עמוד 1 מתוך 1

הגיית הסגול לפי ריה"ל בספר הכוזרי

פורסם: א' אוגוסט 25, 2024 1:26 pm
על ידי צופה_ומביט
נאמר שני אות פ [מועתק מפרויקט בן יהודה, לא לוקח אחריות על הניקוד]:
קִמּוּץ גָּדוֹל וְהוּא קָמַץ, וְקִמּוּץ בֵּינוֹנִי וְהוּא חוֹלֶם, וְקָטָן וְהוּא שׁוּרֻק, וּפְתִיחָה גְדוֹלָה וְהוּא פַּתָּח, וּקְטַנָּה וְהוּא סְגוֹל, וְשֶׁבֶר גָּדוֹל וְהוּא צֵירֵי, וְקָטָן וְהוּא חִירֶק.

אני מניח שהנושא מוכר וידוע לבעלי הדקדוק, ואני לא זכיתי לו. [כל שכן לתורת ההגה/פונולוגיה שכותב שם ריה"ל, שנפלאה ממני]. לכן אני שואל:

בחלק קימוץ הפה הכל מובן. כמובן כתוב כאן קמץ נהגה O, ושהגיית חולם היא קימוץ פה פחות מקמץ, ושורוק פחות מחולם. כמדומה שכל זה מתאים להגיית יהודי תימן.

הצירי והחיריק נעשים ב"שבירת" הפה, כלומר ממוצע בין קימוץ לפתיחה, והשבירה של הצירי גדולה משל החיריק [שהגייתו קרובה יותר לפה נח].

אבל בחלק הפתיחה, כתוב כאן שסגול הוא פתיחה. ושהיא קטנה, דרגה מתחת פתח.
מה זה אומר לגבי הגיית הסגול?
האם מוכיח את הגיית יהודי תימן שהיא קרובה לפתח? [אמנם כמדומה שהם הוגים אותה כפתח גמור, וזה בוודאי צ"ע].
או שהיות שהיא פתיחה קטנה יותר מפתח - היא כבר קרובה לשבר הגדול של צירי?
או ששניהם חד/אמת?

Re: הגיית הסגול לפי ריה"ל בספר הכוזרי

פורסם: א' אוגוסט 25, 2024 4:51 pm
על ידי יעקובי
צופה_ומביט כתב:בחלק קימוץ הפה הכל מובן. כמובן כתוב כאן קמץ נהגה O, ושהגיית חולם היא קימוץ פה פחות מקמץ, ושורוק פחות מחולם. כמדומה שכל זה מתאים להגיית יהודי תימן.

לא כי.

הקמץ נהגה בין A ל O ('קימוץ גדול', השפתיים נקמצות מעט והפה נותר פעור גדול, יחסית). וכמו שכתב האבן עזרא בספר צחות, שער התנועות: 'דע, כי תנועת קמץ גדול מורכבת מחולם ומפתח גדול, על כן צורתו כצורת שניהם, כי נקמץ מהם. גם הפה נקמץ בקריאתו, ואיננו פתוח כפתח גדול כאשר אנחנו קוראים אותו במקומות האלה, רק אנשי טבריא גם חכמי מצרים ואפריקא יודעים לקרוא הקמץ הגדול'.

החולם נהגה O ('קימוץ בינוני', קומצים את השפתיים יותר מאשר בהגיית הקמץ).

השורוק נהגה U (השפתיים נקמצות באופן שפתיחת הפה היא הקטנה ביותר).

Re: הגיית הסגול לפי ריה"ל בספר הכוזרי

פורסם: א' אוגוסט 25, 2024 6:54 pm
על ידי צופה_ומביט
יפה, יישר כוח.
היש מי שמבטא כך קמץ?

אני אולי לא התבטאתי נכון, או שאכן לא הבנתי נכון את המושג גדול/בינוני/קטן בקמיצה [וייחסתי אותו למידה שבה הפה פתוח בשעת התנועה וממילא קמיצתו ניכרת יותר, לעומת מצב שהפה קרוב למצבו במנוחה], או שלא שמתי לב. [ולא עלה על דעתי שקמיצה "קטנה" היא באמת הקמיצה הכי "גדולה" מבחינת מידת הקימוץ]
עכ"פ אצל יהודי תימן קמץ הוא O, וחולם משהו בין O לU או לE, ושורוק הוא U. וא"כ סדר "קמיצת" הפה בתנועות הללו הוא אצלם כסדרן כאן אצל ריה"ל. לא כן?


ולעיקר הנושא: הסגול.
מה כתוב כאן בדברי ריה"ל לגבי הגיית הסגול?
מה היא אמורה להיות לפי דבריו, והאם היא קרובה יותר לפתח או לצירי?
והאם יש מי שמבטא כך?

Re: הגיית הסגול לפי ריה"ל בספר הכוזרי

פורסם: א' אוגוסט 25, 2024 8:18 pm
על ידי יעקובי
צופה_ומביט כתב:יפה, יישר כוח.
היש מי שמבטא כך קמץ?והאם יש מי שמבטא כך?

קהילות בבל וסוריה. וכן יש בין בני פרס ובוכרה (אבל יש מהם שמבטאים זאת באופן קיצוני מידי, כמעט כמו חולם ממש).