נוטר הכרמים כתב:כא,יד על כן יאמר בספר מלחמת ה' את והב בסופה ואת הנחלים ארנון.
ופירש"י: ואת הנחלים ארנון - כשם שמספרים בניסי ים סוף כך יש לספר בניסי נחלי ארנון שאף כאן נעשו נסים גדולים וכו'.
וראיתי בספר אילת השחר עמד בזה, היכן מזכירים ניסי ארנון, ואין מזכירים כמו ניסי ים סוף שאומרים שירת הים בשחרית, ומזכירים בברכות ק"ש שחרית וערבית.
אמנם, ראה בתרגום אונקלוס בביאור הכתוב בשירת הים (שמות טו,טז): עד יעבר עמך ה' - עד דיעבר עמך ה' ית ארנונא. הרי נרמז כאן ענין העברת נחלי ארנון, ונמצא שבשירת הים מתקיים גם סיפור ניסי קריעת ים סוף וגם סיפור ניסי נחלי ארנון.
נוטר הכרמים כתב:כא,יד על כן יאמר בספר מלחמת ה' את והב בסופה ואת הנחלים ארנון.
אמנם, ראה בתרגום אונקלוס בביאור הכתוב בשירת הים (שמות טו,טז): עד יעבר עמך ה' - עד דיעבר עמך ה' ית ארנונא. הרי נרמז כאן ענין העברת נחלי ארנון, ונמצא שבשירת הים מתקיים גם סיפור ניסי קריעת ים סוף וגם סיפור ניסי נחלי ארנון.
אברהם כתב:הרב נוטר הכרמים, הלא מדברי רש"י משמע שדבר פשוט הוא שיש לספר בניסי ים סוף, ובפשטות צ"ע הא גופא מנא ליה. [וכמובן שאין כוונתו ל'מצות' אמירת שירת הים בכל יום שזהו מנהג מאוחר מאד].
ולכאו' כוונתו שזהו בכלל חובת סיפור יציאת מצרים, שהיה פשיטא ליה שגם סיפור ניסי ים סוף בכלל זה, וכמו שאנו מזכירים בהגדה על הים כמה לקו וכו'.
ועל זה הוסיף רש"י דכמו"כ יש לספר בניסי ארנון, כלו' דגם זה בכלל חובת סיפור יציאת מצרים, ושמענו מדבריו חידוש דכל ניסי המדבר בכלל מצוה זו. [ויש לי כמה ראיות לזה, דכל ניסי המדבר בכלל יציאת מצרים ואכמ"ל].
נוטר הכרמים כתב:שוב ראיתי שעצם הרעיון שכתבתי לפיו מיירי התרגום בניסי נחל ארנון מפורש להדיא בכמה וכמה מפרשי התורה, ובראשם בפי' מהרי"ל דיסקין שפירש לפי"ז את הפס' על כן יאמר בספר מלחמות ה' דהיינו ספר שמות דכתיב ביה האי קרא דעד יעבור עם זו קנית, וראה עוד בספר זרעה של רחל להגרש"ז זלזניק עה"ת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים