הוגה ומעיין כתב:מש"נ, שתי הערות לדבריך.
א. "גילוי הסתום שבנבואות" לא מצומצם לענייני לשון.
הוגה ומעיין כתב:לשורה אחרונה של דבריך - יש לנו אכן נטייה לדון את קדמוננו בצלמנו. אך עלינו להכיר בכך שהנטייה הזו לא תמיד מתלכדת עם האמת. האם המעשה ברב מצליח בן אליה אבן אלבצק דיין סיציליה כן תואם להשקפותינו?
הגהמ כתב:הוגה ומעיין כתב:האם המעשה ברב מצליח בן אליה אבן אלבצק דיין סיציליה כן תואם להשקפותינו?
מוכרחני להודות שלא שמעתי עליו בלתי היום וגם אתה לא הגדת לי.
מה שנכון נכון כתב:גם רש"י ושאר חכמי צרפת מסתייעים בפי' ה'פותרין'.
חד ברנש כתב:מה שנכון נכון כתב:גם רש"י ושאר חכמי צרפת מסתייעים בפי' ה'פותרין'.
ומי אמר לך ש'פותרין' אלו לא היו משלומי אמוני ישראל?
(על השימוש ב'פתר' במובן של 'פירוש' וכיוצא בכך, כתב רי"ש שפיגל באחד מעמודיו)
הוגה ומעיין כתב:רבי משה אבן עזרא ב"העיונים והדיונים" (מהדו' הלקין עמ' 226) כותב על הקוראן: "ראשי העוסקים בהלכה וגדולי המדברים, רבי סעדיה ור' האיי ואחרים מן המדברים, הסתייעו בו כשביקשו עזרה בגילוי הסתום שבנבואות".
רבי יוסף בן יהודה אבן עקנין כותב בפירושו לשיר השירים "התגלות הסודות והופעת המאורות" (מהדו' הלקין עמ' 492-4): "ורבנו האיי גאון ז"ל, הרי אנו מוצאים, שבספרו, אשר קרא לו "אלחאוי" הוא מסתייע בדברי הערבים ... וגם הסתייע בבית משיר אהבה למאמר רבותינו ז"ל ... וגם הסתייע בקוראן ובחדית', וכן עשה לפניו ר' סעדיה ז"ל בפירושיו בלשון הערביים".
ברקים רב כתב:מהו פירוש הרס"ג שהשתמשו בו במקרא מפורש של עוז והדר [חומש בראשית]? איפה ניתן לראותו?
ברקים רב כתב:תודה, הרב הו"מ. כיון שאני מבין שאתה בין העורכים, וכיון שאין לי גישה לאוצר מקוון, אשאל אותך: בפסוק 'בואכה ספרה הר הקדם' (בראשית י ל), מובא במקרא מפורש בשם רס"ג ש'ספר' הוא שם עיר, והיא העיר 'מדינה' שבחצי האי ערב. האם תוכל לצטט את המקור? תודה.
אריסמנדי כתב: אזכיר כאן דוגמה ידועה: 'כַּאֲהָלִים נטע ה'' שבברכת בלעם, תירגם רס"ג מלשון אוהל, כתרגומי השבעים והירושלמי ועוד וכמדרשי חז"ל, ותפסוֹ על כך דונש, והשיב עליו ראב"ע בספר שפת יתר. דווקא שם אונקלוס הוא היחיד מן הקדמונים שמתרגם ע"פ הפשט 'כבוסמיא'.
בן מלך כתב:ידיעה נוספת וחשובה אודות פירוש רס"ג, שלא ראיתי שהעירו עליה.
בכמה וכמה מקומות מצאתי שרבינו יונה מגירונדי בספרו "דרשות רבינו יונה עה"ת" הולך בעקבות רס"ג בלי להזכיר את שמו, ואף מרחיב את דבריו בתוספת ביאור.
זה ניכר בעקבות פירושים ייחודיים לרס"ג שרבינו יונה מבאר ג"כ.
מה שזכור לי כעת, זה החידוש שכותב רס"ג על "ויקם אברהם מעל פני מתו" (בראשית כג, ג), שרס"ג בפירוש הארוך כותב שאברהם יצא החוצה מפני שהלכה היא שמי שמתו מוטל לפניו אין מקחו מקח וממכרו ממכר, ולכן נשא ונתן עם בני חת רק לאחר שקם מעל פני מתו, וזה "בהתאם למה שהגיע אלינו בהלכה". וצוקר מעיר שם שלא נמצא כן בחז"ל, אבל רבינו יונה מביא פירוש זה וכותב שמקורו בדברי חז"ל שמי שמתו מוטל לפניו פטור מכל המצוות.
ויעויין עוד באוצר מפרשי התורה שם.
אחר זה נאמר: מה טעם חזר ואמר 'והכהנים והעם אל יהרסו לעלות אל ה' פן יפרץ בם' לאחר שאמר 'וגם הכהנים הנגשים אל ה''. על כך נאמר שדבר זה הוא ממנהגי התורה כשהיא באה להוציא ולהתיר פרט שהכלל שלו נאסר כבר, דרכה להחזיר את שארית הכלל אל האיסור [...] כך כשהתיר למשה ואהרן לעלות להר חזר לאסור זה על הכהנים ושאר האומה, ואמר והכהנים והעם אל יהרסו. וזה אחד משלוש עשרה מדות שנפרשם בויקרא.
מדה העשירית - וכל דבר שהיה בכלל ויצא לידון בדבר החדש אי אתה רשאי להחזירו לכללו עד שיחזירהו הכתוב לכללו בפירוש. פי' דבר אחד שהיה בכלל דברים והופרש מהם לדון אותו בדין זולתו, אינך רשאי להחזירו לענין שהיה בו עד שיפרשנו הכתוב [...] וכמו כן אמר ה' למשה רבינו ע"ה בעלייתו להר סיני רד העד בעם, ומשה ואהרן בכלל. כיון שאמר ועלית אתה ואהרן עמך, הוציאן מן הכלל. חזר ואמר והכהנים והעם אל יהרסו וגו', חזר לכללו שהיה בו.
הגהמ כתב:ב. פר' משפטים עמ' קיט מספר 242 - הוא ביאורו המפורסם של הרמב"ם במו"נ (ג:מא) לדין דו"ה. (בהערה ציין המהדיר למדרש חפץ ולרבנו בחיי שהביאו 'מקצת מן הדרש' ולפלא שטח עיניו מראות שרבנו בחיי מייחס הרעיון להרמב"ם בפירוש!).
בן מיכאל כתב:פירוש רבי אהרן סרג'אדו הנ"ל, ניתן לקריאה היכנשהו? אודה למי שיחכימני.
הוגה ומעיין כתב:בן מיכאל כתב:פירוש רבי אהרן סרג'אדו הנ"ל, ניתן לקריאה היכנשהו? אודה למי שיחכימני.
באתר הגניזה של פרידברג, בקטעי גניזה, בערבית. ועדיין כל היחוס לר' אהרן לא יהיה ודאי...
בן מיכאל כתב:הוגה ומעיין כתב:בן מיכאל כתב:פירוש רבי אהרן סרג'אדו הנ"ל, ניתן לקריאה היכנשהו? אודה למי שיחכימני.
באתר הגניזה של פרידברג, בקטעי גניזה, בערבית. ועדיין כל היחוס לר' אהרן לא יהיה ודאי...
יש מקום מוגדר לקריאה (יש לינק?)? או שמדובר בחיפוש מחיפוש?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים