מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"יעקב מפרכס לצאת" - פרכס-כרפס

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יעל
הודעות: 238
הצטרף: ה' מרץ 20, 2014 3:41 pm

"יעקב מפרכס לצאת" - פרכס-כרפס

הודעהעל ידי יעל » ה' דצמבר 01, 2016 11:05 am

כידוע, מדרש בראשית רבה (סג, ו) לפסוק "ויתרוצצו הבנים בקרבה" (בראשית כה, כב) דורש
שבשעה שהיתה רבקה עומדת על בתי כנסיות ובתי מדרשות היה יעקב מפרכס לצאת.
ורש"י שם - "רבותינו דרשוהו לשון ריצה כשהיתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר יעקב רץ ומפרכס לצאת עוברת על פתחי ע"א עשו מפרכס לצאת".
והנה, אותיות השורש "פרכס" זהות בשיכול אותיות למילה "כרפס".
לא ראיתי עד כה התייחסות לדמיון הזה במקורות.
האם יש למאן דהו אפשרות להעלות רעיון מקשר בין השניים.
נערך לאחרונה על ידי יעל ב ה' דצמבר 01, 2016 10:22 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11924
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "יעקב מפרכס לצאת" - פרכס-כרפס

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' דצמבר 01, 2016 11:13 am

מסתמא הכוונה לקשר ע"ד הרמז.

לר"י בניסן נולדו אבות (ומסתמא רצה לצאת סמוך ללידה, ולא להיות נפל).
כרפס הוא נוטריקון כתונת פסים שגרמה לגלות מצרים, כמ"ש בספרים.

רק לא לשכוח שגם עשו פרכס.

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "יעקב מפרכס לצאת" - פרכס-כרפס

הודעהעל ידי יאיר » ה' דצמבר 01, 2016 11:14 am

כמו"כ 'בנים' אותיות 'מבין' היש מי שיודע לקשר?
(שלי יותר טוב כי הוא מהפסוק ממש).....

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "יעקב מפרכס לצאת" - פרכס-כרפס

הודעהעל ידי יאיר » ה' דצמבר 01, 2016 11:16 am

כרפ"ס ר"ת כלל ראשון פה סגור.

אולי יעזור למישהו לקשר...

אסף המזכיר
הודעות: 12
הצטרף: א' נובמבר 27, 2016 7:21 pm

Re: "יעקב מפרכס לצאת" - פרכס-כרפס

הודעהעל ידי אסף המזכיר » ה' דצמבר 01, 2016 11:18 am

יעוי' בספר שארית יוסף [ידיד] ח"ג עמ' רצה, מצוי באוצר.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: "יעקב מפרכס לצאת" - פרכס-כרפס

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' דצמבר 01, 2016 6:36 pm

יעל כתב:כידוע, מדרש בראשית רבה (סג, ו) לפסוק "ויתרוצצו הבנים בקרבה" (בראשית כה, כב) דורש
שבשעה שהיתה רבקה עומדת על בתי כנסיות ובתי מדרשות היה יעקב מפרכס לצאת.
ורש"י שם - "רבותינו דרשוהו לשון ריצה כשהיתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר יעקב רץ ומפרכס לצאת עוברת על פתחי ע"א עשו מפרכס לצאת".
והנה, אותיות השורש "פרכס" זהות בשיכול אותיות למילה "כרפס".
לא ראיתי עד כה התייחסות לדמיון הזה במקורות.
האם יש למאן דהו אפשרות להעלות רעיון מקשר בין השניים.

פירור דרשני: הכרפס מגיע בתחילה, אבל מסתפקים במועט [-אוכלים ממנו פחות מכזית] וזוכרים היטב שעוד מעט בא העיקר [-מרור שחיובו מן התורה].
בכרפס דידן, בתחילה מגיע עשיו, אבל נשמח אם נוכל להסתפק במועט. וכמובן הבא אחריו הוא העיקר, יעקב שנולד אחריו.
ושערי דרוש פתוחים לרווחה.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "יעקב מפרכס לצאת" - פרכס-כרפס

הודעהעל ידי לייטנר » ה' דצמבר 01, 2016 6:42 pm

יעל כתב:כידוע, מדרש בראשית רבה (סג, ו) לפסוק "ויתרוצצו הבנים בקרבה" (בראשית כה, כב) דורש
שבשעה שהיתה רבקה עומדת על בתי כנסיות ובתי מדרשות היה יעקב מפרכס לצאת.
ורש"י שם - "רבותינו דרשוהו לשון ריצה כשהיתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר יעקב רץ ומפרכס לצאת עוברת על פתחי ע"א עשו מפרכס לצאת".
והנה, אותיות השורש "פרכס" זהות בסיקול אותיות למילה "כרפס".
לא ראיתי עד כה התייחסות לדמיון הזה במקורות.
האם יש למאן דהו אפשרות להעלות רעיון מקשר בין השניים.


השיטה של חילופי עיצורים בשורשים הקרובים זה לזה קיימת בשפות שמיות, אך כיון ש'פרכס' הוא מיוונית ו'כרפס' הוא מפרסית, לא מוצא כל סיבה לקשור בין הדברים.

יעל
הודעות: 238
הצטרף: ה' מרץ 20, 2014 3:41 pm

Re: "יעקב מפרכס לצאת" - פרכס-כרפס

הודעהעל ידי יעל » ו' דצמבר 02, 2016 9:33 am

השיטה של חילופי עיצורים בשורשים הקרובים זה לזה קיימת בשפות שמיות, אך כיון ש'פרכס' הוא מיוונית ו'כרפס' הוא מפרסית, לא מוצא כל סיבה לקשור בין הדברים.

בכל זאת יש מקום להעלות קישורים על דרך הדרש ולתת את הדעת על כך.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "יעקב מפרכס לצאת" - פרכס-כרפס

הודעהעל ידי לייטנר » ו' דצמבר 02, 2016 10:39 am

דומני שכבר הוזכרה כאן בעבר דעתו דעתו (הקיצונית עד כדי תמיה) של פרופ' ליברמן שהמברך ברכות התורה על לימוד גמרא בלא שידע יוונית, ברך ברכה לבטלה...

יעל
הודעות: 238
הצטרף: ה' מרץ 20, 2014 3:41 pm

Re: "יעקב מפרכס לצאת" - פרכס-כרפס

הודעהעל ידי יעל » ו' דצמבר 02, 2016 1:33 pm

לייטנר כתב:דומני שכבר הוזכרה כאן בעבר דעתו דעתו (הקיצונית עד כדי תמיה) של פרופ' ליברמן שהמברך ברכות התורה על לימוד גמרא בלא שידע יוונית, ברך ברכה לבטלה...

נהיר שדעה זו לא מקובלת על מרבית משתמשי הפורומים האלה.
חוץ מזה חז"ל עצמם הרי משתמשים הרבה בנוטריקונים.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים