וַיַּסְגֵּר לַבָּרָד בְּעִירָם, וּמִקְנֵיהֶם לָרְשָׁפִים.מקדש מלך כתב:לא מצינו שום רושם שעשתה האש, שהרי הברד שיבר דברים, ולא מצינו ששרף אותם.
תוכן כתב:גם מכה זו היתה תופעת טבע.
וגם דעת הרב אבן עזרא איננה כן:רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר: צְלוֹחִית שֶׁל בָּרָד מְלֵאָה אֵשׁ. רַבִּי נְחֶמְיָה אוֹמֵר: אֵשׁ וּבָרָד פְּתוּכִין זֶה בָּזֶה. אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: טַעְמָא דְרַבִּי יְהוּדָה, כְּהָדָא פִּרְטְתָא דְּרִמּוֹנָא (=זג הרמון), דְּחַרְצַנִּיתֵהּ מִתְחַזְיָא מִלְּגַו. טַעְמָא דְרַבִּי נְחֶמְיָה, כְּהָדָא שָׁשִׁיתָא דְקַנְדֵּילָא (=אשישה של נברשת), דְּמַיָּא וּמִשְׁחָא מְעָרְבִין כַּחֲדָא, וְהִיא דָלְקָא מִן גַּבֵּיהוֹן. (פסיקתא דרב כהנא)
וְאֵשׁ מִתְלַקַּחַת בְּתוֹךְ הַבָּרָד. פֶּלֶא בְּתוֹךְ פֶּלֶא.
ביקורת תהיה כתב:תוכן כתב:גם מכה זו היתה תופעת טבע.
לא כן דעת חכמינו זכרונם לברכה:וגם דעת הרב אבן עזרא איננה כן:רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר: צְלוֹחִית שֶׁל בָּרָד מְלֵאָה אֵשׁ. רַבִּי נְחֶמְיָה אוֹמֵר: אֵשׁ וּבָרָד פְּתוּכִין זֶה בָּזֶה. אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: טַעְמָא דְרַבִּי יְהוּדָה, כְּהָדָא פִּרְטְתָא דְּרִמּוֹנָא (=זג הרמון), דְּחַרְצַנִּיתֵהּ מִתְחַזְיָא מִלְּגַו. טַעְמָא דְרַבִּי נְחֶמְיָה, כְּהָדָא שָׁשִׁיתָא דְקַנְדֵּילָא (=אשישה של נברשת), דְּמַיָּא וּמִשְׁחָא מְעָרְבִין כַּחֲדָא, וְהִיא דָלְקָא מִן גַּבֵּיהוֹן. (פסיקתא דרב כהנא)וְאֵשׁ מִתְלַקַּחַת בְּתוֹךְ הַבָּרָד. פֶּלֶא בְּתוֹךְ פֶּלֶא.
תוכן כתב:ביקורת תהיה כתב:תוכן כתב:גם מכה זו היתה תופעת טבע.
לא כן דעת חכמינו זכרונם לברכה:וגם דעת הרב אבן עזרא איננה כן:רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר: צְלוֹחִית שֶׁל בָּרָד מְלֵאָה אֵשׁ. רַבִּי נְחֶמְיָה אוֹמֵר: אֵשׁ וּבָרָד פְּתוּכִין זֶה בָּזֶה. אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: טַעְמָא דְרַבִּי יְהוּדָה, כְּהָדָא פִּרְטְתָא דְּרִמּוֹנָא (=זג הרמון), דְּחַרְצַנִּיתֵהּ מִתְחַזְיָא מִלְּגַו. טַעְמָא דְרַבִּי נְחֶמְיָה, כְּהָדָא שָׁשִׁיתָא דְקַנְדֵּילָא (=אשישה של נברשת), דְּמַיָּא וּמִשְׁחָא מְעָרְבִין כַּחֲדָא, וְהִיא דָלְקָא מִן גַּבֵּיהוֹן. (פסיקתא דרב כהנא)וְאֵשׁ מִתְלַקַּחַת בְּתוֹךְ הַבָּרָד. פֶּלֶא בְּתוֹךְ פֶּלֶא.
הדגשתי שאני מדבר רק לפי פשוטו של מקרא, לפי חז"ל בכל מכה ומכה היו נסים בתוך נסים. שאלתי היתה, למה דוקא בברד המקרא מציין שהיה כאן נס בתוך נס.
מתוך פירוש העמק דבר:מקדש מלך כתב:מצאתי בהעמק דבר שפירש כעין דבריי, שהאש היה מהברקים.
ביקורת תהיה כתב:מתוך פירוש העמק דבר:מקדש מלך כתב:מצאתי בהעמק דבר שפירש כעין דבריי, שהאש היה מהברקים.
וַיְהִי בָרָד וְאֵשׁ מִתְלַקַּחַת בְּתוֹךְ הַבָּרָד. מְפָרֵשׁ מִקְרָא הַקּוֹדֵם ('וַתִּהֲלַךְ אֵשׁ אָרְצָה'), שֶׁהָיָה בָּרָד שֶׁעַל יָדוֹ הָלַךְ אֵשׁ, הַיְנוּ שֶׁהָיָה אֵשׁ מִתְלַקַּחַת בְּתוֹכוֹ: וַיַּךְ הַבָּרָד. אוֹתוֹ הַבָּרָד שֶׁבּוֹ הָאֵשׁ: מֵאָדָם וְעַד בְּהֵמָה. בַּמֶּה שֶׁנִּתְפּוֹצֵץ זֶה הַבָּרָד עֲלֵיהֶם וְנֶאֱחַז הָאֵשׁ בַּשְּׂעָרוֹת וּבַבְּגָדִים וְנִשְׂרְפוּ.
יאיר כתב:מפשוטו של פורום (אני לא באמת חושב כך אבל אולי..)
תוכן כתב:הדגשתי שאני מדבר רק לפי פשוטו של מקרא.
בבקשה:מקדש מלך כתב:ולמה אתה לא מצטט את הפסוקים שקודם לכן, שכתב מפורש כדבריי?
וַתִּהֲלַךְ אֵשׁ אָרְצָה.
מֵהַקּוֹלוֹת, הַיְנוּ מֵרְעָמִים וּבְרָקִים;
וּמֵהַבָּרָד, הַיְנוּ מֵהִתְפּוֹצְצוּת הַבָּרָד, כְּמוֹ שֶׁמְּפָרֵשׁ בַּמִּקְרָא הַסָּמוּךְ.
מה שנכון נכון כתב:הנצי"ב מפרש שלאש היו שני מקורות: ברקים, ואש בתוך הברד.
ראה מלבי"ם, רש"ר הירש, רד"צ הופמן. וע"ע הכוה"ק.
ביקורת תהיה כתב:בבקשה:מקדש מלך כתב:ולמה אתה לא מצטט את הפסוקים שקודם לכן, שכתב מפורש כדבריי?וַתִּהֲלַךְ אֵשׁ אָרְצָה.
מֵהַקּוֹלוֹת, הַיְנוּ מֵרְעָמִים וּבְרָקִים;
וּמֵהַבָּרָד, הַיְנוּ מֵהִתְפּוֹצְצוּת הַבָּרָד, כְּמוֹ שֶׁמְּפָרֵשׁ בַּמִּקְרָא הַסָּמוּךְ.
הורודנאי כתב:אינני מבין דבר אחד. כל הוספה של חז"ל על המקרא, שלא הוזכרה בפסוק. אז על דרך הפשט זה לא היה?
אשמח להבין מה היסוד הנפשי שגורם לאנשים לחפש את יסוד הפשט בכל דבר, אף שהדברים אינם מכוונים לדברי חז"ל,אע"פ שהם מאמינים (תקותי שאכן כך) בקיומם של ניסים בבריאה.
רבים אומרים, כי המים היו ביד המצרי אדומים כדם, ונתלבנו ביד הישראלי. א"כ למה לא נכתב אות זה בתורה.
הורודנאי כתב:אינני מבין דבר אחד. כל הוספה של חז"ל על המקרא, שלא הוזכרה בפסוק. אז על דרך הפשט זה לא היה?
אשמח להבין מה היסוד הנפשי שגורם לאנשים לחפש את יסוד הפשט בכל דבר, אף שהדברים אינם מכוונים לדברי חז"ל,אע"פ שהם מאמינים (תקותי שאכן כך) בקיומם של ניסים בבריאה.
איש פלוני כתב:אאל"ט כך כתוב באברבנאל.
אהרן תאומים כתב:איש פלוני כתב:אאל"ט כך כתוב באברבנאל.
אפשר לבאר ולצטט?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 58 אורחים