מקדש מלך כתב:הרבי מחב"ד מסתפק באיזהו מקומן האם לגוים יש בחירה.
מקדש מלך כתב:לא ממש, כי כאן מדובר על ידיעת המלאכים ולא על ידיעת ה' (שעליה - דייקא - מרחיב הרמב"ם שאין לנו יכולת לשאול עליה כיון שהיא למעלה מהבנתינו).
לעמל יולד כתב:סגי נהור כתב:בדומה לתירוץ על גזירת ועבדום וענו אותם, שאינה סותרת לבחירה כי הגזירה היא על המצרים כעם ולא על איש פרטי.
אני מניח שאתה מתכוון לתירוצו של הרמב"ם, הרי מפורש שם שהיה בחירה בידי פרעה ומצרים! וכן הוא בראב"ד ורמב"ן לשיטתם.
ובלי שיהיה להם בחירה איך תירץ בזה למה יענשו?
וח"ו לומר לית דין ולית דיין ושהאומות יענשו ללא עול בכפם.
סגי נהור כתב:במחשבה שניה אינני יודע למה לא יתאים גם לדברי הראב"ד. הראב"ד חולק מפני ששם מדובר על גזירה ממש, וכמו שכתבת, אבל בעניננו מדובר על ידיעה בלבד וקושיית הראב"ד אינה חלה על זה.
לעמל יולד כתב:עניין הקטרוג של מלאכי השרת על ישמעאל, שעתידים בניו להמית את ישראל, קצת תמוה, איך יתכן שהמלאכים ידעו עתידות בבחירתם של בני ישמעאל להמית את ישראל?
אתי שפיר כתב:להחזיר עטרת האשכול ליושנה, ולענות על השאלה:לעמל יולד כתב:עניין הקטרוג של מלאכי השרת על ישמעאל, שעתידים בניו להמית את ישראל, קצת תמוה, איך יתכן שהמלאכים ידעו עתידות בבחירתם של בני ישמעאל להמית את ישראל?
יש קטע נפלא בספה"ק נועם אלימלך בפרשת בהעלותך על הפסוק וישמע משה את העם בוכה למשפחותיו שדרשוהו חז"ל במס' יומא ע"ה ע"ב, על עסקי עריות, ושם בתוה"ד, אחר שהסביר שהמלאכים אינם יודעים 'מחשבות', אבל יודעים ומרגישים מה שבלב האדם המתפלל, כי מריחים איזה סוג בנאדם הוא, צדיק או לא וכדו', ועי"ז ממילא יודעים מחשבותיו, ומביא שם בהמשך בזה"ל "והנה השבתי על דברי אדם אחד, הלא מצינו אצל ישמעאל שאמרו המלאכים לפני השם יתברך זה שעתיד וכו' ואתה מעלה לו הבאר (בר"ר נ"ג י"ד)
ונמצא שידעו אף המחשבה העתידה לבא על ידי בחירת האדם, והכל שכן מחשבה שהיתה כבר שיהיו יודעים, והשבתי לו שגם זה לא ידעו, אלא על ידי תפלת אברהם עליו השלום שהתפלל (בראשית י"ז י"ח), לו ישמעאל יחיה לפניך, שבודאי אברהם אבינו ע"V שהשיג כל התורה והיה נביא וידע שעתיד ישמעאל להרע לישראל וכו', ובאותו תפלה שהתפלל על ישראל הכניס אותו מחשבה וכו' ועל ידי זה ידעו המלאכים אותו המחשבה העתידה להיות כנ"ל.
עיי"ש קטע נפלא מכבשונו של עולם.
ואגב, נתברר ג"כ כמה טוב לנו הוא שהתפלל אברהם אבינו על ישמעאל, לו יחי' לפניך, דלפעמים נדמה לנו, שאם לא היה להם להישמעאלים ימ"ש כח זו של תפלת אברהם אבינו, לא היו מציקים כ"כ לבני ישראל, וכאן מתוך דבריו הקדושים של בעל הנועם אלימלך נתברר לנו שאדרבה, שרק ע"י שהתפלל עליהם, נודע למלאכי השרת רוע מעלליהם, הן על העבר והן על העתיד להיות, ואדרבה תפלת אברהם על ישמעאל, בלי קשר לתוכן מילולי של התפלה, רק הזיק להם והטיב לנו.
כמה גדול כח הצדיקים שמהפכים רוגז לרחמים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 147 אורחים