ובני ישראל יוצאים ביד רמה ת' אונקלוס:
וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל נְפָקוּ בְּרֵישׁ גְלִי
וכן בתרגום בשירת דבורה עה"פ בפרוע פרעות וכו'.
מה משמעות הדברים, שישבו בביהכ"נ בראש מגולה?
חד ברנש כתב:לא. בפרהסיא. בלי מורא!
כיסוי הראש מבטא הכנעה (רַב הוּנָא בְּרֵהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ לָא מְסַגֵּי אַרְבַּע אַמּוֹת בְּגִלּוּי הָרֹאשׁ, אָמַר: שְׁכִינָה לְמַעְלָה מֵרֹאשִׁי) ושפלות ('וְהָמָן נִדְחַף אֶל בֵּיתוֹ אָבֵל וַחֲפוּי רֹאשׁ'), ומכאן הביטוי 'בראש גלוי' – בגאווה ('וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל נְפַקוּ בְּרֵישׁ גְּלִי') או בעזות פנים ('וֶאֱנָשׁ דְּיַעְבֵּד בְּרֵישׁ גְּלִי').אִיךְ-מֶיְין כתב:זהו ה'נמשל', אבל מה המשל?
אִיךְ-מֶיְין כתב:מאן דהוא הסביר לי, שדרכם של עבדים בזמנם היה בכיסוי ראש מיוחד שמראה על עבדות. הנשמע כדבר הזה?
וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיְשַׁלְּחֶהָ בְּגֵט גֵּרוּשִׁין. וְלָקַח אֶת הָרְדִיד וְקָשַׁר בְּמָתְנֶיהָ, לֵידַע שֶׁהִיא שִׁפְחָה.
ביקורת תהיה כתב:אִיךְ-מֶיְין כתב:מאן דהוא הסביר לי, שדרכם של עבדים בזמנם היה בכיסוי ראש מיוחד שמראה על עבדות. הנשמע כדבר הזה?
זכרון מעומעם בפרקי רבי אליעזר פרק ל (מתוך 'ילקוט שמעוני' וירא אות קנא):וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיְשַׁלְּחֶהָ בְּגֵט גֵּרוּשִׁין. וְלָקַח אֶת הָרְדִיד וְקָשַׁר בְּמָתְנֶיהָ, לֵידַע שֶׁהִיא שִׁפְחָה.
אִיךְ-מֶיְין כתב:ביקורת תהיה כתב:אִיךְ-מֶיְין כתב:מאן דהוא הסביר לי, שדרכם של עבדים בזמנם היה בכיסוי ראש מיוחד שמראה על עבדות. הנשמע כדבר הזה?
זכרון מעומעם בפרקי רבי אליעזר פרק ל (מתוך 'ילקוט שמעוני' וירא אות קנא):וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיְשַׁלְּחֶהָ בְּגֵט גֵּרוּשִׁין. וְלָקַח אֶת הָרְדִיד וְקָשַׁר בְּמָתְנֶיהָ, לֵידַע שֶׁהִיא שִׁפְחָה.
יש"כ.
לפי זה סימן העבדות הוא במותניים ולא בראש!
ודלמא אשה שאני שדרכה לכסות ראשה בלאו הכי...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים