מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פירוש מפתיע: המקלות המפוצלים הוצגו בעדרו של יעקב

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

פירוש מפתיע: המקלות המפוצלים הוצגו בעדרו של יעקב

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ד' דצמבר 07, 2016 4:46 pm

בספר אור זרוע חלק א - שאלות ותשובות סימן תשסט מופיעה תשובה בענין פרשת המקלות של יעקב. מתשובה זו עולה כי יעקב קיבל מלכתחילה את צאן לבן הנקודים והטלואים, ואותם רעו בניו (שהגדול שבהם היה אז בסך הכל בן 6 וחצי), ואת המקלות המפוצלים הציג יעקב רק לעומת הפרטים המנומרים שבעדרו השייכים לו ולא נגד הפרטים השחורים והלבנים השייכים ללבן. וזה לשונו:
פירושי מקלות

אומרים רבים טוב מי יראנו. בפרשת יעקב אבינו. על מחשוף הלבן טעם יביננו. אולי יש אשר לזכות ידידנו. וראיתי כי כולנו כצאן טעינו. כי לא כן כאשר דמינו. אשר פצל בשל לבן והפקיע ממונו ממנו אלא איש תם חסידות למדנו. מה' ומישראל לנקותנו. ומן הכיעור ומן הדומה להרחיקנו. שלא להחשד. כי אומר אני כי יעקב אבינו ידע שלבן רמאי ובעל תחבולות היה וחשב איך יעשה שלא יחשוד אותו לבן ויעליל עליו להוציא שכר טרחו מידו והתנה עם לבן שכל זה נקוד וטלוא בכשבים וטלוא ונקוד בעזים אשר יולד בעדר לבן יהיה שכרו של יעקב וגם אשר כבר נולד נקוד וטלו' בכשבים וטלוא ונקוד בעזים יהיה שכרו ויטול מיד ככתוב אעבור בכל צאנך היום הסר משם כל שה נקוד וטלוא וגו' וענתה בי צדקתי וגו' כלומר יודע אני שהבורא ישלח ברכה בחלקי שמא תאמר כי גנבתי מחלקך זה התנאי יהיה בינינו כל אשר איננו נקוד וטלוא גנוב הוא אתי ושלך הוא ועלי לשלם לך פי שנים ככתוב שנים ישלם ויאמר לבן יהי' כדבריך (גרמה) [נדמה] לו דבר מועט וקבל על עצמו ויסר ביום ההוא את התישים העקודים והטלואות ואת כל העזים הנקודות והטלואות ויתנם יעקב ביד ראובן ושמעון בניו וישם דרך שלשת ימים בין עדרו של יעקב הרועים בניו ובין עדרו של לבן הרועה יעקב שלא יאמר לבן שבאו מעדרו ויקח לו יעקב מקל לבנה לח ולוז וערמון ויפצל וגו' ויצג את המקלות אשר פצל גו' ברהטים בשקתות המים של עדר יעקב בהרועים ראובן ושמעון בניו ויחמו הצאן של יעקב אל המקלות ותלדנה הצאן עקודי' נקודי' וטלואים והכשבים נקודים וטלואים הנולדי' בצאן לבן הפריד יעקב לבד כי זהו שכרו כאשר התנה עמו וישת לו עדרים לבד ולא שתם על צאן לבן שלא יאמר לבן בעבור שרואים עקודים ונקודים יולדי' כמותם. ובהעטיף הצאן היינו המכוסים של לבן שכולם שחורים או כולם לבנים והם של לבן לא ישים שלא להפקיע ממונו של לבן והיה העטופים ללבן והקשורים ליעקב ולא יכול לבן לחשוד את יעקב כי עמד באמונתו וענתה בו צדקתו. כך נראה בעיני אני יצחק בר משה בן ה"ר יצחק בן החבר ר' שלום זכר צדיק לברכה

מי הם אותם "רבים" שאמרו "טוב מי יראנו"? האם היו אלו סתם יפי-נפש שלא הבינו איך יכול להיות שיעקב האיש התם ירמה את לבן?
מתוכן דבריו "וראיתי כי כולנו כצאן טעינו, כי לא כן כאשר דמינו..." נשמע שמדובר בסך הכל בפירוש פולמוסי אנטי-נוצרי, שנועד לתרץ את מעשי יעקב מול המתווכח הנוצרי התורן שיקשה על פשר רמאותו של יעקב ולהוות כעין הצטדקות, שחס ושלום לא נחשד יעקב להפקיע ממונו של לבן ממנו וכו' (לשם השואה: ראה גם http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?2 ... eid=P0040R).

פלגינן
הודעות: 3236
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: פירוש מפתיע: המקלות המפוצלים הוצגו בעדרו של יעקב

הודעהעל ידי פלגינן » ד' דצמבר 07, 2016 5:00 pm

ראה ריב"א כעי"ז והוסיף "ואין זה ישובו של מקרא אלא תשובה למינין הוא" (תו"ש).


הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: פירוש מפתיע: המקלות המפוצלים הוצגו בעדרו של יעקב

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ה' דצמבר 08, 2016 4:30 pm

תודה לכל המראי-מקומות שהועלו.
מהאשכול הנ"ל עולה שהיו שהבינו את דברי האו"ז כפשוטם, בחשבם שזהו דעתו האישית, זאת בניגוד לריב"א שציין בפירוש שתשובתו היא כנגד המינים.
ולכן יש להעיר לעורכי מכון ירושלים, או לכל עורך שהוא שיוציא לאור מהדורה נוספת מהספר, שיוסיף בהערה שפירוש זה לא כתבו האור זרוע כדי ללמוד ממנו פשט במקרא.
אולי יש לשלוח גם לעורכי "אוצר מפרשי התורה" שיעירו זאת.

בור ריק
הודעות: 105
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 7:14 am

Re: פירוש מפתיע: המקלות המפוצלים הוצגו בעדרו של יעקב

הודעהעל ידי בור ריק » א' דצמבר 11, 2016 4:17 am

החת"ס בפרשתינו העתיק דברי האו'ז לכאו' יש להוכיח מזה דס"ל דלא נאמרה רק לתשובת המינים

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: פירוש מפתיע: המקלות המפוצלים הוצגו בעדרו של יעקב

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ב' דצמבר 12, 2016 2:11 pm

בור ריק כתב:החת"ס בפרשתינו העתיק דברי האו'ז לכאו' יש להוכיח מזה דס"ל דלא נאמרה רק לתשובת המינים

האם אפשר לקבל מ"מ יותר מדוייק?
שו"ר שקדמו לאו"ז "מדקדק גדול", והפריכו הראב"ע (ל, לה):
ומלת הסר משם על דעת מדקדק גדול שם הפועל, להסיר משם, ואלה שכרי, ופי' ויתן ביד בניו. של יעקב. רק וישם דרך שלשת ימים על לבן הוא. וזה הפי' איננו נכון, כי אין ליעקב בן גדול מראובן, ועוד אין לו ז' שנים.

ואם מדקדק זה התכוון לכך ברצינות, הרי שמלשון הקדמתו של האו"ז משמע שלא התכוון אלא כנגד המשחיתים.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים