מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

של נעליך מעל רגליך

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
סטפנסקי
הודעות: 189
הצטרף: ב' דצמבר 19, 2016 2:19 pm

של נעליך מעל רגליך

הודעהעל ידי סטפנסקי » א' ינואר 22, 2017 1:06 am

מישהו מהחכמים יכול לתת קצת הרחבה לעניין הסרת הנעליים? תודה ושבוע טוב

נקדש את שמך בעולם
הודעות: 180
הצטרף: ד' נובמבר 30, 2016 3:47 am

Re: של נעליך מעל רגליך

הודעהעל ידי נקדש את שמך בעולם » א' ינואר 22, 2017 2:12 am

ספר יהושע - פרק ה׳ - פסוק ט״ו:
{טו} וַיֹּאמֶר֩ שַׂר־צְבָ֨א יְהוָ֜ה אֶל־יְהוֹשֻׁ֗עַ שַׁל־נַֽעַלְךָ֙ מֵעַ֣ל רַגְלֶ֔ךָ כִּ֣י הַמָּק֗וֹם אֲשֶׁ֥ר אַתָּ֛ה עֹמֵ֥ד עָלָ֖יו קֹ֣דֶשׁ ה֑וּא וַיַּ֥עַשׂ יְהוֹשֻׁ֖עַ כֵּֽן׃

ברכות נ"ד
לא יקל אדם את ראשו כנגד שער המזרח שהוא מכוון כנגד בית קדשי הקדשים ולא יכנס להר הבית במקלו ובמנעלו ובפונדתו ובאבק שעל רגליו ולא יעשנו קפנדריא ורקיקה מקל וחומר

שם ס"ב
אמר רבא רקיקה בבית הכנסת שריא מידי דהוה אמנעל מה מנעל בהר הבית אסור בבית הכנסת מותר אף רקיקה בהר הבית הוא דאסור בבית הכנסת שרי אמר ליה רב פפא לרבא ואמרי לה רבינא לרבא ואמרי לה רב אדא בר מתנא לרבא אדיליף ממנעל נילף מקפנדריא אמר ליה תנא יליף ממנעל ואת אמרת מקפנדריא מאי היא דתניא לא יכנס אדם להר הבית לא במקלו שבידו ולא במנעלו שברגלו ולא במעות הצרורים לו בסדינו ובפונדתו מופשלת לאחוריו ולא יעשנה קפנדריא ורקיקה מקל וחומר ממנעל ומה מנעל שאין בו דרך בזיון אמרה תורה של נעליך מעל רגליך רקיקה שהיא דרך בזיון לא כל שכן

שמות רבה ב, ו
של נעליך כל מקום שהשכינה נגלית, אסור בנעילת הסנדל. וכן ביהושע (יהושע ה, טו): של נעלך. וכן הכהנים לא שמשו במקדש, אלא יחפים:


צירפתי מאמר של כותב א' שהרחיב קצת בנושא
קבצים מצורפים
נעליים במקום קדוש.doc
(30.5 KiB) הורד 305 פעמים

סטפנסקי
הודעות: 189
הצטרף: ב' דצמבר 19, 2016 2:19 pm

Re: של נעליך מעל רגליך

הודעהעל ידי סטפנסקי » א' ינואר 22, 2017 2:58 pm

יישר כוח אבל תוכן העניין לא כ''כ מובן לי אודה לאשר יבארהו

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: של נעליך מעל רגליך

הודעהעל ידי משה נטע » א' ינואר 22, 2017 3:03 pm

אחד מחכמי הפורום הזכיר באשכול הקודם שהיה שעניין הסרת הנעליים במקומות מכובדים וקדושים הוא מפני שבזמנם בדרך כלל הנעליים היו מאוד מלוכלכות בבוץ ורפש.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: של נעליך מעל רגליך

הודעהעל ידי לייטנר » א' ינואר 22, 2017 3:35 pm

כבר הפניתי להעמ"ד שם המתייחס לעומק המשמעות, בלי להתעלם מפשוטו של מקרא.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: של נעליך מעל רגליך

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ב' ינואר 23, 2017 6:54 pm

בספר הקדום פענח רזא מבאר ומסביר למה כתוב מעל רגליך, הלא דבר פשוט הוא, אלא הכוונה שגם בתי ידיים [כפפות בלע"ז = הענטשוך באידיש] קרויות ג"כ בשם נעליים וע"כ אמר לו ה' של נעליך, איזה, מעל רגליך.
הנני מצרף בקובץ את דבריו שהם מופיעים בתחתית העמוד.
קבצים מצורפים
פענח רזא-פרשת שמות.pdf
(227.12 KiB) הורד 229 פעמים

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: של נעליך מעל רגליך

הודעהעל ידי מנין » ב' ינואר 23, 2017 8:35 pm

משה נטע כתב:
סטפנסקי כתב:יישר כוח אבל תוכן העניין לא כ''כ מובן לי אודה לאשר יבארהו

אחד מחכמי הפורום הזכיר באשכול הקודם שהיה שעניין הסרת הנעליים במקומות מכובדים וקדושים הוא מפני שבזמנם בדרך כלל הנעליים היו מאוד מלוכלכות בבוץ ורפש.

וגללי בהמה


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 150 אורחים