מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רועים בשכם

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נחום וואהלינער
הודעות: 300
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

רועים בשכם

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ד' דצמבר 21, 2016 7:24 pm

בפרשתן מצינו שבני יעקב הלכו לרעות את צאן אביהן בשכם. וקשה לי כבר כמה שנים, למה התרחקו כ"כ ממושבם בחברון שהיה מרחק רב [ובפרט בשנים קדמוניות] משכם.

ראיתי כבר כמה תשובות בדבר ממפרשי התורה אבל עדיין לא ניחא לי [יש שתירצו שהלכו לשם משום שלא רצו לפשוט ידיהם בגזל משא"כ בשכם הלא שם היה נחלץ אביהם. וע"ז קשה לי א. הלא יעקב אבינו ברח משם מפני פחד נקמה (ע"ז אפשר לתרץ שאחרי שראו שהיה חיתת אלקים לא פחדו כבר) ב. לא מסתבר לומר שלא היה מרעה להם בחברון דא"כ איפה אכלו בהמותיו של יצחק. ג. איפה אכלו הבהמות בהליכתן מחברון ועד שכם, ואם היה מרעה בדרך אז למה לא נשארו אלא הרחיקו לכת. ד. ליעקב לא היה האפשרות לקנות שטח סביבות חברון [חברון עצמו הרי הוא מלא טרשים] הרי היה עשיר גדול.]

התירוץ הפשוט הוא שכך גזר הקב"ה כדי שיכלו לעשות מה שעשו הרחק מעיני אביהם אבל למעשה צריכין לדעת מה חשבו מה חשב יעקב אבינו.

ואם כבר שואלים אפשר להקשות עוד משבוע שעבר, יעקב ענה לעשו שלא יכול לילך אתו להר שעיר משום "ודפקים יום אחת ומתו כל הצאן" לכאורה לעשו גם היה לו הרבה צאן ממה ששלך לו יעקב במתנה ולבסוף קיבלם

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רועים בשכם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' דצמבר 21, 2016 7:30 pm

חברון עצמה מפורש ברש"י שהיא אדמת טרשים. וכנראה לא היתה ראוייה כ"כ למרעה.

נחום וואהלינער
הודעות: 300
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: רועים בשכם

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ד' דצמבר 21, 2016 7:34 pm

אוצר החכמה כתב:חברון עצמה מפורש ברש"י שהיא אדמת טרשים. וכנראה לא היתה ראוייה כ"כ למרעה.

עניתי ע"ז "סביבות חברון" והטעם משום שחברון מלא טרשים
עיין בכל נוסח השאלה

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: רועים בשכם

הודעהעל ידי המעיין » ד' דצמבר 21, 2016 7:38 pm

אם כבר שואלים אפשר להקשות עוד משבוע שעבר, יעקב ענה לעשו שלא יכול לילך אתו להר שעיר משום "ודפקים יום אחת ומתו כל הצאן" לכאורה לעשו גם היה לו הרבה צאן ממה ששלך לו יעקב במתנה ולבסוף קיבלם


עשו הלך מהר ושומרי הצאן הלכו לאט. ולכן אמר יעקב הלא הצאן והבקר עלות עלי מוטלות עלי ואיני מוסר ביד אחרים.
נערך לאחרונה על ידי המעיין ב ד' דצמבר 21, 2016 7:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: רועים בשכם

הודעהעל ידי המעיין » ד' דצמבר 21, 2016 7:40 pm

נחום וואהלינער כתב:
אוצר החכמה כתב:חברון עצמה מפורש ברש"י שהיא אדמת טרשים. וכנראה לא היתה ראוייה כ"כ למרעה.

עניתי ע"ז "סביבות חברון" והטעם משום שחברון מלא טרשים
עיין בכל נוסח השאלה


כך הדרך שבמקומות שיש מעט מרעה אפשר רק לעבור כי די במה שיש ליום אחד של המעבר. אבל כשמגיעים למקום מרעה רב שם נשארים זמן ארוך כי יש די.

נחום וואהלינער
הודעות: 300
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: רועים בשכם

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ד' דצמבר 21, 2016 7:47 pm

ומה עשו אברהם ויצחק ולהבדיל שאר תושבי חברון כולם הרחיקו לאזור שכם [נסיעה של איזה ימים לבהמות] כדאי לאכול, זה בכלל לא עולה על הדעת, והראיה שכבר יש מקדמונים ששואלין ע"ז

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: רועים בשכם

הודעהעל ידי לייטנר » ד' דצמבר 21, 2016 7:51 pm

שתי תשובות בדבר:

א. ייתכן שהרעייה באזור שכם נועדה לשמר את חלקת השדה שקנה יעקב.

ב. ממרחק אביא לחמי. סיפר האריכאולוג אדם זרטל לפי תומו (בספרו עם נולד, עמ' 270-1) בלא שקישר ידיעה זו לתנ"ך כלל:
ב1996 היינו עדים לנדידתו של עדר גמלים גדול מדרומו של הר חברון ... "אנחנו באים מאזור סמוע ליד ח'ליל (חברון). המרעה נגמר שם מוקדם, ופה יש הרבה" ... [הם סיפרו ש] בימי השלטון הירדני, נהגו אבותיהם לעבור מהר חברון לשומרון. לדבריהם, המרעה העשיר באזור הזה מספיק בעונת האביב, "רביע" בערבית, לכולם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13108
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: רועים בשכם

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 21, 2016 7:53 pm

אוצר החכמה כתב:חברון עצמה מפורש ברש"י שהיא אדמת טרשים. וכנראה לא היתה ראוייה כ"כ למרעה.

מפורש (כמדומני בגמרא סוטה) שחברון היא אדמת טרשים ואינה ראויה לגדל בה מאכל אדם, ולכן מרעים בה בהמות, וכדמצינו בכ"מ שבחברון היו כבשים טובים ושמנים!

בברכה המשולשת
הודעות: 14201
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: רועים בשכם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' דצמבר 21, 2016 8:30 pm

לייטנר כתב:שתי תשובות בדבר:

א. ייתכן שהרעייה באזור שכם נועדה לשמר את חלקת השדה שקנה יעקב..
[/quote]

מעין כך הסבירו בדע"מ


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים