וְיוֹסֵ֖ף הוּרַ֣ד מִצְרָ֑יְמָה וַיִּקְנֵ֡הוּ פּוֹטִיפַר֩ סְרִ֨יס פַּרְעֹ֜ה שַׂ֤ר הַטַּבָּחִים֙ אִ֣ישׁ מִצְרִ֔י מִיַּד֙ הַיִּשְׁמְעֵאלִ֔ים אֲשֶׁ֥ר הוֹרִדֻ֖הוּ שָֽׁמָּה.
ובמדרש בראשית רבה (פרשת וישב פרשה פו),
ויקנהו פוטיפר איש מצרי גבר ערום ומה הוות ערימותיה, אמר בכל מקום גרמני מוכר כושי וכאן כושי מוכר גרמני אין זה עבד.
והנה בפירוש מילת 'גרמני' מצינו שנחלקו רבותינו מפרשי המשנה בנגעים (פ"ב מ"א) על מה דתנן בהרת עזה נראית בגרמני כהה והכהה בכושי עזה, דהא מיהת דגרמני היינו שהוא לבן ביותר, ובהרת עזה כשלג נראית בו כהה מתוך לבנונית יתרה שבבשרו, אלא שנחלקו במקור ומהות שם גרמני לאדם כזה, דהרמב"ם בפירוש המשנה כתב,
ויעויין נדה (לא, א), תנו רבנן שלשה שותפין יש באדם, הקדוש ברוך הוא ואביו ואמו. אביו מזריע הלובן, שממנו עצמות וגידים וצפרנים, ומוח שבראשו, ולובן שבעין. הרי מבואר דענין הלובן מישך שייכא לעצמות.גרמני שם הלבן ביותר מיוחס אל העצם אשר שמו גרמא וכו' .
אולם רבינו הגר"א בפי' אליהו רבא כתב וז"ל,
בגרמוני – זה איש מבני גומר כדאמרינן ביומא גומר זה גרממיא, וגרסינן גרמניא וכ"ה בילקוט. והוא שבני נח דרים בג' רוחות העולם, שם במזרח, יפת בצפון, חם בדרום, ומפני שהחמה בדרום נמוך הוא מאוד בני אדם הדרים שם שחורים וכוש הוא מבני חם ודר בסוף דרום, הלכך הם שחורים ביותר מחמת השמש, ובני יפת הם דרים בצפון ורחוקים הם מהשמש, הלכך הם לבנים. וגומר דר בסוף צפון הלכך הם לבנים ביותר וכו'.
ובתפארת ישראל הביא דברי הרמב"ם ודברי הגר"א, והוסיף וז"ל,
אולם לפע"ד הרי לפי"ז לא תלי כלל באיזה אקלימא הוא דר, שיש שנולד כך משונה בעורו, ונקרא בל"א אלבינוס, והוא מום באדם ונקרא בלשון המשנה לבקן [בכורות פ"ז מ"ו], ולמה לא קראו תנא גם הכא כן, ותו מסתבר דכמו כושי שהזכיר תנא, נקרא על שם ארצו, כך גרמני על שם ארצו נקרא].
ובתוס' אנשי שם מובא מספר בית דוד, שהוסיף על דברי התוס' יו"ט שהעתיק דברי הרמב"ם, וז"ל,
מכאן תשובה למ"ש הרמ"ז, וז"ל, בגרמוני אנשי גרמניא הם לבנים ביותר, וכ"מ במוסף ערוך (ערך גרמן ב), ע"כ, וליתא דגרמוני אין פירושו איש מגרמניא דתנא בא"י קאי, ואילו היה המוסף הערוך בגרמניא היה רואה בעיניו שאינם לבנים כ"כ כמו אנשי הולנדיא שהיא ארץ מולדתו.
וכפירוש זה של הגר"א ובעל מוסף הערוך, פירשו גם רבי אליהו בחור (ספר התשבי ערך אשכנז) ורבי אליהו בן אמוזג (בפי' אם למקרא עה"ת פר' נח (י, ב).