הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מאי 21, 2020 2:32 am
כן מקשה הרד"ק על אתר. ויש בזה כו"כ תירוצים.
בלקו"ש מיישב בדרך חריפה, דאיתא בסיום מסכת נזיר: נזיר היה שמואל שנא' ומורה לא יעלה על ראשו כו', ובהמשך לזה איתא בגמרא: רבי יוסי אומר גדול העונה אמן יותר מן המברך כו', תדע שהרי גוליירין מתגרין במלחמה וגבורים נוצחין. ולכאורה, מה הקשר בין הדברים? אלא שנזירות שמואל בקטנותו היתה ע"ד גר קטן, שחלות הגרות היא כשיגדיל ולא ימחה, שאז חל עליו (ע"י הסכמתו לגרות) שם ישראל למפרע, וכן היה בשמואל שכשהגדיל ולא מיחה חלה עליו קדושת נזירות למפרע. וזהו "גדול העונה אמן יותר מן המברך", דחזינן שעניית "אמן" והסכמה היא שפועלת את החלות יותר מן המעשה הראשון.
מובן שהבאתי רק נקודת הדברים בקיצור.