מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשרי העם "שה׳" ﭏהיו

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
הצעיר שבכהונה
הודעות: 126
הצטרף: ג' דצמבר 24, 2019 3:49 pm

אשרי העם "שה׳" ﭏהיו

הודעהעל ידי הצעיר שבכהונה » ג' אוגוסט 27, 2024 10:35 am

הניקוד בכתר אר״צ ובכת״י ששון וכן בתנ״ך ברויאר הוא: שֱׁיְ, לעומת זאת בלנינגרד נוקד שֶׁיֲ.
גם מנוסח לנינגרד יש ללמוד, מה שונה שֶׁיֲ שסומן חטף פתח מאשר מֵיְ שמסומן בשוא רגיל וברוך לכל שנקרא בחטף פתח? אלא נראה שבא לאפוקי משיטה אחרת, זו של כתר אר״צ וששון.
ובכן, למה התכוונו כתר אר״צ וששון בנקדם שֱׁיְ? מצינו במקומות אחדים שניקדו חטפים לפני שוא לציין שההברה סגורה: חֳרְבו מאד, ושֳׁדְדו. מֳשְׁכו אותה, זֳכְרה. ואם כן, גם כאן, לכאורה התכוונו שיש לקרוא אשרי העם "שֶׁאְ" הא׳ של שם אדנות בשוא נח. האם כך? ואם כן, כיצד יש לקרוא את הד׳ שאחריה? בדגש קל או רפה?
האם מישהו מכיר ספרים או מאמרים שעסקו בנידון?

בראנסוויל
הודעות: 415
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: אשרי העם "שה׳" ﭏהיו

הודעהעל ידי בראנסוויל » ג' אוגוסט 27, 2024 7:02 pm

מש"ה מוציא וכל"ב מכניס.

ובכן הא' של שאדנ"י אינו נח.

הצעיר שבכהונה
הודעות: 126
הצטרף: ג' דצמבר 24, 2019 3:49 pm

Re: אשרי העם "שה׳" ﭏהיו

הודעהעל ידי הצעיר שבכהונה » ג' אוגוסט 27, 2024 9:15 pm

בראנסוויל כתב:מש"ה מוציא וכל"ב מכניס.


תודה על הרצון לעזור, אבל שאלה זו נועדה לבקיאים בדקדוק לעומק, בדברי הראשונים ובחוקרים האחרונים.

א איד
הודעות: 425
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: אשרי העם "שה׳" ﭏהיו

הודעהעל ידי א איד » ד' אוגוסט 28, 2024 3:50 am

בלי לדעת הרבה –
ייבין, עמ' 71, כותב על ניקוד המילה "שֱיְיָ": "ניקוד לא מובן".
נערך לאחרונה על ידי א איד ב ד' אוגוסט 28, 2024 2:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 4071
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אשרי העם "שה׳" ﭏהיו

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' אוגוסט 28, 2024 1:17 pm

בנוגע לניקוד חטף פתח בכת"י לניגרד, יתכן שכיון שהצורה 'שידוד' היא יחידאית בתנ"ך, ראה הנקדן צורך לפרש כיצד לקראה, שהא' אינה נחה אלא יוצאת במבטא.

עקבי
הודעות: 264
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: אשרי העם "שה׳" ﭏהיו

הודעהעל ידי עקבי » ד' אוגוסט 28, 2024 5:29 pm

ולגבי החטף סגול בכתר וששון. פשוט שעיקר הכוונה באה לאפוקי הגעיא תחת השי"ן הנמצא בכמה כת"י [ו'ראוי' לבוא לפי כללים הרגילים]. ייבין כבר ציין שכן הוא בלונדון 9879 המסומן אצלו 'ג'. אבל נמצא בגעיא גם בסנקט פטרבורג EVR II B 34, EVR II B 143, וקהיר 13. ואף אם זה כוונתם הניקוד עדיין טוען ביאור, למה השי"ן לא ראוי לגעיא.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים