מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בְּמוֹתְבֵיכוֹן בְּבָתֵּיכוֹן בִּזְמַן מֵיעַסוּקְכוֹן בְּחִיתוּנְכוֹן (ת"י דברים ו, ז)

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

בְּמוֹתְבֵיכוֹן בְּבָתֵּיכוֹן בִּזְמַן מֵיעַסוּקְכוֹן בְּחִיתוּנְכוֹן (ת"י דברים ו, ז)

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' אוגוסט 26, 2016 3:59 pm

נתקלתי בלשון המעניינת של התרגום יונתן דברים ו, ז:
וְתִגְמְרִינוּן לִבְנָךְ וְתֶהֶוְיַין הַנְיַין בְּהוֹן בְּמוֹתְבֵיכוֹן בְּבָתֵּיכוֹן בִּזְמַן מֵיעַסוּקְכוֹן בְּחִיתוּנְכוֹן וּבְמֵיהֲכוֹן בְּאוֹרְחֲכוֹן וּבְפַנְיָא סְמִיךְ לְמִשְׁכָּבֵיכוֹן וּבְצַפְרָא סְמִיךְ לְמִקְמֵיכוֹן.

ניתן להבין את דבריו בשני כיוונים הפוכים:
1. אפשר שהוא מנה את הזמן שיש בו הכי הרבה טירדה - הזמן מתחלק מצד הגדרת המקום ומצד הגדרת הזמן. מצד הגדרת המקום: בבית - חיתון. בדרך - הליכה. מצד הגדרת הזמן: כשאדם עייף בערב, וכשאדם מתעורר לעמל יומו בבוקר).
לפי זה הפסוק בא להשמיענו חומרא - אפילו בזמנים הללו אתה נדרש ללמוד.
2. אך אפשר שהוא מנה דווקא את הזמן שבו אדם פנוי יותר - מתי אדם נמצא בביתו זמן רב? כשהוא מחתן ואז יש שבע ברכות בבית (אחרת הוא כל הזמן בשדה או במסחר, וחוזר רק כדי לישון), ואז זה הזמן הנוח ביותר ללימוד בבית. כשהוא הולך בדרך הראש שלו פנוי להרהר בדברי תורה, וסמוך לשינה זה הזמן שיש בו הכי פחות טירדה.
לפי זה, הפסוק בא להשמיענו קולא - בזמנים הללו אתה חייב למוד, וכל המוסיף מוסיפין לו.

אני משער ששתי צורות ההסתכלות הללו אמורות להיות תלויות באופי האישי של כל אחד...

בתבונה
הודעות: 1313
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: בְּמוֹתְבֵיכוֹן בְּבָתֵּיכוֹן בִּזְמַן מֵיעַסוּקְכוֹן בְּחִיתוּנְכוֹן

הודעהעל ידי בתבונה » ו' אוגוסט 26, 2016 4:14 pm

בכתר יונתן במיוחד בפרשת והיה אם שמוע
משמע שהבין שהכוונה לא לחתונה אלא לאשתו, כשיושבים עם האשה בבית אולי מלשון ביתו זה אשתו, ואולי כי אחרת מה הרבותא (דוקא זמן נוח)
כתר יונתן דברים פרק ו פסוק ז
(ז) ותשננם לבניך ותהיו הוגים בהם בשִׁבתכם בביתכם בעת עִסוקיכם בחתונתכם [עם נשיכם] ובלכתכם בדרככם ובשקיעה סמוך לשכבכם ובבוקר סמוך לקומכם:
וכן
תרגום יונתן דברים פרק יא פסוק יט
(יט) וְתַלְפוּן יַתְהוֹן יַת בְּנֵיכוֹן לִמְגַרְסָא בְּהוֹן בְּמִתְבֵיכוֹן בְּבָתֵּיכוֹן עִם חִיתוּנְכוֹן וּבְמִיהֲכֵכוֹן בְּאָרְחָא וּבְפַנְיָא סְמִיךְ לְמִשְׁכַּבְכוֹן וּבְצַפְרָא סְמִיךְ לְמִקְמֵיכוֹן:

כתר יונתן דברים פרק יא פסוק יט
(יט) ותלמדו אותם את בניכם לגרוס בהם בשִׁבתכם בבתיכם עם נשיכם ובלכתכם בדרך ובפנות [ערב] סמוך למִשׁכבכם ובבוקר סמוך לקומכם:

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: בְּמוֹתְבֵיכוֹן בְּבָתֵּיכוֹן בִּזְמַן מֵיעַסוּקְכוֹן בְּחִיתוּנְכוֹן

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ו' אוגוסט 26, 2016 4:21 pm

הלשון המעניינת הזו מקורה בדברי הגמרא ברכות יא, א. שם טז, א. סוכה כה, א.
בשבתך בביתך -פרט לעוסק במצוה. ובלכתך בדרך - פרט לחתן...
בזמן מיעסוקכון בחיתונכון, הכוונה בזמן העיסוק בצרכי החתונה שאין לו פטור דעוסק במצוה אלא בזמן החתונה עצמה, ולא בזמן העיסוק בחתונה.
חיוב לימוד התורה הוא בכל רגע ואין אתה פטור ממנו אלא כשאתה עוסק במצוה.

בתבונה
הודעות: 1313
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: בְּמוֹתְבֵיכוֹן בְּבָתֵּיכוֹן בִּזְמַן מֵיעַסוּקְכוֹן בְּחִיתוּנְכוֹן

הודעהעל ידי בתבונה » ו' אוגוסט 26, 2016 5:00 pm

למה שלא יחשב עוסק במצווה פחות מהולך להקביל פני רבו והולך לפדות שבויים במסכת סוכה שם, ואם כוונתך שהוא יכול לקיים שניהם מניין?
שנית הגמ' שם מדברת לגבי קריאת שמע ואתה כותב לגבי לימוד תורה, שבזה הגדר הוא "מצוה שא"א לעשותה ע"י אחרים" ושוב זה תלוי במציאות אם אפשר לעשותה.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: בְּמוֹתְבֵיכוֹן בְּבָתֵּיכוֹן בִּזְמַן מֵיעַסוּקְכוֹן בְּחִיתוּנְכוֹן

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' אוגוסט 26, 2016 5:01 pm

שלמה בן חיים כתב:הלשון המעניינת הזו מקורה בדברי הגמרא ברכות יא, א. שם טז, א. סוכה כה, א.
בשבתך בביתך -פרט לעוסק במצוה. ובלכתך בדרך - פרט לחתן...
בזמן מיעסוקכון בחיתונכון, הכוונה בזמן העיסוק בצרכי החתונה שאין לו פטור דעוסק במצוה אלא בזמן החתונה עצמה, ולא בזמן העיסוק בחתונה.
חיוב לימוד התורה הוא בכל רגע ואין אתה פטור ממנו אלא כשאתה עוסק במצוה.


לענ"ד אין לזה קשר לשם בדווקא. אמנם אמת הוא שמהבחינה הזאת ההבנה הראשונה שכתבתי מתאימה לדרשה הזאת שבגמרא, אבל יש לשים לב שדרשת הגמרא עוסקת בהקשר של קריאת שמע ולא בהקשר של מצוות לימוד תורה הכללית (אלא אם מאחדים בין חובת ק"ש ובין גדר המינימום של לימוד תורה, אבל מיניה וביה כבר אי אפשר לדרוש שכוונת הפסוק לומר שיש חובה ללמוד בכל מצב ובכל מקום).
אבל לשיטת שמואל (שק"ש דרבנן), שלפי תר"י דורש פסוק זה על מצוות תלמוד תורה כולה (תר"י ברכות יב ע"ב בדפי הרי"ף), ניתן להבין גם כאפשרות השנייה (אמנם יש לשים לב שמדברי תר"י עולה ששמואל מבין שיש חובה לקרוא באיזה מקום בתורה בבוקר ובערב, אבל לכאורה אין הדבר מוכרח, ואפשר להבין שכיוון שהוא לומד את הפסוק על מצוות לימוד תורה כולה, הוא מחזיר את משמעות המילים "בשבתך בביתך ובלכתך בדרך" לפשוטן המקורי, כפי שנראה מהתרגום יונתן).

מעט דבש
הודעות: 4050
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: בְּמוֹתְבֵיכוֹן בְּבָתֵּיכוֹן בִּזְמַן מֵיעַסוּקְכוֹן בְּחִיתוּנְכוֹן

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' אוגוסט 26, 2016 5:22 pm

עדיאל ברויאר כתב:נתקלתי בלשון המעניינת של התרגום יונתן דברים ו, ז:
וְתִגְמְרִינוּן לִבְנָךְ וְתֶהֶוְיַין הַנְיַין בְּהוֹן בְּמוֹתְבֵיכוֹן בְּבָתֵּיכוֹן בִּזְמַן מֵיעַסוּקְכוֹן בְּחִיתוּנְכוֹן וּבְמֵיהֲכוֹן בְּאוֹרְחֲכוֹן וּבְפַנְיָא סְמִיךְ לְמִשְׁכָּבֵיכוֹן וּבְצַפְרָא סְמִיךְ לְמִקְמֵיכוֹן.

ניתן להבין את דבריו בשני כיוונים הפוכים:
1. אפשר שהוא מנה את הזמן שיש בו הכי הרבה טירדה - הזמן מתחלק מצד הגדרת המקום ומצד הגדרת הזמן. מצד הגדרת המקום: בבית - חיתון. בדרך - הליכה. מצד הגדרת הזמן: כשאדם עייף בערב, וכשאדם מתעורר לעמל יומו בבוקר).
לפי זה הפסוק בא להשמיענו חומרא - אפילו בזמנים הללו אתה נדרש ללמוד.

גמ' כריתות טו.
אמר רבי עקיבא שאלתי את רבן גמליאל ואת ר' יהושע באיטליס של עימאום שהלכו ליקח בהמה למשתה בנו של רבן גמליאל הבא על אחותו ועל אחות אביו ועל אחות אמו מהו...


ובתוספות שם
להודיע שבחן שאע"פ שהיו טרודין היו עוסקין בדברי תורה.

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: בְּמוֹתְבֵיכוֹן בְּבָתֵּיכוֹן בִּזְמַן מֵיעַסוּקְכוֹן בְּחִיתוּנְכוֹן

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ו' אוגוסט 26, 2016 6:18 pm

בתבונה כתב:למה שלא יחשב עוסק במצווה פחות מהולך להקביל פני רבו והולך לפדות שבויים במסכת סוכה שם, ואם כוונתך שהוא יכול לקיים שניהם מניין?
שנית הגמ' שם מדברת לגבי קריאת שמע ואתה כותב לגבי לימוד תורה, שבזה הגדר הוא "מצוה שא"א לעשותה ע"י אחרים" ושוב זה תלוי במציאות אם אפשר לעשותה.

ראה רש"י ברכות יא א שכתב;
ואף על גב דחתן נמי עוסק במצוה הוא, אי לאו קרא יתירה לא נפקא לן מקרא קמא, דכיון דעוסק במצוה לא כתיב בקרא בהדיא, אלא מיעוטא בעלמא הוא דקא דרשינן מביתך וממעטינן מינה עוסק במלאכת מצוה דאיכא טרדא, אבל חתן דטרדא דמחשבה בעלמא הוא, שמחשב על עסק בתולים, אי לאו קרא יתירה - לא אתמעוט. ומעתה א"ש דלא נתמעט אלא בזמן החתונה עצמה ולא בזמן ההכנות אליה.

בתבונה
הודעות: 1313
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: בְּמוֹתְבֵיכוֹן בְּבָתֵּיכוֹן בִּזְמַן מֵיעַסוּקְכוֹן בְּחִיתוּנְכוֹן

הודעהעל ידי בתבונה » א' אוגוסט 28, 2016 4:53 pm

שלמה בן חיים כתב:
בתבונה כתב:למה שלא יחשב עוסק במצווה פחות מהולך להקביל פני רבו והולך לפדות שבויים במסכת סוכה שם, ואם כוונתך שהוא יכול לקיים שניהם מניין?
שנית הגמ' שם מדברת לגבי קריאת שמע ואתה כותב לגבי לימוד תורה, שבזה הגדר הוא "מצוה שא"א לעשותה ע"י אחרים" ושוב זה תלוי במציאות אם אפשר לעשותה.

ראה רש"י ברכות יא א שכתב;
ואף על גב דחתן נמי עוסק במצוה הוא, אי לאו קרא יתירה לא נפקא לן מקרא קמא, דכיון דעוסק במצוה לא כתיב בקרא בהדיא, אלא מיעוטא בעלמא הוא דקא דרשינן מביתך וממעטינן מינה עוסק במלאכת מצוה דאיכא טרדא, אבל חתן דטרדא דמחשבה בעלמא הוא, שמחשב על עסק בתולים, אי לאו קרא יתירה - לא אתמעוט. ומעתה א"ש דלא נתמעט אלא בזמן החתונה עצמה ולא בזמן ההכנות אליה.


רש"י כותב בדיוק ההיפך מדבריך
חתן שזה רק טרדא במחשבה בעלמא ובגלל שאינו טרוד במעשה לכן איננו בכלל עוסק במצווה רגיל, אבל יוצא שהכנת החתונה שהיא כן במעשה הרי היא בכלל עוסק במצווה רגיל


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים