מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע לא הזכיר משה רבנו את מרים בתושח"י?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהושע100
הודעות: 306
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

מדוע לא הזכיר משה רבנו את מרים בתושח"י?

הודעהעל ידי יהושע100 » א' יוני 07, 2020 9:32 am

נשאלתי בשבת האחרונה מדוע לא הזכיר משה את מרים לרפואה בתוך שאר חולי ישראל. וחשבתי שרש"י בשבת יב כתב שמתוך שכוללן עם האחרים תפלתו נשמעת בזכותן של רבים ושמא משה לא צריך לזכות הרבים שתפילתו תשמע.

האם מישהו יודע מי שהקשה קושיה זו? מחפש יותר מקור ופחות סברא.

כדכד
הודעות: 8534
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מדוע לא הזכיר משה רבנו את מרים בתושח"י?

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 07, 2020 11:45 am

יש להניח שלא היו אז חולים
חוץ מזה מרים התנגעה בגלל משה ולכן יש מקום לומר שהיה צורך בתפלה מיוחדת

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4705
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מדוע לא הזכיר משה רבנו את מרים בתושח"י?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יוני 07, 2020 11:50 am

הערה נפלאה ומצאתי בס"ד ספר אור לשמים - פרשת עקב
העתק מכת"י הרב המחבר הקדוש בעצמו זי"ע:
וז"ל הזהב בפרשת עקב על פסוק את ה' אלהיך תירא, וגוף הפשט עיין בפ' עקב:
בעו"ה לא זכיתי היום להעיר אור השכל עלי, ומפיל אני תחנה ובקשה לפני אדון האדונים שיסיר כל המסכים המבדילים ממני ומעל כל עמו ישראל, וליחד השכינה עם דודה באהבה וריעות, כי זה כל מגמותינו שלא יהיה שום חסרון וצער בשכינה, ושלח רפואה שלימה לכל חולי ישראל ובכללם לה, כי כל אחד ואחד מישראל המה איברי שכינה או ניצוצי השכינה, וזה כוונת משה רבינו ע"ה שהתפלל על מרים (במדבר יב, יג) אל נא רפא נא 'לה' דייקא, למעלה להשכינה, שלא יהיה למעלה שום מעוק וצער לשכינה, רק עוז וחדוה.

קו ירוק
הודעות: 5824
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מדוע לא הזכיר משה רבנו את מרים בתושח"י?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יוני 07, 2020 12:43 pm

לשאלת פותח האשכול: אנחנו כוללים בבקשת בתושח"י, שמא אין זכויות מספיקות למבוקש בפ"ע. וזוהי כוונת רש"י שהזכרת. לא זכויות המתפלל.
משא"כ אצל מרים.

ולמה אתה מחפש מקור של מי ששאל שאלה זו. ללא זה זו לא שאלה?
ואם מחפש אתה תשובת מקור. הרי גם המקור זה סברת עצמו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13265
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מדוע לא הזכיר משה רבנו את מרים בתושח"י?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 07, 2020 1:00 pm

תשובה פשוטה:
כי הוא חיפש לקצר בתפילתו ככל האפשר.

קו ירוק
הודעות: 5824
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מדוע לא הזכיר משה רבנו את מרים בתושח"י?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יוני 07, 2020 1:05 pm

עזריאל ברגר כתב:תשובה פשוטה:
כי הוא חיפש לקצר בתפילתו ככל האפשר.

אם זו בקשת יסוד היה מוסיף לה 'ולעמך'.

יהושע100
הודעות: 306
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: מדוע לא הזכיר משה רבנו את מרים בתושח"י?

הודעהעל ידי יהושע100 » א' יוני 07, 2020 4:16 pm

קו ירוק כתב:לשאלת פותח האשכול: אנחנו כוללים בבקשת בתושח"י, שמא אין זכויות מספיקות למבוקש בפ"ע. וזוהי כוונת רש"י שהזכרת. לא זכויות המתפלל.
משא"כ אצל מרים.

ולמה אתה מחפש מקור של מי ששאל שאלה זו. ללא זה זו לא שאלה?
ואם מחפש אתה תשובת מקור. הרי גם המקור זה סברת עצמו.




אולי לא התנסחתי בבירור. ודאי שהזכויות נצרכות לחולה אלא ששמא אם משה רבנו מתפלל, זכותו יכולה להגן גם אם לחולה אין זכות כ"כ.
ומדוע אני מחפש מקור? שתי סיבות.
א. מסתבר שזו שאלה פשוטה שאם מישהו לא הקשה אותה כנראה שיש כאן בעיה בשאלה.
ב. ככלל אני משתדל למצוא סמך לדברים מדברי רבותנו רוא"ח. ודאי ש"גם המקור זה סברת עצמו" אך עם כל הכבוד הרב (באמת!) לכל חו"ר אתרא הדין, יש משקל גדול יותר לסברתם של גדולי ישראל...


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים