הודעהעל ידי צפוני » א' פברואר 24, 2019 11:09 am
ראשית תודה רבה על התגובה.
ולעצם הענין, האמת שראיתי את המהר"י קרא ודבריו צריכים ביאור למה הוצרך לחדש חידוש כזה, שהכרובים עמדו אחד במזרח ואחד במערב. ויוצא לפי זה שהנכנס לבית קדשי הקדשים רואה דבר ראשון את הכרוב המזרחי המסתיר מאחוריו את הארון מנין לנו דבר זה?
ועוד שדברי מהר"י קרא הינם העתקה מלשון רש"י ובדעת רש"י ודאי א"א לומר כן שהרי בפסוק כ"ג כתב: "עשר אמות קומתו. ורגליהם בקרקע עומדים, אחד מצפון לארון, ואחד מן הדרום, סוככים על הארון ועל בדיו, אורך הכנפים מכסים מקצת (רוחב הבדים), שהארון היה נתון ארכו לרחבו של בית, ובדיו בולטין בפתח הדביר בפרוכת שכנגד הפתח, ובדיו נתונין בראשי ארכן, כדי שיהיו שני לוים יכולים ליכנס ביניהם, כשנושאין אותו במדבר". ושם א"א לגרוס מזרח ומערב כי א"כ נמצא שאורך הכנפים מכסים את כל אורך הבדים.
אולם לכל זה אין קשר למה ששאלתי כי גם אם נאמר שהכרובים עמדו אחד במזרח ואחד במערב הכנפים שסוככו על הארון ועל בדיו הם אלו שאל תוך הבית נוגעות כנף אל כנף ולא הכנפים הנוגעות בקיר?
ובכת"י של רש"י אוקספורד באמת אין את המילים: "סוככים על הארון ועל בדיו". אלא שמסופקני אם יש לסמוך על זה בזמן שבנוסח שהיה בידי מהר"י קרא כן מופיעות מילים אלו.