בשורש "היה" החריג)?

ואדרבה, מכך שבכל שאר המקרים החיריק נהפך לסגול (או לפתח), מוכח שכל סוגי החיריק קשה הגייתם לפני ה"א שבאית.

ומסתבר לומר שזהו גם החילוק בין צירה לסגול, שהצירה יש בו גם מתכונת החיריק ולכן מצריך פתח גנובה. ואין זה שונה בהרבה מהגיית האשכנזים, ההוגים צירה כדיפתונג סגול-חיריק.

במסתרים
הודעות: 1821
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: המפיק שבאות 'ה' בארמית

הודעהעל ידי במסתרים » ד' מאי 08, 2024 5:54 am

ומ"מ היו"ד הנשמעת אינה נכונה, וזה כל מה שאמרתי

שמעתי פעם מבוכרי אחד שמבדיל בין סגול לצירי שנוטה מעט לצד היו"ד אבל אינו מגיע לשם כלל וא"א לבארו בכתב


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים