הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אפריל 23, 2020 2:22 pm
עקב מות בניו מחליט אהרן לשרוף את שעיר החטאת
של ראש חדש משה תחלה כועס ובסוף מודה
עיקרי האירוע:
משה מורה הוראת שעה: שיירי המנחה ייאכלו באנינות / אהרן מכליל בהוראת השעה את שעיר יום השמיני ואת שעיר נחשון ומחריג את השעיר של ר"ח / באין אוכלים מוּצא השעיר לשׂרפה / משה מופיע וכועס על החריגה / אהרן מתווכח ומצדיק את החלטתו / משה מודה: הצדק עם אהרן
ואל האירוע בהרחבה:
א. משה מורה לאהרן ולבניו את מצות אכילת שיירי המנחה: אע"פ שמנחת ציבור היא - דינה להאכל כמשפט מנחת יחיד, ואע"פ שאוננים אתם - הוראת שעה היא שתאכל באנינות, ופונה לעסקיו בהר סיני (זבחים קא ב), בהשאירו את קומץ הכהנים בחצר אהל מועד לעסוק עד עלות השחר בעבודת הקדש של אכילת בשר החטאות: שלשה שעירים לשלשה אנשים. [החזות והשוקים של השור והאיל היו ראויים להאכל גם ביום המחרת וגם על ידי נשיהם ובנותיהם.]
ב. אהרן מתעמק בהוראת השעה ומגיע למסקנא: ההקלה ניתנה בקדשי שעה, אך לא בקדשי דורות; הלכך אין ההוראה כוללת אלא את שעיר היום של העם ואת שעיר נחשון, אך לא את השעיר של ר"ח.
ג. מאחר שלא היו מעתה אוכלים לשעיר זה הוּצא לשׂרפה, והכהנים נפנו לעסוק באכילת שני השעירים האחרים שנצטוו לאכלם באנינות.
ד. עד כה ועד כה שב משה אל הקודש, ובתוּרוֹ אחר השעיר הנעדר מתברר לו שהוא נשרף.
ה. משה פותח בחקירת הסיבה לשׂרפת השעיר: הנפסל ביוצא? ההובא מדמו אל אהל מועד ונפסל? הנזרק דמו באנינות ונפסל? וכאשר נוכח כי כל פסול לא נפל בקרבן, ואך מטעם אנינות נשרף, נתכעס משה על המראת מצות השם.
ו. משיב אהרן לעומתו: כלום אין נכון הדבר כי הוראת השעה לא ניתנה מפי הגבורה אלא בנוגע לקדשי שעה ולא בנוגע לקדשי דורות?
ז. עונה משה ואומר: אמת! כך שמעתי ושכחתי.
ח. אולם אל תדמו, כי החזות והשוקים, הואיל וקדשים קלים הם, לא הותרו להאכל באנינות,
כי לא כן היה אלי הדבור, אלא: 'וְאֵת חֲזֵה הַתְּנוּפָה וְאֵת שׁוֹק הַתְּרוּמָה תֹּאכְלוּ' אף על פי שאתם אוננים. (ריטב"א בשם רש"י יומא ה ב; ואין מוקדם ומאוחר בתורה)
___________
מהלך זה מיוסד על דעתו של רבי נחמיה: א) אנינות לילה אסורה. ב) קרבן שאין לו אוכלים נשרף מיד.
אך פליאה גדולה בצדו: הא כיצד מספר הכתוב מאורע כביר שאירע בשעיר שלא בא זכרו עדנה? (ניחא לפי המהלך הראשון, שהמאורע מתאים לכל אחד מג' השעירים, אין חשיבות מיוחדת לזהותו של השעיר שנטמא, ולכן אין פרט זה מוזכר כי אם ברמז; משא"כ למהלך השני, כל עצמו של המאורע לא היה בא לעולם לולא קיומו של שעיר ר"ח.)
נערך לאחרונה על ידי
ביקורת תהיה ב ה' אפריל 23, 2020 3:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.