מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמיהה ברש"י ביחזקאל (טז, יג) לגבי טעם המן

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
צופה_ומביט
הודעות: 4931
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

תמיהה ברש"י ביחזקאל (טז, יג) לגבי טעם המן

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' פברואר 20, 2021 7:53 pm

כתוב ביחזקאל (טז, יג) על המן שאכלו ישראל במדבר "סֹלֶת וּדְבַשׁ וָשֶׁמֶן אָכָלְתְּ" (וכן שם להלן פסוק יט: וְלַחְמִי אֲשֶׁר נָתַתִּי לָךְ סֹלֶת וָשֶׁמֶן וּדְבַשׁ הֶאֱכַלְתִּיךְ).

מסביר רש"י: המן שהיה משתנה לכל הטעמים, לסולת ודבש ושמן.

ולא זכיתי להבין.

א. אי משום הא למה עצר הפסוק בסולת דבש ושמן ו/או למה פירט דוקא אותם, והלוא המן היה משתנה לעוד אלפי דברים.

ב. מפורש בתורה שטעמו של המן בעצמו, הטעם המקורי בלי ששינו אותו, היה בדיוק זה: סולת שנילושה בדבש ושמן [או שטוגנה בשמן]. וכך כתב רש"י בעצמו עה"ת בביאור פסוקים אלה.

וְטַעְמוֹ כְּצַפִּיחִת בִּדְבָשׁ (שמות טז, לא). רש"י: בצק שמטגנין אותו בדבש.

וְהָיָה טַעְמוֹ כְּטַעַם לְשַׁד הַשָּׁמֶן (במדבר יא, ח). רש"י (בפירוש שני): לשד לשון נוטריקון ליש שמן דבש, כעיסה הנלושה בשמן וקטופה בדבש.

והוא מהספרי שם: כלייש זה שערוך בשמן ומקוטף בדבש. כך היה ברייתו של מן, וכך היו ישראל כשרים אוכלים אותו.

וא"כ למה לא פירש רש"י ביחזקאל פשוט, שהפסוק מתאר את טעמו של המן בעצמו. שהוא בעצמו כמות שהוא מכיל טעם של סולת דבש ושמן. [ואז מיושבת גם שאלה א].
וכמו"כ למה לא הביא רש"י עה"ת ראיה מהפסוקים ביחזקאל שזהו טעמו של המן.
(זו אותה שאלה, כלומר רואים שרש"י לא קישר כלל בין המקומות, וראה בהם נפרדים לגמרי), וצ"ע.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: תמיהה ברש"י ביחזקאל (טז, יג) לגבי טעם המן

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' פברואר 21, 2021 5:03 am

צופה_ומביט כתב:כתוב ביחזקאל (טז, יג) על המן שאכלו ישראל במדבר "סֹלֶת וּדְבַשׁ וָשֶׁמֶן אָכָלְתְּ" (וכן שם להלן פסוק יט: וְלַחְמִי אֲשֶׁר נָתַתִּי לָךְ סֹלֶת וָשֶׁמֶן וּדְבַשׁ הֶאֱכַלְתִּיךְ).

מסביר רש"י: המן שהיה משתנה לכל הטעמים, לסולת ודבש ושמן.

שמו"ר - פרשה ה פסקה ט
אר"י בר חנינא אם תמה אתה על הדבר הזה, למוד מן המן שלא היה יורד לישראל אלא לפי כח של כל אחד ואחד מישראל. הבחורים היו אוכלין אותו כלחם שנאמר (שמות טז) הנני ממטיר לכם לחם מן השמים וגו'. והזקנים כצפיחית בדבש שנאמר (שם) וטעמו כצפיחית בדבש, ויונקים כחלב משדי אמם שנאמר (במדבר יא) והיה טעמו כטעם וגו'. והחולים כסולת מעורב בדבש שנאמר (יחזקאל טז) ולחמי אשר נתתי לך סלת ושמן ודבש האכלתיך.
פרשה כה פסקה ג
ראה מה עשה לישראל בעוה"ז שהוריד להם המן שהיה בו מכל מיני מטעמים, והיה כל אחד מישראל טועם כל מה שהיה רוצה, שכן כתיב זה ארבעים שנה ה' אלהיך עמך לא חסרת דבר, מהו דבר, כשהיה מתאוה לאכול דבר והיה אומר בפיו אלולי היה לי פטמא אחת לאכול, מיד היה נעשה לתוך פיו טעם פטמא, דבר היו אומרים והקדוש ב"ה עושה רצונם. אמר ר' אבא אף דבר לא היה אומר בפיו, אלא חושב בלבו לומר מה שנפשו מתאוה היה הקב"ה עושה רצונו והיה טועם טעם מה שהיה מתאוה, תדע לך שהוא כן שכן אמר יחזקאל ולחמי אשר נתתי לך סלת ושמן ודבש האכלתיך.

צופה_ומביט
הודעות: 4931
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תמיהה ברש"י ביחזקאל (טז, יג) לגבי טעם המן

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 21, 2021 8:20 am

תודה רבה!

ועדיין צ"ב מדוע לא פירש רש"י כפשוטו של מקרא.

אבל באמת אין זו שאלה על רש"י אלא על המדרש שהבאת, מהיכן לקח המדרש מפסוק זה שהיה המן משתנה לכמה טעמים. ומשמע שהיה לו לזה דיוק בפסוק.

וי"ל שהוא מהמילה "סולת". שאם כוונת הפסוק לצפיחית בדבש / לשד השמן וכנ"ל הול"ל "קמח" וכיו"ב.

ודוק במדרש שכתב שזקנים היו אוכלים אותו כצפיחית בדבש [לשון הפסוק בשמות], וחולים - כסולת מעורב בדבש [מהפסוק ביחזקאל].

הרי ש"צפיחית בדבש" לחוד ו"סולת" לחוד.

ומכאן שמדובר על שני דברים שונים, והיינו שהיה המן משתנה לכמה טעמים. זה הכרחו של המדרש, וממילא גם של רש"י.

לבי במערב
הודעות: 9348
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תמיהה ברש"י ביחזקאל (טז, יג) לגבי טעם המן

הודעהעל ידי לבי במערב » א' פברואר 21, 2021 10:14 am

צופה_ומביט כתב:ועדיין צ"ב מדוע לא פירש רש"י כפשוטו של מקרא.
דרכו בנ"ך לנטות יותר אחר הדרש (ראה 'כללי רש"י' - קה"ת, תשע"ח - ס"ע 106).

צופה_ומביט
הודעות: 4931
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תמיהה ברש"י ביחזקאל (טז, יג) לגבי טעם המן

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 21, 2021 10:28 am

ייש"כ על המ"מ. ועדיין ראה שם בעמ' 107 ד"ה מאידך.

לבי במערב
הודעות: 9348
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תמיהה ברש"י ביחזקאל (טז, יג) לגבי טעם המן

הודעהעל ידי לבי במערב » א' פברואר 21, 2021 10:33 am

ברור, ובזה מסתבר כמ"ש כת"ר.

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תמיהה ברש"י ביחזקאל (טז, יג) לגבי טעם המן

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' פברואר 21, 2021 10:41 am

רש"י מקדים זאת למדרש שנמנו כאן י"ג דברים. ג' מתוכם במן. אם מדובר בטעם העצמי של המן יש כאן דבר א' ולא ג'.

צופה_ומביט
הודעות: 4931
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תמיהה ברש"י ביחזקאל (טז, יג) לגבי טעם המן

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 21, 2021 10:59 am

את המדרש הזה ראיתי בשבת וממנו התעוררתי לשאלה זו על רש"י... כי המדרש עצמו אינו קשה לי.

מנין י"ג דברים אתי שפיר גם מצד טעמו העצמי של המן, כי הא גופא שטעמו העצמי של המן היו בו טעם סולת ודבש ושמן הוא ג' דברים. [הרי יכול היה להיות טעמו רק דבש, או רק שמן, וכיו"ב].

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תמיהה ברש"י ביחזקאל (טז, יג) לגבי טעם המן

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' פברואר 21, 2021 11:02 am

קל להבין שלענין המנין יש לחלק בין טעם א' המורכב מג' דברים, לג' טעמים נפרדים. ורש"י פירש באופן המתאים למדרש.

צופה_ומביט
הודעות: 4931
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תמיהה ברש"י ביחזקאל (טז, יג) לגבי טעם המן

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 21, 2021 11:20 am

מה שנכון נכון כתב:קל להבין שלענין המנין יש לחלק בין טעם א' המורכב מג' דברים, לג' טעמים נפרדים. ורש"י פירש באופן המתאים למדרש.


אפשר לומר כך, ולענ"ד אפשר גם לומר כמו שכתבתי.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 149 אורחים