איתן כתב:לא אוכל שלא להביא פה את דברי הרמב"ם, אף שאינם קשורים ישירות לנושא. מו"נ ח"ג פכ"ב:
ענין איוב הנפלא הוא מכת מה שאנחנו בו, ר"ל שהוא משל לבאר דיעות בני אדם בהשגחה, וכבר ידעת באורם ומאמר קצתם איוב לא היה ולא נברא אלא משל היה, ואשר חשבו שהיה ונברא ושהוא ענין שאירע, לא ידעו לו לא זמן ולא מקום, אלא קצת החכמים אמרו שהיה בימי האבות, וקצתם אמרו שהיה בימי משה, וקצתם אמרו שהיה בימי דוד, וקצתם אמרו שהיה מעולי בבל, וזה ממה שיחזק מאמר מי שאמר לא היה ולא נברא
ויותר מזה כתב ר' זרחי' הנ"ל וז"ל
כי איך יעלה אפילו בלב הסכל שהבורא יתברך שמו יהיה נפתה לשטן או לשום נברא מנבראיו ואפילו אם היה מלאך כל שכן שהיה שטן מזיק לבריות בלא פשע ובלא עון, כי זה לבדו היה מספיק להוציא כל סכל וכל פתי מהיותו מאמין שאיוב היה כלל בשום זמן או נברא בשום פנים, כמו שיחשבו אנשים שמוחם מלא מזוהמא שאינה נפסקת מהם לעולם ואין ראוי שתפסק מהם כיון שעלה בהמותם וסכלותם לזה הגדר כלו שיאמינו שאיוב היה או נברא בשום פנים בעולם.
ואתמה על (המו"נ ו)ר' זרחי' הנ"ל איך דוחה דברי חז"ל בקלות כזה שהרי כל התנאים* ואמוראים** בב"ב ובמדרשים הסיקו שלא כדעת ההוא מרבנן שמשל הי'*** וכן משמעות כמה סתמי המדרשים כגון אמר רב הונא בשלשה מקומות יצתה רוח.. אחד בימי איוב ואחד בימי וכו' (ויק"ר ט"ו, א) מלמד שאיוב נולד מהול (אבות דר"נ ב, ה) ועוד. ולדבריו כל אלו סכלים היו?!
ואולי יישבו בדרכו של פי' שם טוב על מו"נ וז"ל
ומה שאמרו חכמים שהי' בימי אבות או בימי משה או בימי דוד או מעולי גולה, הרמז בזה שבכל דור ודור נמצא צדיק ורע לו רשע וטוב לו, והבן זה כי הוא נפלא.
אך יותר מזה ר' זרחי' באופן אחד חולק על יחזקא' הנביא (יד,יד-כ) שסבר שלא הי' משל וז"ל
האחת היא שאף על פי שהנביא היה בדעתו והסכמתו שאיוב היה ולא היה משל, אין אנו מוכרחים בעבור זה להרחיק דעת מי שאומר שהוא למשל, כי אין מי שיודע סודות הנבואה שיאמין שהבורא אמר לנביא ההוא במראה הנבואה שאיוב היה ונברא. אם כן אין ראיה אם הנביא אמר שאיוב היה וכו'
ועיין הגהת יעב"ץ הנדפס בהוצאת וגשל וז"ל
שמו ושם עירו למה. עדיפא הול״ל מסוף ספר איוב [מב, יג] וה׳ בירך אחרית איוב, כל הפרשה אין לו ציור לפרשו ע״ד משל, וכן מענה... בספר א״א לפרשו דרך משל, והתימה מר׳ שמואל בר נחמני שלא גער ביה מלהוציאו בנזיפה מעלות דופי ח״ו בכתבי קודש כאילו הם ספרי המירס המכזבים, לא כאלה חלק יעקב, חלילה חולין הוא ומחשבת פיגול הוא.
* ברייתות דשבעה נביאים, דחסיד היה באומות העולם, רבי אלעזר, רבי יהושע בן קרחה, רבי נתן, חכמים, י"א (ב"ב ט"ו:), סדר עולם רבא פרק ג, תני ר' חייא (ב"ר נז, ד), תני ר ישמעאל, דרש רבי עקיבה... אליהוא זה בלעם וכו' א"ל ראב"ע... אליהוא זה יצחק וכו' (ירושלמי סוטה ה, ו).
** ר' לוי בר חמא, רבא, ר׳ שמואל בר נחמני, רבי יוחנן ורבי אלעזר (ב"ב ט"ו:), רשב"ל משום בר קפרא, רבי אבא בר כהנא, ר' לוי, רבי לוי בשם ר' יוסי בר חלפתא, ר' יוסי בר יהודה, ר' שמואל בר נחמן, ר' חנינא, ר' יהושע בן לוי (ב"ר נז, ד).
*** לפי גי' הגאונים אף הוא לא ס"ל כן וכן משמע במדרשים המקבילים אך צ"ע ליישב גי' זו בהמשך הגמ'.