מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

געתם - לא אלוף

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
היכלי שן
הודעות: 158
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 10:07 pm

געתם - לא אלוף

הודעהעל ידי היכלי שן » א' דצמבר 18, 2016 8:11 am

כמפורש בפרשת השבוע לאליפז היו חמשה בנים. תימן אומר צפו געתם וקנז. והנה זה פלא בפסוקים שלאחר מכן מפורש כי רק תימן אומר צפו וקנז קבלו תואר 'אלוף', ואילו 'געתם' לא קיבל תואר 'אלוף' - מישהו יודע מדוע? במה זה תלוי?
והנה, לולא שהתורה כתבה ופירטה את כל זאת, לא היינו נזקקים לזה. אבל תורה היא וללמוד אנו צריכים.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: געתם - לא אלוף

הודעהעל ידי ברזילי » א' דצמבר 18, 2016 8:14 am

אַלּוּף קֹרַח אַלּוּף גַּעְתָּם אַלּוּף עֲמָלֵק אֵלֶּה אַלּוּפֵי אֱלִיפַז בְּאֶרֶץ אֱדוֹם אֵלֶּה בְּנֵי עָדָה.
(אלא שיש לשאול מדוע לא נמנה כפי סדר הולדתו)

היכלי שן
הודעות: 158
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 10:07 pm

Re: געתם - לא אלוף

הודעהעל ידי היכלי שן » א' דצמבר 18, 2016 8:29 am

תודה. נכון, אלא שחיפשתי אותו ברשימה עם שאר אחיו, והוא אינו שם אלא ברשימה עם אחיו למחצה.
מעתה, השאלה היא כפי שכתבת וגם משוע אינו ברשימה עם אחיו הגמורים.

היכלי שן
הודעות: 158
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 10:07 pm

Re: געתם - לא אלוף

הודעהעל ידי היכלי שן » א' דצמבר 18, 2016 8:50 am

ואם כבר אז נבא לברר יותר:
אלו הפסוקים:
י אֵלֶּה, שְׁמוֹת בְּנֵי-עֵשָׂו: אֱלִיפַז, בֶּן-עָדָה אֵשֶׁת עֵשָׂו, רְעוּאֵל, בֶּן-בָּשְׂמַת אֵשֶׁת עֵשָׂו. יא וַיִּהְיוּ, בְּנֵי אֱלִיפָז--תֵּימָן אוֹמָר, צְפוֹ וְגַעְתָּם וּקְנַז. יב וְתִמְנַע הָיְתָה פִילֶגֶשׁ, לֶאֱלִיפַז בֶּן-עֵשָׂו, וַתֵּלֶד לֶאֱלִיפַז, אֶת-עֲמָלֵק; אֵלֶּה, בְּנֵי עָדָה אֵשֶׁת עֵשָׂו. יג וְאֵלֶּה בְּנֵי רְעוּאֵל, נַחַת וָזֶרַח שַׁמָּה וּמִזָּה; אֵלֶּה הָיוּ, בְּנֵי בָשְׂמַת אֵשֶׁת עֵשָׂו. יד וְאֵלֶּה הָיוּ, בְּנֵי אָהֳלִיבָמָה בַת-עֲנָה בַּת-צִבְעוֹן--אֵשֶׁת עֵשָׂו; וַתֵּלֶד לְעֵשָׂו, אֶת-יעיש (יְעוּשׁ) וְאֶת-יַעְלָם וְאֶת-קֹרַח. טו אֵלֶּה, אַלּוּפֵי בְנֵי-עֵשָׂו: בְּנֵי אֱלִיפַז, בְּכוֹר עֵשָׂו--אַלּוּף תֵּימָן אַלּוּף אוֹמָר, אַלּוּף צְפוֹ אַלּוּף קְנַז. טז אַלּוּף-קֹרַח אַלּוּף גַּעְתָּם, אַלּוּף עֲמָלֵק; אֵלֶּה אַלּוּפֵי אֱלִיפַז בְּאֶרֶץ אֱדוֹם, אֵלֶּה בְּנֵי עָדָה. יז וְאֵלֶּה, בְּנֵי רְעוּאֵל בֶּן-עֵשָׂו--אַלּוּף נַחַת אַלּוּף זֶרַח, אַלּוּף שַׁמָּה אַלּוּף מִזָּה; אֵלֶּה אַלּוּפֵי רְעוּאֵל, בְּאֶרֶץ אֱדוֹם--אֵלֶּה, בְּנֵי בָשְׂמַת אֵשֶׁת עֵשָׂו. יח וְאֵלֶּה, בְּנֵי אָהֳלִיבָמָה אֵשֶׁת עֵשָׂו--אַלּוּף יְעוּשׁ אַלּוּף יַעְלָם, אַלּוּף קֹרַח; אֵלֶּה אַלּוּפֵי אָהֳלִיבָמָה, בַּת-עֲנָה--אֵשֶׁת עֵשָׂו.

לעשיו היו 3 נשים: עדה, בשמת ואהליבמה.
לעדה נולד בן ששמו אליפז.
לאליפז היו בנים מאשתו (ששמה לא ידוע): תימן, אומר, צפו, געתם וקנז. כמו כן בן מפילגשו ששמה תמנע, והוא: עמלק.
לבשמת נולד בן ושמו רעואל.
לרעואל נולדו בנים ששמם: נחת, זרח, שמה ומזה.
לאהליבמה נולדו שלש בנים: יעוש, יעלם וקרח.

אם אנו מסכמים את הדברים, יוצא כן: לעשיו עצמו היו חמשה בנים: אחד מעדה - אליפז. אחד מבשמת - רעואל. ושלשה מאהליבמה - יעוש יעלם וקורח.
כמו כן היו לו 10 נכדים: ששה מאליפז, וארבעה מבשמת.

רשימת האלופים הם כדלהלן:
פסוק טו מונה את האלופים מבני אליפז: לּוּף תֵּימָן אַלּוּף אוֹמָר, אַלּוּף צְפוֹ אַלּוּף קְנַז. פסוק טז מונה: אַלּוּף-קֹרַח אַלּוּף גַּעְתָּם, אַלּוּף עֲמָלֵק. לפי הפירוט דלהלן: אלוף קורח הוא בכלל בן של עשיו, לעומת האלופים האחרים המנויים - הן באותו פסוק ובין בפסוק הקודם - שהם נכדים של עשיו.

וקשה מה שכותבת התורה על אלוף קורח שהוא מאלופי אליפז בעוד בפסוקים מפורש שהוא בן של עשיו עצמו. או בנוסח אחר: מי זה הקורח הזה שמוזכר כאן?
עוד קשה, שבפסוק יח מוזכר שוב קורח כבנו של אהליבמה.

עוד יש לדייק ולברר ועוד חזון למועד.

נ.ב. כל זה נכתב ללא ספרים, באשר אני במקום ללא ספרים.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: געתם - לא אלוף

הודעהעל ידי לייטנר » א' דצמבר 18, 2016 9:15 am

ראה העמ"ד שם שעומד על שאלתך ומתרץ:
ידוע הקושי בזה, והנראה דזה מבואר בדה"י [א' א' ל"ו] דלאליפז היה בן שנקרא תמנע, וכבר פירשו הראשונים ד'ותמנע היתה פלגש' קאי תיבת ותמנע גם על מקרא הקודם וקנז ותמנע, אמנם לא נקרא אלוף שלו על שמו, משום שלא יתחלף על זרע תמנע אחות לוטן נשיא הארץ, על כן נקרא על שם בנו שהיה לו ושמו קרח

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: געתם - לא אלוף

הודעהעל ידי ברזילי » א' דצמבר 18, 2016 10:12 am

לייטנר כתב:ראה העמ"ד שם שעומד על שאלתך ומתרץ:
ידוע הקושי בזה, והנראה דזה מבואר בדה"י [א' א' ל"ו] דלאליפז היה בן שנקרא תמנע, וכבר פירשו הראשונים ד'ותמנע היתה פלגש' קאי תיבת ותמנע גם על מקרא הקודם וקנז ותמנע, אמנם לא נקרא אלוף שלו על שמו, משום שלא יתחלף על זרע תמנע אחות לוטן נשיא הארץ, על כן נקרא על שם בנו שהיה לו ושמו קרח

אם החליפו את השם שלא להתבלבל עם שם דומה אצל בני החורי, למה בחרו בשם שיש כמוהו באותה משפחה עצמה (אלוף קרח בן אהליבמה)?

לא ידען
הודעות: 1093
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: געתם - לא אלוף

הודעהעל ידי לא ידען » א' דצמבר 18, 2016 12:54 pm

כמו כן קשה מי היו בני דישון בן שעיר החורי ומי היה דישן (בחולם ובלי וא"ו) בנו של ענה.
יש בפסוקים פעמיים בני דישן בקמ"ץ פסוק לפני בני אצר ופסוק אחריו. ובבני שעיר החורי יש דישון ודישן, שמא בפסוקי הנכדים הכוונה לשני אלו ורק כתבו פעם דישן ופעם דישון, ובנו של ענה הוא נכד שלישי שנקרא כך??

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: געתם - לא אלוף

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' דצמבר 18, 2016 5:26 pm

לא ידען כתב:כמו כן קשה מי היו בני דישון בן שעיר החורי ומי היה דישן (בחולם ובלי וא"ו) בנו של ענה.
יש בפסוקים פעמיים בני דישן בקמ"ץ פסוק לפני בני אצר ופסוק אחריו. ובבני שעיר החורי יש דישון ודישן, שמא בפסוקי הנכדים הכוונה לשני אלו ורק כתבו פעם דישן ופעם דישון, ובנו של ענה הוא נכד שלישי שנקרא כך??

לא כי, החילוק בין דשון ודישן אינו נמדד לפי הוא"ו אלא לפי היו"ד:
כל מקום שכתוב חסר יו"ד - זהו דשון בחולם, וגם כשכתוב דשן קוראים בחולם, וכל מקום שכתוב מלא יו"ד - זהו דישן בקמץ (וסימנך: עשירים מקמצים - תיקון קוראים סימנים).
עכשיו תקרא שוב את הפסוקים ותראה מיהם בני דישן ומיהם בני דשון/דשן.

לא ידען
הודעות: 1093
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: געתם - לא אלוף

הודעהעל ידי לא ידען » א' דצמבר 18, 2016 9:56 pm

החילוק לא קשור לשאלתי. בשמות בני שעיר כתוב דשון ואצר ודישן ואלו כשמביא רשימת תולדותיהם כותב פעמיים בני דישן ביו"ד, לפני בני אצר ואחריהם .
תראה שוב בפסוקים אני מביאם כאן:
אלה בני-שעיר החורי, יושבי הארץ: 1.לוטן ו2. שובל, ו3. צבעון ו4.ענה. [b]כא ו5.דישון ו6.אצר, ו7.דישן; אלה אלופי החורי בני שעיר, בארץ אדום. [/b]
מצאנו אם כן שהיו לשעיר שבעה בנים. והנה רשימת בני הבנים לפי המספרים שהוספתי:
כב ויהיו בני-1.לוטן, חורי והימם; ואחות לוטן, תמנע.
כג
ואלה בני 2. שובל, עלוון ומנחת ועיבל, שפו, ואונם.
כד ואלה בני-3. צבעון, ואיה וענה; הוא ענה, אשר מצא את-הימים במדבר, ברעותו את-החמורים, לצבעון אביו.
כה ואלה 4. בני-ענה, דישון;(מיהו דישון זה הנכתב בוא"ו כמו דישון של מספר 5 לעיל) ואוהליבמה, בת-ענה.
כו ואלה, בני 5. דישן--(שים לב כאן כתוב דישן בלי וואו ובלי חולם) חמדן ואשבן, ויתרן וכרן.
כז אלה, בני-6. אצר--בלהן וזעוון, ועקן.
כח אלה בני-7. דישן, עוץ וארן.
כט אלה, אלופי החורי: אלוף לוטן אלוף שובל, אלוף צבעון אלוף ענה. ל אלוף דישון אלוף אצר, אלוף דישן; אלה אלופי החורי לאלופיהם, בארץ שעיר.

חיימקה
הודעות: 1315
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: געתם - לא אלוף

הודעהעל ידי חיימקה » ב' דצמבר 19, 2016 1:08 am

היכלי שן כתב:
רשימת האלופים הם כדלהלן:
פסוק טו מונה את האלופים מבני אליפז: לּוּף תֵּימָן אַלּוּף אוֹמָר, אַלּוּף צְפוֹ אַלּוּף קְנַז. פסוק טז מונה: אַלּוּף-קֹרַח אַלּוּף גַּעְתָּם, אַלּוּף עֲמָלֵק. לפי הפירוט דלהלן: אלוף קורח הוא בכלל בן של עשיו, לעומת האלופים האחרים המנויים - הן באותו פסוק ובין בפסוק הקודם - שהם נכדים של עשיו.

וקשה מה שכותבת התורה על אלוף קורח שהוא מאלופי אליפז בעוד בפסוקים מפורש שהוא בן של עשיו עצמו. או בנוסח אחר: מי זה הקורח הזה שמוזכר כאן?
עוד קשה, שבפסוק יח מוזכר שוב קורח כבנו של אהליבמה.

עוד יש לדייק ולברר ועוד חזון למועד.

נ.ב. כל זה נכתב ללא ספרים, באשר אני במקום ללא ספרים.

עי' רש"י פסוק ה' ורש"י סוטה יג. ועי' רא"ם שהם מדרשים חלוקים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: געתם - לא אלוף

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 19, 2016 8:20 am

לא ידען כתב:החילוק לא קשור לשאלתי. בשמות בני שעיר כתוב דשון ואצר ודישן ואלו כשמביא רשימת תולדותיהם כותב פעמיים בני דישן ביו"ד, לפני בני אצר ואחריהם .
תראה שוב בפסוקים אני מביאם כאן:
אלה בני-שעיר החורי, יושבי הארץ: 1.לוטן ו2. שובל, ו3. צבעון ו4.ענה. [b]כא ו5.דישון ו6.אצר, ו7.דישן; אלה אלופי החורי בני שעיר, בארץ אדום. [/b]
מצאנו אם כן שהיו לשעיר שבעה בנים. והנה רשימת בני הבנים לפי המספרים שהוספתי:
כב ויהיו בני-1.לוטן, חורי והימם; ואחות לוטן, תמנע.
כג
ואלה בני 2. שובל, עלוון ומנחת ועיבל, שפו, ואונם.
כד ואלה בני-3. צבעון, ואיה וענה; הוא ענה, אשר מצא את-הימים במדבר, ברעותו את-החמורים, לצבעון אביו.
כה ואלה 4. בני-ענה, דישון;(מיהו דישון זה הנכתב בוא"ו כמו דישון של מספר 5 לעיל) ואוהליבמה, בת-ענה.
כו ואלה, בני 5. דישן--(שים לב כאן כתוב דישן בלי וואו ובלי חולם) חמדן ואשבן, ויתרן וכרן.
כז אלה, בני-6. אצר--בלהן וזעוון, ועקן.
כח אלה בני-7. דישן, עוץ וארן.
כט אלה, אלופי החורי: אלוף לוטן אלוף שובל, אלוף צבעון אלוף ענה. ל אלוף דישון אלוף אצר, אלוף דישן; אלה אלופי החורי לאלופיהם, בארץ שעיר.

עכשיו התבוננתי בפסוקים וראיתי שאכן קושייתך גדולה, ודברי הקודמים אינם מתחילים לתרץ, כיוון שישנם שני פסוקים המדברים על "בני דישן" ביוד ובקמץ, וישנם לכאורה שלושה אנשים: דשון בן שעיר, דישן בן שעיר, ודשון בן ענה (אא"כ נאמר שהוא ממזר כאחותו אהליבמה).
רק הערה קטנה: חבל מאוד שאינך מדייק בחסרות ויתרות כאשר הם בעלי משמעות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: געתם - לא אלוף

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 19, 2016 8:40 am

לא ידען כתב:כמו כן קשה מי היו בני דישון בן שעיר החורי ומי היה דישן (בחולם ובלי וא"ו) בנו של ענה.
יש בפסוקים פעמיים בני דישן בקמ"ץ פסוק לפני בני אצר ופסוק אחריו. ובבני שעיר החורי יש דישון ודישן, שמא בפסוקי הנכדים הכוונה לשני אלו ורק כתבו פעם דישן ופעם דישון, ובנו של ענה הוא נכד שלישי שנקרא כך??

הרמב"ן עמד על קושיא זו, וכתב:
ואלה בני דישן חמדן ואשבן - הוא דישון הבן החמישי לשעיר, כי אין קפידא שיקראנו דישן או דישון, רק כשהם בפסוק אחד להבדיל בין שניהם, וכן ויעש חירום את הכיורות, ויכל חירם. והוצרך הכתוב בכאן לקראו דישן שלא יחשב שהוא דישון בן ענה הנזכר בסמוך ליחס לו תולדות, כי כן יהיה במשמע.

לא ידען
הודעות: 1093
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: געתם - לא אלוף

הודעהעל ידי לא ידען » ב' דצמבר 19, 2016 10:50 am

עזריאל ברגר כתב:
לא ידען כתב:כמו כן קשה מי היו בני דישון בן שעיר החורי ומי היה דישן (בחולם ובלי וא"ו) בנו של ענה.
יש בפסוקים פעמיים בני דישן בקמ"ץ פסוק לפני בני אצר ופסוק אחריו. ובבני שעיר החורי יש דישון ודישן, שמא בפסוקי הנכדים הכוונה לשני אלו ורק כתבו פעם דישן ופעם דישון, ובנו של ענה הוא נכד שלישי שנקרא כך??

הרמב"ן עמד על קושיא זו, וכתב:
ואלה בני דישן חמדן ואשבן - הוא דישון הבן החמישי לשעיר, כי אין קפידא שיקראנו דישן או דישון, רק כשהם בפסוק אחד להבדיל בין שניהם, וכן ויעש חירום את הכיורות, ויכל חירם. והוצרך הכתוב בכאן לקראו דישן שלא יחשב שהוא דישון בן ענה הנזכר בסמוך ליחס לו תולדות, כי כן יהיה במשמע.

תודה. ראיתי את הרמב"ן.

מה שלא דקתי בחסרות ויתרות, כי הבאתי מ'תנ"ך בכתיב מלא' שיש בגוגל.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 112 אורחים