מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ירמיהו פרק לד, אודות כבישת העבדים המשוחררים

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ירמיהו פרק לד, אודות כבישת העבדים המשוחררים

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 14, 2021 4:56 pm

בהפטרת פ' משפטים (שלא קראנו השתא) "וַיָּשׁוּבוּ אַחֲרֵי כֵן וַיָּשִׁבוּ אֶת הָעֲבָדִים וְאֶת הַשְּׁפָחוֹת אֲשֶׁר שִׁלְּחוּ חָפְשִׁים וַיִּכְבְּשׁוּם לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת" וכו'.

מה הרקע של הסיפור, האם מבואר בחז"ל באיזהו מקומן, וכן בזכרוני שיש ע"ז דברים באחרונים, ומי יכול להפנות אותי להשלמת הפרטים הנצרכים להבנת כל אותו הפרק על הפרת הברית של שחרור העבדים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13222
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ירמיהו פרק לד, אודות כבישת העבדים המשוחררים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 14, 2021 10:47 pm

האם לא ביארוהו מפרשי המקרא?

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: ירמיהו פרק לד, אודות כבישת העבדים המשוחררים

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' פברואר 14, 2021 10:58 pm

עושה חדשות כתב:בהפטרת פ' משפטים (שלא קראנו השתא) "וַיָּשׁוּבוּ אַחֲרֵי כֵן וַיָּשִׁבוּ אֶת הָעֲבָדִים וְאֶת הַשְּׁפָחוֹת אֲשֶׁר שִׁלְּחוּ חָפְשִׁים וַיִּכְבְּשׁוּם לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת" וכו'.

מה הרקע של הסיפור, האם מבואר בחז"ל באיזהו מקומן, וכן בזכרוני שיש ע"ז דברים באחרונים, ומי יכול להפנות אותי להשלמת הפרטים הנצרכים להבנת כל אותו הפרק על הפרת הברית של שחרור העבדים.

עי' משך חכמה פ' וארא שמבאר את הענין והוא עפ"י הירושלמי בר"ה פ"ג שבנ"י נצטוו על שילוח עבדים במצרים וזה באור הפסוק ויצום אל בנ"י עי"ש.

מבני עליה
הודעות: 186
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: ירמיהו פרק לד, אודות כבישת העבדים המשוחררים

הודעהעל ידי מבני עליה » ב' פברואר 15, 2021 2:34 pm

עושה חדשות כתב:בהפטרת פ' משפטים (שלא קראנו השתא) "וַיָּשׁוּבוּ אַחֲרֵי כֵן וַיָּשִׁבוּ אֶת הָעֲבָדִים וְאֶת הַשְּׁפָחוֹת אֲשֶׁר שִׁלְּחוּ חָפְשִׁים וַיִּכְבְּשׁוּם לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת" וכו'.

מה הרקע של הסיפור, האם מבואר בחז"ל באיזהו מקומן, וכן בזכרוני שיש ע"ז דברים באחרונים, ומי יכול להפנות אותי להשלמת הפרטים הנצרכים להבנת כל אותו הפרק על הפרת הברית של שחרור העבדים.

עיין ערכין לג.
וביותר נפלא הוא פירוש רש"י בפסוק י"ח שכרתו בפועל ברית למרוד במקום וכרתו עגל וכו'. והרד"ק פירש שכן הוא דרך כורתי ברית ומשמע כונתו דדרך תוכחה אמר להם כאילו עשו כן. וכן המצודות פירש דקאי סיפיה דהאי קרא ארישיה ואז ע"כ הוא כנראה בכונת הרד"ק.

בן מיכאל
הודעות: 2302
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ירמיהו פרק לד, אודות כבישת העבדים המשוחררים

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' פברואר 15, 2021 2:52 pm

פותח האשכול לא ביאר כל צרכו איזה רקע הוא מחפש. עכ"פ הרקע ההיסטורי הוא, שכשצר נבוכדנאצר על ירושלים החלו היהודים להאמין לדברי ירמיהו, ובפרט צדקיהו שרצה לעשות רצון קונו, ולפיכך שידלם צדקיהו לקיים את מצות ה' לשלח עבדים שבזכותו לא יהיו עבדים לבבל.
באותה שעה אכן עזבו הבבלים את ירושלים, אלא שההסבר הטבעי לכך היה שחיל מצרים עלו נגדם למלחמה, ולפיכך עזבו הבבלים, אם לברוח אם להילחם במצרים.
משסרה הסכנה הכבידו ישראל את ליבם כפרעה (אולי בטענם כי אכן היה זה טבע ולא ה' פעל זאת) ושבו ושיעבדו את העבדים שלא ברצון צדקיהו.
על כך, אמר להם ירמיהו, כי חיל בבל העולים מעליכם ישובו עליכם ויכבשו את ירושלים.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ירמיהו פרק לד, אודות כבישת העבדים המשוחררים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' דצמבר 14, 2021 5:47 pm

מה המקור לכך שכיבוש העבדים שנית חפף להקלות במצור?

בן מיכאל
הודעות: 2302
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ירמיהו פרק לד, אודות כבישת העבדים המשוחררים

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' דצמבר 14, 2021 6:18 pm

עושה חדשות כתב:מה המקור לכך שכיבוש העבדים שנית חפף להקלות במצור?

זוהי השערה המבוססת על הכתוב בפסוק כא.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ירמיהו פרק לד, אודות כבישת העבדים המשוחררים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ינואר 28, 2022 1:20 pm

ע"ע שו"ת שאגת אריה דיני חדש סימן טו וחזו"א שביעית סי' ג סקי"א. וצ"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ירמיהו פרק לד, אודות כבישת העבדים המשוחררים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 02, 2022 10:57 pm

שאלה נוספת באותו הפרק
מש"כ רש"י שם בפסוק ח; אחרי כרות המלך - בשנה השביעית למלכו כך שנינו בסדר עולם ויהי בשנה השביעית באו אנשים מזקני יהודה לדרוש את ה' אמרו ליחזקאל עבד כהן שמכרו רבו מהו שיאכל בתרומה כלומר לפי שהיו רוצין לומר לא נענש על המצות על שהחזירו את העבדים.
לכאו' לפני שגלו מהארץ, מהיכ"ת לדמות לעבד שמכרו רבו?


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 201 אורחים