מענין לענין, שתמיד הי' קשה לי עמ"ש רש"י ז"ל בפ' וישב, בקש יעקב לישב בשלוה אמר הקב"ה לא דיין לצדיקים מה שמתוקן להם לעולם הבא אלא שמבקשים לישב בשלוה בעוה"ז עיי"ש, והי' קשה לי קושית חז"ל מי סני לי' להקב"ה דירתי תרי עלמא - עד שמצאתי בספר אחד, שטעות הדפוס היא ומתחלה הי' כתוב אמר הש' ורצ"ל אמר השטן, והמדפיס תיקן וכתב אמר השם ואח"כ כתבו אמר השי"ת ואח"כ הדפיסו אמר הקב"ה, - ומצאתי סעד לדבריו במדרש בפ' וישב (פ"ד ג') השטן בא ומקטרג ואומר לא דיין לצדיקים וכו' עיי"ש והרבה כיוצא בזה מצאנו ששינו המדפיסים שלא הבינו הראשי תיבות.
כותב כתב:בתוך עמי אנכי ג"כ מביע תודתי על מאמרך המצוין שנכתב בהיקף מגוון כדרכך. כה לחי!
איש_ספר כתב:כותב כתב:בתוך עמי אנכי ג"כ מביע תודתי על מאמרך המצוין שנכתב בהיקף מגוון כדרכך. כה לחי!
אע"פ שמעייפותי עדיין לא קראתי, לא משום זה אתמהמה מלהצטרף למברכים!
אדג כתב:ביאורים נפלאים, ועליהם מגיעה ברכת ייש"כ.
אבל שאל נא לימים ראשונים, ניתי ספר וניחזי, שברש"י דפו"ר אין לקטע זה! וכבר היה (ולא אחת) שנוספו קטעים שלמים ברש"י, ומה הדוחק בסברא שקטע זה לא מידו של רש"י יצא.
שו"ר שכתב אדמו"ר מליובאוויטש שאין לשבש כל הספרים. וקצ"ע שפעמים מסתמך בלקו"ש על דפו"ר להגיה כל הספרים. וי"ל בדוחק עכ"פ ששאני התם דמכוח סברא קאתי, ולא מגירסא בלבד, משא"כ כאן שיש לצדד לב' האופנים. ויל"ע.
עשוי לנחת כתב:וראה מה שהאריך בזה ידידנו הנעלם..
viewtopic.php?f=7&t=4407
יעקב כהן כתב:עשוי לנחת כתב:וראה מה שהאריך בזה ידידנו הנעלם..
viewtopic.php?f=7&t=4407
לא ראיתי את הנ"ל לפני שפתחתי אשכול זה ואחר שראיתי מש"כ שם נוטר הכרמים שהקיף את כל הצדדים אם היה בידי היית מוחק את מה שכתבתי.
נוטר הכרמים כתב:משנה לא זזה ממקומה
להשכנת שלום בין הגירסאות מצינו כמה פתרונות מפתיעים.
בספר עשר זכיות (עמ' כו) מביא שנמצא בכתבי הרה"ג ר' יוסף לעוינשטיין מסראצק בשם האדמו"ר רי"א מראדזימין שיישב באופן זה את דברי רש"י עם המדרש, המדרש מיירי בשאר צדיקים ועליהם השטן מקטרג להביא יסורים עליהם כדי שיבעטו ח"ו כמו שמצינו באיוב 'ואולם גע נא' וכו', אבל כאן מדבר ביעקב שהשטן ידע כי לא יעצרוהו יסורים, וא"כ תהיה עבודתו יותר גדולה וחשובה לפניו ית', ואינו רוצה בכך, רק הקב"ה חפץ לדכאו ביסורים כדי לנשאו למדרגה נשגבה יותר.
.
אדג כתב:ביאורים נפלאים, ועליהם מגיעה ברכת ייש"כ.
אבל שאל נא לימים ראשונים, ניתי ספר וניחזי, שברש"י דפו"ר אין לקטע זה! וכבר היה (ולא אחת) שנוספו קטעים שלמים ברש"י, ומה הדוחק בסברא שקטע זה לא מידו של רש"י יצא.
שו"ר שכתב אדמו"ר מליובאוויטש שאין לשבש כל הספרים. וקצ"ע שפעמים מסתמך בלקו"ש על דפו"ר להגיה כל הספרים. וי"ל בדוחק עכ"פ ששאני התם דמכוח סברא קאתי, ולא מגירסא בלבד, משא"כ כאן שיש לצדד לב' האופנים. ויל"ע.
אוצר החכמה כתב:הדברים מאד מעניינים, והערה קטנה בשולי הדברים,
סוף כל סוף כולי עלמא יצטרכו להודות שהקב"ה קיבל כאן את הקטרוג שהרי באמת בגלל הקטרוג הזה לא ישב יעקב בשלווה אם כן אין ההבדל בין הגירסאות רק אם זה מדברי הקב"ה או שהקב"ה קיבל בזה את דברי השטן (וכדבאיוב עיין ריש חגיגה).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים