אחד התלמידים כתב:כתוב אחד אומר: "וילך ראובן וישכב את בלהה פילגש אביו", וכתוב שני אומר: "יוסף היה וגו' נער את בני בלהה ואת בני זלפה נשי אביו", רגע - אז בלהה הייתה פילגשו או אשתו?
כיוצא בזה אתה אומר:
כתוב אחד אומר: "ויסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה", וכתוב שני אומר: "ולבני הפילגשים אשר לאברהם" - ופי' רש"י שם: "היא קטורה", רגע - אז קטורה הייתה פילגשו או אשתו?
יכול לומר שאין תרתי דסתרי אם מוצאים לשון "פילגש" אצל "אשה" או "נשי". במעשה פילגש בגבעה בספר שופטים יש:
(שופטים יט:א) "וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וּמֶלֶךְ אֵין בְּיִשְׂרָאֵל וַיְהִי אִישׁ לֵוִי גָּר בְּיַרְכְּתֵי הַר אֶפְרַיִם וַיִּקַּח לוֹ
אִשָּׁה פִילֶגֶשׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה"
ובמצודת ציון על אתר מובא דברי חז"ל שפילגש = אשה בלא כתובה ובלא קידושין.
לגבי קטורה, נראה שדברי רש"י מבוססים על פסוק מפורש שקורא אותה "פילגש" וגם זה ראייה שיש ליחס לשון "אשה" לפילגש.
(דברי הימים א א:לב) "וּבְנֵי
קְטוּרָה פִּילֶגֶשׁ אַבְרָהָם יָלְדָה אֶת זִמְרָן וְיׇקְשָׁן וּמְדָן וּמִדְיָן וְיִשְׁבָּק וְשׁוּחַ וּבְנֵי יׇקְשָׁן שְׁבָא וּדְדָן"
ולכן יש לומר שפילגש היא רק סוג של אשה (במעמד נמוך, והלכתה בלי כתובה וקידושין) ולשון "אשה" או "נשי" כולל גם אשה רגילה וגם פילגש.