איש האלוקים
מיוחד אלישע בתנ"ך בכינוי איש האלוקים, לא רק שנקרא כך הכי הרבה פעמים, אלא שרוב הפעמים שבהם נכתב כינוי זה במקרא הוא ביחס לאלישע.
אנסה לחלק את המקומות שבהם מופיעה לשון זו.
ראשית יש מקומות רבים שבהם מתיחס הכתוב לאדם שלא מוכר בשמו וכל מה שידוע עליו הוא היותו איש האלוקים, והרי זה תואר תפקיד, אך אין זה בא לתאר אדם.
האנשים המוכרים להם קורא המקרא בכינוי 'איש האלוקים' הם שבעה –
משה
שמואל
דוד
אליהו
אלישע
שמעיה
חנן בן יגדליהו
בתוך רשימה זו, על השנים האחרונים לא ידעתי מפני מה התכנו כן יתר על כל הנביאים שעמדו לישראל. וכל החמישה הראשונים הרי שהם מהחשובים בישראל בכל הדורות. אך גם הם לא נתכנו כך אלא פעמים בודדות בלבד חוץ אלישע שנקרא כך פעמים רבות. יתר על כן, גם במעט הפעמים שנקראו, הרי שגם מבחינת הסגנון הם שונים ומעטים מכפי שהשתמש אלישע בכינוי זה, ואפרש שיחתי.
מתוך האנשים הללו שנים מהם שלא נקראו כן בחייהם אלא לקראת הסתלקותם ולאחר מותם, וכעין מציבה כביכול, הרי אלו משה ודוד. והשנים האחרים לא נקראו כן אלא בפי אנשים אחרים שלא הכירום, כשמואל ואליהו. אליהו עצמו נקרא כן גם על ידי האשה הצרפית שהכירתו, אך שם יש סיבה מיוחדת לכינוי זה (היא באה לפקפק בהיותו באמת איש אלוקים, או שהתכוונה שדווקא בגלל היותו איש אלוקים באה הצרה, עיין שם. על כל פנים היתה סיבה מיוחדת היא שקראה לו כן).
יוצא מכל אלו הוא אלישע, שנקרא איש האלוקים, בין בפי המדברים עימו, ובין בפי הנביא עצמו שמכנה אותו פעמים רבות בכינוי איש האלוקים, והוא נקרא כן על פי חיפושיי (תוכנה) עשרים ותשע פעמים. וכפי שכתבתי לעיל, רוב הפעמים שבהם מוזכר במקרא 'איש האלוקים' מדובר על אלישע.
ואם כן יש להבין מפני מה נתיחד אלישע להקרא איש האלוקים, יותר על כל אבותינו.
ועוד יש להבין מתי נשתמש הכתוב כינוי איש האלוקים ומתי נשתמש בשמו 'אלישע'.
והנה בפרשת נעמן נראה לפרש בזה, וקצת לדרוש.
ותחילה לפירוש. נעמן כאשר הוא מגיע בראשונה לאלישע, מכנה הכתוב ואומר 'ויעמוד פתח הבית לאלישע', 'וישלח אליו אלישע מלאך' וגו', בתחילה נקרא אלישע. ובפעם השניה שמגיע נעמן לאלישע לאחר שטבל ונטהר והכיר במעלת אלישע, אזי אומר הכתוב 'וירד ויטבול בירדן כדבר איש האלוקים כו' וישב אל איש האלוקים כו' ויאמר הנה נא ידעתי כי אין אלוהים בכל הארץ כי אם בישראל'.
והטעם פשוט שבתחילה ראה בו נעמן רק אדם רגיל עם אי אלו כוחות יחודיים, ולכן הוא מתכנה בשמו, ואילו לאחר שעבדיו אומרים לו 'הנביא דיבר אליך', הרי שהוא בעצם מקבל שיש כאן הוראה מגבוה ומלמעלה, וממילא אין הוא מקיים את גזירת אלישע האדם, אלא את מצוות איש האלוקים, וכך הוא גם חוזר לאיש האלוקים.
ומכאן לדרוש. מלך ישראל אומר במר נפשו 'האלוקים אני להמית ולהחיות', ועל כך הוא נענה על ידי 'אלישע איש האלוקים כו' יבוא נא אלי וידע כי יש נביא בישראל' והרי הכתוב כאומר, אכן המלך אינו כאלוקים, אבל בישראל יש אדם שהוא עצמו איש של האלוקים, ולכן יבוא נא נעמן אליו ויכיר שיש נביא בישראל. ומשם ואילך יש את השינוי בהבנתו של נעמן כמו שביארנו בקטע הקודם, וכביכול כעת נעלם כי יש כאן את אלישע, והוא כולו הופך להיות איש האלוקים, וכאשר אלישע מסרב ליקח ברכה, הרי שנעמן מתיחד עוד יותר ומפסיק לעבוד לאלהים אחרים, אך כאשר גיחזי פועל את רשעתו מתהפכים פני הדברים, וגיחזי נער אלישע איש האלוקים יוצא לבקש מתנות מאת נעמן ובכך הוא מחזיר את איש האלוקים ומזכיר שיש אדם מאחוריו, וכאשר הוא מסיים את פשעו, חוזר הכתוב ומכנה 'ויאמר אליו אלישע מאין גיחזי', כביכול נעלמת כל השתגבותו של אלישע בהפכו להיות איש האלוקים וחוזר הוא להיות אדם רגיל. ובכך נאבדת ההשפעה הגדולה על נעמן וארם.