הודעהעל ידי בינוני » ש' יוני 23, 2018 10:40 pm
גמ' נדה דס"א ע"א
ויאמר ה' אל משה אל תירא. מכדי, סיחון ועוג אחי הוו, דאמר מר: סיחון ועוג בני אחיה בר שמחזאי הוו. מאי שנא מעוג - דקמסתפי, ומאי שנא מסיחון דלא קמסתפי? א"ר יוחנן אר"ש בן יוחי: מתשובתו של אותו צדיק אתה יודע מה היה בלבו, אמר: שמא תעמוד לו זכות של אברהם אבינו, שנאמר ויבא הפליט ויגד לאברם העברי, ואמר רבי יוחנן: זה עוג שפלט מדור המבול.
רש"י שם
עוג פלט מן המבול - שברח לא"י כדאמרינן בחלק.
מהרש"א ח"א שם
עוג שפלט מדור המבול כו'. שברח לא"י כדאמרינן בחלק עכ"ל רש"י ולא מצאתיה באגדת חלק אבל בזבחים פ"ב איתא דעוג על צידי התיבה היה עומד ואפשר דהיינו דוקא למ"ד המבול היה בא"י, אבל למ"ד דלא היה המבול בא"י איכא למימר כך שברח לא"י, ואף על גב דלדידיה נמי מתו בא"י משום הבלא כדאיתא שם, אפשר עוג שהיה גבור וגדול לא הזיק לו ההבל כמ"ש התוספות שם גבי ראם וק"ל.
בהמשך המהרש"א שם
בתוס' ד"ה זה עוג שפלט כו' ה"נ נפלט סיחון מדור המבול כו'. ע"ש והוא דחוק דלא לישתמיט תלמודא במסכת זבחים למימר דסיחון נמי נפלט מדור המבול בצידי התיבה כדאמרינן שם בעוג וראם ושמעתי דאיתא במדרש שזה אחיה בר שמחזאי אביו של עוג בא בזנות על אשת חם בן נח קודם המבול והיתה הרה ממנו בבואה אל התיבה וילדה בתיבה את סיחון ומזה הטעם כשראה חם שאשתו כבר הרה שימש עמה בתיבה, ודע דבב"ר איתא, למה האריך עוג שנים כל כך אחר המבול עד דורו של משה, וז"ל ויבא הפליט גו' אמר הקדוש ברוך הוא חייך שכר פסיעותיך אתה נוטל כו' ע"ש, אבל לפי סוגית תלמודינו שגם סיחון האריך שנים כ"כ הוא קשה דליכא ביה האי טעמא, ולפי הסוגיא לא תקשי הא דכתיב וישאר אך נח ואשר אתו בתיבה, די"ל כיון דניצולו על צידי התיבה כדאמרינן בזבחים בעוג וראם ה"ל כאילו יצולו בתוך התיבה, אלא שא"א היה להם ליכנס בתוכה כדאיתא שם והרא"ם תירץ בדחוקים, ע"ש ודו"ק.
דעת זקנים מבעלי התוספות פרשת חקת
ומיהו תימה למ"ד דעוג נקרא פליט על שנפלט מן המבול, דבמס' נדה מסיק דעוג וסיחון אחי הוו, וא"כ [היכן מצינו] שסיחון פלט מן המבול, דבשלמא עוג מצינו סמך ורמז כדפרשתי בפ' נח בשם ר"י החסיד וישאר אך נח שעולה בגי' עוג, אבל לסיחון לא מצינו רמז. ואו' הרב רב יחיאל בר יוסף, שעוג נולד קודם המבול, ואמו היתה מעוברת מסיחון בשנת המבול, והלכה ונשאת לאחד מבני נח, וכבר היתה מעוברת מאותן בני האלהים אשר לקחו מבנות האדם, ונולד סיחון בתיבה.
ערוך לנר נדה שם
בגמרא שפלט מדור המבול. כבר העירו התוס' הרי גם סיחון נמלט, ותרצו בדוחק, והמהרש"א ח"א כ' שמעתי דאיתא במדרש שאביו של עוג בא בזנות על אשת חם בן נח קודם המבול והיתה הרה ממנו בבואה אל התיבה וילדה בתיבה את סיחון ע"ש, ולא ידעתי מקום המדרש, וגם נראה דוחק שאשת חם שהשחיתה את דרכה לפי זה כשאר אנשי דור המבול לזנות אשת איש שתנצל בתיבה, ומה גם שיולד ממזר בתיבה, אמנם ראיתי בתוס' על התורה שכתבו דרך אחר בשם הרב רבי יחיאל בר יוסף וז"ל: עוג נולד קודם המבול ואמו היתה מעוברת מסיחון בשנת המבול והלכה ונשאת לאחד מבני נח וכבר היתה מעוברת מאותן בני האלקים אשר לקחו מבנות האדם ונולד סיחון בתיבה עכ"ל ובזה מתרצים הקושיא הרי גם סיחון נמלט.
והקושיא, הרי כתיב וישאר אך נח ואשר אתו בתיבה מה שהעיר גם המהרש"א מתרצים בתוס' ע"ה דעוג נרמז בפסוק זה שתיבות אך נח בגימטריא עוג.