מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשירה לד' - נשבח ונודי

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

אשירה לד' - נשבח ונודי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' פברואר 03, 2021 10:07 pm

טו, א אָ֣ז יָשִֽׁיר־מֹשֶׁה֩ וּבְנֵ֨י יִשְׂרָאֵ֜ל אֶת־הַשִּׁירָ֤ה הַזֹּאת֙ לַֽד' וַיֹּאמְר֖וּ לֵאמֹ֑ר אָשִׁ֤ירָה לַֽד' כִּֽי־גָאֹ֣ה גָּאָ֔ה ס֥וּס וְרֹכְב֖וֹ רָמָ֥ה בַיָּֽם.

ובאונקלוס: בכן שבח משה ובני ישראל ית תושבחתא הדא קדם יי ואמרו למימר נשבח ונודי קדם יי. וכן הוא בשאר התרגומים. וכן להלן פס' כא 'שבחו והודו'.

ובאמת כן מצינו גם בנוסח הברכות, בברכת אמת ואמונה בערבית 'וראו בניו גבורתו שבחו והודו לשמו',
וכן בברכת אמת ויציב בשחרית 'שירה חדשה שבחו גאולים לשמך על שפת הים יחד כולם הודו'.
ובאבודרהם ציין את דברי התרגום.

והמבואר דאף ד'שירה' היינו שבח, מ"מ בעינן שתבוא אף הודאה עמה, וביאור הדברים לפי מה שהאריך בספר עמק ברכה (ענין הלל על הנס) ובתו"ד כתב וז"ל,
הרי נתבאר, דלדין שירה על הנס צריך בי' תרתי: גבורות השם בשלימות, והיינו גבורות השם של א"י; וגם הטבות השם, שיהי' הטבה שלמה. וכן מבואר הוא בשירת "אז ישיר" המתחלת: "אז ישיר משה וגו' ויאמרו לאמר אשירה לה'", פי', למה אשירה לו על זה הנס מפני "כי גאה גאה", שנתגאה על הגאים ונתגדל שמו והכירו גבורותיו של הקדוש ברוך הוא; "סוס ורוכבו רמה בים", כפרש"י, שהי' הסוס מקושר לרוכבו, והיינו גבורות בתוך גבורות; וגם "עזי וזמרת ה' ויהי לי לישועה", והיינו הטבות השם; ולפיכך "זה אלי ואנוהו אלקי אבי וארוממנהו". וכן בשירת ההלל, כל דבריה אינם אלא בשני דברים אלו, בגבורות השם והטבות ה', וגם כלולים בה שתי לשונות של שבח הלל והודאה, הודאה על הטבות ה' והלל על גבורות ה'.

ולפי דבריו מוטעמים היטב דברי התרגום, דעיקר טופס השירה זה שבח על גבורות ד', ומ"מ בעינן נמי הודאה על טובות ד'. (מאאמו"ר שליט"א).

והגרי"י קלמנוביץ שליט"א ביאר לפי מה דאיתא במגילה (י, ב): ואמר רבי יוחנן מאי דכתיב ולא קרב זה אל זה כל הלילה בקשו מלאכי השרת לומר שירה, אמר הקדוש ברוך הוא מעשה ידי טובעין בים ואתם אומרים שירה. וידועה הקושיא היאך ישראל אמרו שירה כאשר מעשי ידיו טובעים בים, ומאי שנא.

ומטו לבאר בזה שכיון שעם ישראל הודו על הצלתן מידיהם אין בזה המניעה של מעשי ידי טובעין בים, שע"י איבוד המצרים ניצלו. ולפי"ז נראה שעיקר השירה מעיקרא היא שבחי ד' וגבורותיו וזהו ה'אז ישיר' שנאמר מתחילה, אלא שבכדי לסלק הטענה של מעשי ידי טובעין בים הוצרכו להוסיף חלק ההודאה.

וא' מבני החבורה שליט"א ביאר דענין ההודאה כאן לא מתפרש כהודאה לד' גרידא, אלא כעניה של הודאה, וזה ע"פ המבואר בסוטה (ל, ב),
ת"ר בו ביום דרש רבי עקיבא, בשעה שעלו ישראל מן הים... וכיצד אמרו שירה, כגדול המקרא את ההלל והן עונין אחריו ראשי פרקים, משה אמר אשירה לה' והן אומרים אשירה לה', משה אמר כי גאה גאה והן אומרים אשירה לה'... רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר, כקטן המקרא את הלל והן עונין אחריו כל מה שהוא אומר, משה אמר אשירה לה' והן עונין אשירה לה', משה אמר כי גאה גאה והן עונין כי גאה גאה.


והיינו שמשה רבינו פנה אליהם שנשבח וגם נודה, שמשה הקריא את ההלל ושבח, והם ענו כנגדו בהודאה, ומבואר דהעניה של הודאה היתה בתיבות אשירה לד', ולכן דווקא בתיבות אלו נכלל 'נשבח ונודי'.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: אשירה לד' - נשבח ונודי

הודעהעל ידי הגהמ » ה' פברואר 04, 2021 1:27 am

ובכן נשבח ונודי להרב הנוטר על הדברים הנשגבים!

אראה לנכון לציין לדברי הרמב"ם בהל' ברכות שקורא בכל מקום לברכות השבח "ברכות שהן דרך שבח והודיה", ולפי דרכי אני למד שאין כאן ב' דברים נפרדים אלא שיש סוג שבח שהוא גם שבח וגם הודיה, דהיינו שיש שבח מופשט כמו במי שמשבח זולתו על כשרונו או יכולתו וכדו' ללא שקיבל הנאה או הטבה ממנו כלל, וכמו כן יש הודאה מופשטת כשמודה לו עבור טובה שהיטיב עמו, מבלי שהטבה זו נבעה מיכולת או כשרון מיוחד. ואמנם שבח שאנו משבחים את הבורא יתעלה כלול משני העניינים גם יחד, כלומר שאנו משבחים אותו עבור גדולתו ויכולתו שהעניקו לנו ההטבה שהוא היטיב עמנו, וכך השבח עצמו הוא גם ההודיה.

ובכגון זה השוה לשונו המיוחדת בהלכות חנוכה (ד:יב):
"מצות נר חנוכה מצוה חביבה היא עד מאד וצריך אדם להזהר בה כדי להודיע הנס ולהוסיף בשבח האל והודיה לו על הנסים שעשה לנו"

צופה_ומביט
הודעות: 5338
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אשירה לד' - נשבח ונודי

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 04, 2021 7:46 am

נוטר הכרמים כתב:וא' מבני החבורה שליט"א ביאר דענין ההודאה כאן לא מתפרש כהודאה לד' גרידא, אלא כעניה של הודאה, וזה ע"פ המבואר בסוטה (ל, ב),
ת"ר בו ביום דרש רבי עקיבא, בשעה שעלו ישראל מן הים... וכיצד אמרו שירה, כגדול המקרא את ההלל והן עונין אחריו ראשי פרקים, משה אמר אשירה לה' והן אומרים אשירה לה', משה אמר כי גאה גאה והן אומרים אשירה לה'... רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר, כקטן המקרא את הלל והן עונין אחריו כל מה שהוא אומר, משה אמר אשירה לה' והן עונין אשירה לה', משה אמר כי גאה גאה והן עונין כי גאה גאה.


והיינו שמשה רבינו פנה אליהם שנשבח וגם נודה, שמשה הקריא את ההלל ושבח, והם ענו כנגדו בהודאה, ומבואר דהעניה של הודאה היתה בתיבות אשירה לד', ולכן דווקא בתיבות אלו נכלל 'נשבח ונודי'.


לא הבנתי.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אשירה לד' - נשבח ונודי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' פברואר 04, 2021 9:11 am

צופה_ומביט כתב:
נוטר הכרמים כתב:וא' מבני החבורה שליט"א ביאר דענין ההודאה כאן לא מתפרש כהודאה לד' גרידא, אלא כעניה של הודאה, וזה ע"פ המבואר בסוטה (ל, ב),
ת"ר בו ביום דרש רבי עקיבא, בשעה שעלו ישראל מן הים... וכיצד אמרו שירה, כגדול המקרא את ההלל והן עונין אחריו ראשי פרקים, משה אמר אשירה לה' והן אומרים אשירה לה', משה אמר כי גאה גאה והן אומרים אשירה לה'... רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר, כקטן המקרא את הלל והן עונין אחריו כל מה שהוא אומר, משה אמר אשירה לה' והן עונין אשירה לה', משה אמר כי גאה גאה והן עונין כי גאה גאה.


והיינו שמשה רבינו פנה אליהם שנשבח וגם נודה, שמשה הקריא את ההלל ושבח, והם ענו כנגדו בהודאה, ומבואר דהעניה של הודאה היתה בתיבות אשירה לד', ולכן דווקא בתיבות אלו נכלל 'נשבח ונודי'.


לא הבנתי.

במילים אשירה לד' כלול השבח שאמר משה יחד עם ההודאה של בני ישראל והעניה אחר משה,
ולפי"ז יתכן כי הודאה איננה מלשון תודה אלא שמודים ומסכימים לדברים, ודוק. .

צופה_ומביט
הודעות: 5338
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אשירה לד' - נשבח ונודי

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 04, 2021 9:19 am

מה שלא הבנתי, מהיכן לקח בעל השמועה ש"עניה" בהכרח היינו "הודאה" ולא שירה?

אדרבה, מלשון הגמרא [וכ"ה במכילתא] נראה להיפך, הרי מדמה למקרא את ההלל. המקרא את ההלל עונים לו "הללויה", האם זה אומר שהוא "שר" והם "מודים"? הם הרי אומרים "הללויה" = הלל. הרי שהוא מהלל - והם עונים לו בהילול. וכאן משה שר וישראל ענו לו "אשירה לה'", הוא שר - והם ענו לו בשירה.

בקיצור, לא הבנתי מדוע אם משה שר והם ענו - מובן מזה שמשה שר והם הודו. [האם התכוון בעל השמועה למה שסיימתם שהודו הכוונה הסכימו? מלשונכם הבנתי לא כך].


לגבי ש"הודאה" י"ל מלשון "מודה במקצת", מזמן חשבתי כך בברכה שאחרי ק"ש "יחד כולם הודו והמליכו ואמרו ה' ימלוך לעולם ועד". התינח "המליכו" אבל איזה "הודו" יש באמירת "ה' ימלוך לעולם ועד"? אלא לכאורה הכוונה שהכירו והודו בעובדה זו.

אא"כ נשים פסיק רבתי בין "הודו" לבין "והמליכו", ונאמר שהודו היינו הודאה ולא פיטרה הברכה מה הודו, ועוד זאת עשו - המליכו ואמרו ה' ימלוך לעולם ועד.

ונפק"מ בין שתי ההבנות כמובן איך לקרוא מילים אלה בתפילה, בהפסקה בין "הודו והמליכו" או בנשימה אחת.


אמנם יש לומר ביאור שלישי, על פי דברי חובות הלבבות בשער חשבון הנפש פ"ג החשבון הרביעי, שאחרי שיערוך האדם "חשבונו עם נפשו בגודל טובות האלהים עליו בהערתו אל מה שיש בו חיותו בשני העולמים בתורה נכבדת נאמנה להסיר עורונו ולבער סכלותו ולהאיר עיניו ולהקריבו אל רצון אלהיו ותודיענו אמתת בוראו ומה שהוא חייב לו אשר בו תשלם הצלחתו בשני העולמים" הרי שיתחייב מזה חובת הודאה עצומה על כך, ואמנם "ההיתה ראויה השתדלותו ויכלתו מספקת להשלים הודאתו ושבחו על זה?", אבל על האדם להודות כפי שיש שביכלתו "והמעט (המינימום) ממה שאנו חייבים לו מן ההודאה עליה הוא שנרוץ להדבק בתורתו ונמהר לקבל מצותו והזהרתו".

הקב"ה נתן תורה - המינימום של הודאה עליה הוא קודם כל לקבל בלב שלם אותה בעצמה, דהיינו לקבל מצוותו ואזהרתו. [ובלי זה אין טעם בשום הודאה אחרת, שהרי הוא מבעט במתנה]. וכנותן כלי לחברו שהמינימום הודאה ע"ז הוא קודם כל להשתמש בו.

ואמנם החוה"ל מיירי בהודאה על מתנת התורה, שעניינה הוראות מהקב"ה [לכן כאן פשוט שהמעט מההודאה עליה הוא לקיימה וכנ"ל], ואילו בשירת הים מדובר בהודאה על הצלה וישועה [ואולי בכה"ג אין ההודאה כוללת קבלת מלכותו], אבל ראה במכילתא עה"פ אנכי ה' אלקיך (ומובא ברמב"ן שם) ש"קבלו גזירותיי" יכול לבוא רק אחרי "קיבלתם מלכותי" שהוא בא ע"י שעשה להם כמה וכמה טובות לפני כן. הרי שהכרת הטוב מחייבת קבלת מלכותו. ובהכרח הכוונה שזהו חלק מחויב/מתחייב מ"הודאה", וזהו דבר בהחלט מובן.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ה' פברואר 04, 2021 10:53 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 4071
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אשירה לד' - נשבח ונודי

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' פברואר 04, 2021 9:34 am

שיעורי חומש לר''ש מימון - אשירה לה'1.png
שיעורי חומש לר''ש מימון - אשירה לה'1.png (80.23 KiB) נצפה 1181 פעמים


שיעורי חומש לר''ש מימון - אשירה לה'2.png
שיעורי חומש לר''ש מימון - אשירה לה'2.png (87.79 KiB) נצפה 1181 פעמים


שיעורי חומש לר''ש מימון - אשירה לה'3.png
שיעורי חומש לר''ש מימון - אשירה לה'3.png (87.47 KiB) נצפה 1181 פעמים


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים