מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

הודעהעל ידי ערער בערבה » ד' יולי 27, 2016 5:23 pm

לצנאכם - מאירי תהלים.png
לצנאכם - מאירי תהלים.png (22.84 KiB) נצפה 3077 פעמים

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' יולי 28, 2016 12:43 am

האם כוונתו שהוא מלשון 'צואה'?
אגב, שמא יסבירוני, בלשון 'אישון' כתב שהאותיות 'ון' באות להורות על הקטנה וצמצום. ומיד מסביר לגבי 'שבתון' ממש להיפך שהוא ענין של תוספת.

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ה' יולי 28, 2016 1:05 am

למה צואה?
צאן, רק שהאלף מיותרת [ראה רש"י שם], ולכך פירש שהאריכות של המילה באה להורות הקטנת ערך הדבר.
ומה ששאלת איך בשבתון מורה על תוספת, הכוונה שבזמן תוספת אינו חמור כעיקר שבת, ועל זה הכוונה שבתון שיש זמן שחומר השביתה פחות חמור וזה דרך הקטנה ולא דרך ריבוי והגדלה.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' יולי 28, 2016 1:07 am

שלמה בן חיים כתב:למה צואה?
צאן, רק שהאלף מיותרת [ראה רש"י שם], ולכך פירש שהאריכות של המילה באה להורות הקטנת ערך הדבר.
ומה ששאלת איך בשבתון מורה על תוספת, הכוונה שבזמן תוספת אינו חמור כעיקר שבת, ועל זה הכוונה שבתון שיש זמן שחומר השביתה פחות חמור וזה דרך הקטנה ולא דרך ריבוי והגדלה.

תודה.
'דרך מיאוס' היינו הקטנת ערך הדבר?!

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

הודעהעל ידי ערער בערבה » ה' יולי 28, 2016 1:57 am

אני הבנתי שהרחבת התנועה דרך מיאוס היינו כמו שמשגיח יוכיח את תלמידיו על תאוות ממון ויאמר: אתם רוצים כסף, לכו תעשו כ-ס-ף----

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' יולי 28, 2016 10:20 am

ערער בערבה כתב:אני הבנתי שהרחבת התנועה דרך מיאוס היינו כמו שמשגיח יוכיח את תלמידיו על תאוות ממון ויאמר: אתם רוצים כסף, לכו תעשו כ-ס-ף----

א. מה היא לדעתך 'הרחבת תנועה'?
ב. איך זה מתקשר למה שכתב קודם לכן?

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

הודעהעל ידי ערער בערבה » ה' יולי 28, 2016 11:03 am

זקן ששכח כתב:
ערער בערבה כתב:אני הבנתי שהרחבת התנועה דרך מיאוס היינו כמו שמשגיח יוכיח את תלמידיו על תאוות ממון ויאמר: אתם רוצים כסף, לכו תעשו כ-ס-ף----

א. מה היא לדעתך 'הרחבת תנועה'?
ב. איך זה מתקשר למה שכתב קודם לכן?

האות מנוקדת בשו"א, וכשמוסיפים לה הברה, גורמים לכך שהיא תודגש ותתארך. כמו 'אמינון' במקום 'אמנון', או 'צנאכם' במקום 'צאנכם'.
אם אני מבן נכון, לדברי המאירי, כל אריכות יתירה בתיבה יש בה משום הקטנה או גיחוך.
זה מעניין ולכן העליתי את זה.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם - פירוש המאירי

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' יולי 28, 2016 1:28 pm

תודה רבה,
נראים דבריך.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 97 אורחים