שלח כתב:חיפשתי רבות ולא מצאתי מי חיבר את הספר עיקר שפתי חכמים על רש"י.למה בכל החומשים והמקראות הגדולות לא כתוב מי חיבר פירוש זה?
בפסוק "צהר תעשה לתיבה", על דברי רש"י: "יש אומרים חלון ויש אומרים אבן תיבה". כותב השפתי חכמים: "אף על גב דודאי שהיה חלון לתיבה דכתיב ויפתח נח את חלון התיבה, סבירא ליה דלא נעשה להאיר...". כלומר, שאין המדרשים סותרים זה לזה.
ואילו ב"עיקר שפתי חכמים": "וצוהר הוא מלשון צהריים והכתוב דלקמן 'ויפתח נח את חלון התיבה אשר עשה' יכריע לפירוש הראשון" (ובכך פשוט מכריע בין שתי דעות במדרש באמצעות פסוק אחר, שכאילו דרשני המדרש לא ידעו...).
מחולת המחנים כתב:אגב החיבור עיקר תוספות יו"ט נתחבר ע"י אחד מגדולי הדור ההוא, רבי משלם כהן צדק ראב"ד ור"מ לבוב, אשר נודע גם בספרו פתחי נדה, והיה אחיו של הרה"ק בעל ברית כהונת עולם, ובודאי לא היה סתם מדפיס.
שהרי מחבר תוספת יום טוב היה רב חשוב ונכבד בדורו,
אלי_ש כתב:ב'עיקר שפתי חכמים' סילפו או שינו מספר פעמים מן המופיע בחיבור המקורי. אכתוב דוגמה קטנה שרשומה אצלי:בפסוק "צהר תעשה לתיבה", על דברי רש"י: "יש אומרים חלון ויש אומרים אבן תיבה". כותב השפתי חכמים: "אף על גב דודאי שהיה חלון לתיבה דכתיב ויפתח נח את חלון התיבה, סבירא ליה דלא נעשה להאיר...". כלומר, שאין המדרשים סותרים זה לזה.
ואילו ב"עיקר שפתי חכמים": "וצוהר הוא מלשון צהריים והכתוב דלקמן 'ויפתח נח את חלון התיבה אשר עשה' יכריע לפירוש הראשון" (ובכך פשוט מכריע בין שתי דעות במדרש באמצעות פסוק אחר, שכאילו דרשני המדרש לא ידעו...).
שלח כתב:לגבי הספר עיקר שפתי חכמים,אם נגיד שהוא המגיה בדפוס ראם, הרב הסטיפלר,כותב שהוא המשכיל מרדכי פלונגיאן
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?142235&&page=279
הכהן כתב:אני ראיתי הרבה דברים על גבול 'עמרצות' בעיקר ש"ח.
יאיר כתב:הכהן כתב:אני ראיתי הרבה דברים על גבול 'עמרצות' בעיקר ש"ח.
ידוע ומפורסם ונכון בהחלט.
נערי האוצר כתב:שלח כתב:חיפשתי רבות ולא מצאתי מי חיבר את הספר עיקר שפתי חכמים על רש"י.למה בכל החומשים והמקראות הגדולות לא כתוב מי חיבר פירוש זה?
המגיהים בדפוס האלמנה והאחים ראם בוילנא.
ויזכור אלהים את רחל. זכר לה שמסרה סימניה לאחותה (ב"ר עג, ד.), ושהיתה מצירה שלא תעלה בגורלו של עשו, שמא יגרשנה יעקב לפי שאין לה בנים, ואף עשו הרשע כך עלה בלבו כששמע שאין לה בנים. הוא שייסד הפייט, האדמון כבט שלא חלה צבה לקחתה לו ונתבהלה:
נערי האוצר כתב:שלח כתב:חיפשתי רבות ולא מצאתי מי חיבר את הספר עיקר שפתי חכמים על רש"י.למה בכל החומשים והמקראות הגדולות לא כתוב מי חיבר פירוש זה?
המגיהים בדפוס האלמנה והאחים ראם בוילנא.
שכם כתב:שפתי חכמים על בראשית פרק ל פסוק כב מתוך 'התקליטור התורני'
(ג) דאל"כ מה זכר לה, דבכל מקום זכירה נופל על מעשה שעשה, כמו ויזכור אלהים את נח וגו' (לעיל ח, א), כמו שפירש רש"י שלא שמשו בתיבה, וכמו זכירה דגבי לוט (לעיל יט, כט) שלא הגיד ששרה אשתו של אברהם וכו':
(ד) שהוא מדה כנגד מדה, היא עשתה שלא תצא אחותה בחרפה מבעלה, לכך אין ראויה שלא תלד ותצא בחרפה מבעלה. (גור אריה):
(ה) האדמון עשו, כבט כשהביט, שלא חלה שלא היו לרחל חבלי לידה, צבה חשק, לקחתה לו לאשה, והיא נבהלה:
נחוניא כתב:נערי האוצר כתב:שלח כתב:חיפשתי רבות ולא מצאתי מי חיבר את הספר עיקר שפתי חכמים על רש"י.למה בכל החומשים והמקראות הגדולות לא כתוב מי חיבר פירוש זה?
המגיהים בדפוס האלמנה והאחים ראם בוילנא.
האם יש מקור על כך?
הכהן כתב:אני ראיתי הרבה דברים על גבול 'עמרצות' בעיקר ש"ח.
נבח כתב:ע'בשפתי חכמים ויצא פכ"ט פכ"א ויאמר יעקב אל לבן הבה את אשתי כי מלאו ימי ואבואה אליה. ופרש"י והלא קל שבקלים אינו אומר כן אלא להוליד תולדות אמר כך. ובשפתי חכמים "שאין מדרך מוסר שיאמר השכיר תכף ששלמו שני עבדתו הבה את שכר."!!! ראית עמרצות כזה מימך?
בקרו טלה כתב:נבח כתב:ע'בשפתי חכמים ויצא פכ"ט פכ"א ויאמר יעקב אל לבן הבה את אשתי כי מלאו ימי ואבואה אליה. ופרש"י והלא קל שבקלים אינו אומר כן אלא להוליד תולדות אמר כך. ובשפתי חכמים "שאין מדרך מוסר שיאמר השכיר תכף ששלמו שני עבדתו הבה את שכר."!!! ראית עמרצות כזה מימך?
כ"כ המזרחי שם וכוונתו ברורה שאין הדרך לשכיר מיד שהוא גומר לומר כן כתובע ודורש בתקיפות
נערי האוצר כתב:ראיתי בשבת את המהדורה החדשה של הוצאת 'עוז והדר' לחומש רש"י ועיקר שפ"ח החדש. המערכת כותבת במבואה שעיקר שפ"ח הישן עשו מדפיסי וילנא מבלי לציין את שם העוסקים במלאכה, ולכן אין ראוי להתייחס למלאכתם ברצינות. לכן פנו ועשו את הספר מחדש, תוך כדי השוואה ותיקון וכו'. דא עקא, בדבר אשר זדו עליהם, שכן גם מדפיסי עוז והדר לא ציינו את שם העוסקים במלאכה.
רוצה ללמוד כתב:בשפתי צדיק בפרשתן (תולדות) זועק על השפתי חכמים במילים מאוד קשות על הסברו שיצחק נשא את רבקה לפני שהייתה ראוייה להריון "שלא לעמוד בהרהור עבירה"...
לייטנר כתב:http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=3909&hilit=%D7%A9%D7%A4%D7%AA%D7%99+%D7%97%D7%9B%D7%9E%D7%99%D7%9D
שי אבי דוד כתב:נדמה לי שהיה על כך אשכול בעבר
נאמן במלאכתו כתב:ב'ששה סדרי משנה' מהדורת 'מיר' המפוארת והמשובחת, פרסמו המדפיסים פרקי תולדות נרחבים ומרתקים על מחבר הספר 'עיקר תוספות יום טוב', וכמו כן השיבו את 'הקדמת המחבר' במלואה, וכן את 'הסכמת הגאונים' על הספר מאת בעל ה'אוהב ישראל' מ'אפטא' והרבי הקדוש ר' צבי אריה מ'אליק'. ה'הקדמה' המלאה נדפסה רק במהדורה הראשונה, והיא קוצצה במהדורות שלאחר מכן. כמו כן, גם ה'הסכמות' נשמטו לגמרי במהדורות המאוחרות. במהדורת 'מיר' המפוארת מצאתי סוף סוף את מי שזכה להחזיר את עטרת תפארת המחבר ליושנה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים